سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:15 - جمعه 26 مهر 1398

یادداشت/

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی/کربلا، کعبه آزادگان

پیاده‌روی اربعین درسال‌های اخیربه حول وقوه الهی وتلاش‌های شبانه روزی دلداگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) وهمچنین به میزبانی جانانه مردم ودولتمردان خدوم عراقی، به همایش بزرگ وگسترده جهانی تبدیل شده است.

 به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان با تاکید بر اینکه، محبت و عشق به امام حسین (ع) موجب تولید قدرت می‌شود، گفت: راهپیمایی اربعین، همانند رزمایشی است که هم تولید قدرت برای مسلمانان می‌کند و هم اثر سیاسی و نظامی دارد.

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی/کربلا، کعبه آزادگان

او افزود: حضور میلیون‌ها مسلمان و افراد آزاده در راهپیمایی جهانی اربعین، حامل پیام‌های مهمی به جهان است که معرفی امام حسین (ع) از مهمترین آن به شمار می‌رود.

او همچنین با بیان اینکه، راهپیمایی اربعین، یک پیاده روی معمولی نیست، افزود: “تمرین مهربانی و محبت” برای اتحاد مسلمانان و ملت‌ها از جمله دستاورد‌های راهپیمایی عظیم اربعین است؛ دشمنی که صدام را وادار به حمله نظامی به ایران کرد و شرایط را طوری رقم زد که مسلمانان ایرانی و عراقی با یکدیگر بجنگند، امروز می‌بیند که ایرانی‌ها و عراقی‌ها به برکت محبت به حسین بن علی (ع) در کنار هم قرار دارند و این برای دشمن قابل پذیرش نیست.

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی/کربلا، کعبه آزادگان

حفظ آرمان‌های حماسه حسینی

استاد علیرضا پناهیان راهپیمایی اربعین، حکمت اجتماعی دارد و مهمترین اثرش همین است که امروز می‌بینیم چقدر مسلمانانی که در این مراسم بزرگ جهانی شرکت می‌کنند، تمرین اتحاد و وحدت می‌کنند؛ همه آزادگان با راهپیمایی به سمت حرم مطهرامام حسین (ع) وحضرت اباالفضل (ع) می‌خواهند به دشمنان بگویند که آرمان‌های امام حسین (ع) را با گذشت یکهزاروسیصدوهشتادسال ازآن حماسه خونین را فراموش نکرده و نخواهندکرد.

سید محمدباقرحکیم، کارشناس مطالعات عراق هم، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، دراین راستا، معتقداست، کشورعراق ازیک طرف باایران وازطرف مقابل نیز با ۵ کشورمرزمشترک داردکه نقش ایران دراین میان برجسته است ودراین مرزبسیاربزرگ مشترک، همه اقوام حضوردارندکه اززواراربعین به خوبی استقبال ومیزبانی می‌کنندکه این مهم، به برکت وجود امامان مطهردرکشورعراق است که وحدت ویکپارچگی این دوملت را حاصل شده است.

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی/کربلا، کعبه آزادگان

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی هم، در پاسخ به سؤالی مبنی بر جایگاه فضای مجازی در انتقال فرهنگ عاشورا در ایام اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: امروز فضای مجازی به دلیل وسعت، سرعت و جامعیتش می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای نشر معارف اهل بیت (ع) و به تبع آن انتقال پیام حماسه عاشورا مخصوصاً در حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین باشد.

امیر خوراکیان، با تأکید بر اینکه برای انتقال فرهنگ عاشورا باید هر فضایی را تبدیل به فرصت کنیم، افزود: زمانی کشور با پدیده‌هایی همچون رادیو و تلویزیون روبه‌رو بود که برخی در مواجهه با آن‌ها موضع می‌گرفتند و تصور می‌کردند که اگر از این ابزار استفاده کنیم، دین تمام خواهد شد و به آن لطمه می‌زنیم. البته این موضع‌گیری‌ها با آمدن تلفن همراه وجود داشت تا اینکه تجربه نشان داد می‌توان بیشترین بهره‌برداری را از ابزار انتقال پیام و رسانه‌های مختلف داشت.

