سرویس: اجتماعی 09:26 - یکشنبه 28 مهر 1398

دانستنی های پزشکی ؛

بایدها و نبایدهای خوردن برنج/ علل احساس طعم فلز در دهان چیست؟

در این بسته دانستنی های پزشکی درباره فواید و مضرات خوردن برنج و علل احساس طعم فلز در دهان خواهیم گفت.

به گزارش اصفهان شرق؛ در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

طعم فلز در دهان

معمولا طعم فلز در دهان  به دلیل مصرف داروهای مختلفی است که افراد مصرف می کنند. وقتی که بدن داروها را هضم می‌کند، این مواد آزاد شده و در بزاق دهان  دفع می‌شود، در نتیجه به فرد احساس طعم فلز دست می دهد.  در بیشتر مواقع مصرف داروهایی مانند قرص آهن، روی، کروم موجب ایجاد طعم فلز در دهان می شوند. خشکی دهان هم می‌تواند موجب اشتباه یا احساس مزه فلز در دهان شود. تغییرات در احساس مزه به هنگام بارداری هم شایع است. معمولا این  تغییرات در جوانه‌های چشایی ممکن است به علت بعضی از تغییرات هورمونی باشد که به هنگام بارداری رخ خواهد داد.

افراد اگر به خوبی به بهداشت دهان و دندان خود توجه نکنند، احساس طعم فلز خواهند داشت. تمیز نکردن دندان‌ها ممکن است منجر به ژنژیویت یا پیوره شود. گرفتگی و خلط مرتبط با عفونت‌های تنفسی ممکن است یکی از علل احساس مزه فلز در زبان باشد. یکی از عوارض جانبی مسمومیت با جیوه، احساس طعم فلز در دهان است.  قرار گرفتن در معرض جیوه به علت کار کردن در محیطی صنعتی یا از طریق خوردن ماهی آلوده به متیل جیوه، ایجاد می‌شود.  قطعا شناختن برخی از علائم مسمومیت با جیوه بسیار مهم است تا بدانید که چه موقع به پزشک نیاز دارید.

ساعت10/

لکه های سفید روی ناخن

 لکونشی عارضه‌ای ست که طی آن خطوط یا نقاط سفید رنگی بر روی ناخن های دست یا پا ظاهر می شود. این نوع عارضه در تمام سنین دیده می شود  و هرگز نشانه بیماری خطرناکی نیست. این عارضه بسیار شایع و کاملا بی ضرر است. برای بعضی از افراد، لکه‌های سفید عمدتا بصورت نقاط کوچک و پراکنده‌ای در تمام ناخن ها ظاهر می شود.

لکه‌های سفید ممکن است بزرگتر و در تمام طول ناخن کشیده شده باشند. این لکه‌ها ممکن است روی یک یا چند ناخن ظاهر شوند. لکونشی ضربه‌ای به صورت لکه‌های سفید کوچک بر روی ناخن ها  وجود دارند. تکه‌های پوستی سفید لکودرم در زیر ناخن گاهی اوقات لکونشی جزئی را ایجاد می‌کنند. لکونشی را می‌توان به دو نوع  واقعی یا آشکار تقسیم بندی کرد. این لکه‌های سفید با رشد ناخن به سمت بیرون رشد می‌کنند.  لکونشی ظاهری، در ناحیه  ناخن بر رنگ آن  اثر می‌گذارد.

ساعت10/

شایع‌ترین علل لکونشی صدمه به ناخن است. این صدمه‌ها در اثر ضربه یا برخورد به ناخن یا انگشت هم رخ خواهد داد. مانیکور و پدیکور زیاد یا استفاده از ژل یا ناخن‌های آکریلیک  هم می‌تواند به  ناخن صدمه وارد کنند. این نوع صدمه در بچه‌ها بیشتر شایع است و معمولا علت لکه‌های سفید روی ناخن گاز گرفتن ناخن  ها، مانیکور، صدمات روزمره، کفشی که خیلی کوچک موجب صدمه غیر طبیعی به ناخن ها می‌شوند.

در نتیجه این صدمات، لکه همراه با ناخن به سمت بیرون رشد خواهد کرد. بعضی از مسمومیت‌ها یا داروها هم می‌توانند موجب لکونشی شوند. دارویی که برای عفونت های باکتریایی مانند عفونت های پوستی، سپتیسمی و عفونت های مجاری ادراری استفاده می شود. درمان این لکه‌های سفید به علت آن بستگی دارد. روش های مختلفی وجود دارد تا پزشک علل این نوع عارضه را بررسی کند مانند میکولوژی که در آن قارچ و ناخن گیرها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شوند و  نمونه برداری از ناخن ها است. اگر افراد به پزشک مراجعه شود جای نگرانی برای درمان آن وجود ندارد.

 چه کسانی باید برنج بخورند؟

برنج پخته در افراد گرم مزاج، تولید حرارت و در  افراد رطوبتی‌، ایجاد رطوبت می ‌کند. افراد مبتلا به بیماری های مختلف بهتر است در زمان ناخوشی خود کمتر از برنج مصرف کنند. پزشکان مصرف برنج را در حالت سلامتی کامل  تجویز خواهند کرد. چون باعث طول عمر و صحت مزاج خواهد شد. برنج دارای مقدار زیادی ویتامین B است. خوردن برنج موجب  خواب  راحتی می شود، البته در حالی که در ساعات اولیه شب خورده شود.  برنج می تواند  به درمان پیچش شکم، زخم روده، اسهال خونی، امراض کلیه و مثانه کمک کند.

ساعت10/

 چرا باید به سمت چپ خود بخوابید

خوابیدن به سمت چپ، باعث می شود  تا فیلتر مایع لنفاوی بهتر در بدن کار کند، زیرا سمت چپ بدن ما غالبا سمت جریان لنفاوی