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی/کربلا، کعبه آزادگان

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصیریح کرد: جالب است بدانید که در ایام محرم و اربعین بیشترین بهره‌برداری‌ها از فضای مجازی کشور از سوی کسانی است که باور‌های دینی و اعتقادی را پوشش داده‌اند و در این ایام هم آن را به اوج خود می‌رسانند. در فضای مجازی فرصت تبلیغ بسیار بالاست و می‌توان در این ایام بهره‌برداری کاملی را در جهت اهداف دینی و قرآنی داشت.

خوراکیان همچنین افزود: ما نیز اقدامات مهمی را از لحاظ محتوایی از جمله رصد به ‎موقع، به هنگام و فعال در فضای مجازی انجام دادیم و تلاش می‌کنیم تا مسائلی را که در فضای مجازی مطرح می‎شود، به صورت صحیح بررسی و نیازسنجی کنیم و در نهایت اقدامات لازم را انجام دهیم و در نهایت بتوانیم مبانی و مفاهیم عاشورایی را در پیاده‌روی اربعین منتقل کنیم.

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی/کربلا، کعبه آزادگان

انتقال محتوای عملکردمردم ومسئولان ازطریق فضای مجازی

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به محتوا‌هایی که قابلیت اثرگذاری مثبت را در این فضا دارند، افزود: ابعاد حماسی عاشورا به زبان‌های مختلف دنیا، نکته‌های آموزشی در پیاده‌روی اربعین، فایل‌های صوتی و سخنرانی‌های منتخب، روضه‌ها، سروده‌های مناسب، ابعاد هنری عاشورا همچون تصاویر و نگاره‌های خوب، کلیپ‌ها و امثال این موارد را می‌توان در این فضا عرضه کرد؛ این مطالب و محتوا‌ها فرصت‌هایی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد و در کنار آن‌ها باید رادیو و تلویزیون و رسانه‌های مکتوب و دیداری هم به این محتوا‌ها بپردازند.

با توجه به اینکه، این حرکت وهمایش بزرگ بین المللی برای انتقال بهتروبیشتر فرهنگ سرخ عاشورا به جهانیان با تلاش‌های خیلی‌ها، در فضای مجازی شکل گرفته است، حال سئوال اینجاست که مسئولان نهاد‌ها ودستگاه‌های فرهنگی واجتماعی وحتی سیاسی، دراین گام چه رسالتی دارند واینکه آیا این رسالت، تنهابه عهده مردم است؟

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی/کربلا، کعبه آزادگان

هرزائر، یک رسانه

به نظرم، حضورمیلیون‌ها ایرانی وغیرایرانی ازنژاد‌ها واقوام کشور‌های مختلف که با سختی‌ها، تهدید‌ها، مشقات و با جان ودل وعاشقانه، قدم دراین جاده عشق گذاشته اند، ودرمرزعاشقی سرازپانمی شناسندتا خودرا به بارگاه ملکوتی وعرفانی حضرت ارباب برسانند، هرکدام به عنوان سفیرورسانه هستندکه می‌توانندبا استفاده ازابزار‌های فضای مجازی، عکس‌ها، تصاویروپیام‌های مکتوب آنی خودرا به دوستان، اقوام، خانواده، رسانه‌های مکتوب، صوتی وتصویری، ونهاد‌ها ودستگاه‌ها وادارات خود، عظمت، شکوه، اتحاد، وحدت ویکپارچگی، خدمت رسانی ها‌ی مختلف را باکمترین زمان وهزینه، حتی به سمع ونظر همه جهانیان، ارسال بکنند.

امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمىی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏ برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (کامل الزیارات ص۱۳۴)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه راه‌پیمایی اربعین روزبه‌روز جهانی‌تر خواهد شد، این راه‌پیمایی بزرگ را تجلی جوشش خون امام حسین علیه‌السلام و تجلی پیام عاشورا بعد از ۱۴۰۰ سال دانستند و خاطرنشان کردند: امام حسین علیه‌السلام فقط مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است و به همین علت ما شاهد حضور غیرمسلمانان نیز در راه‌پیمایی اربعین هستیم.

فضای مجازی درانتقال مفاهیم حماسه حسینی/کربلا، کعبه آزادگان

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.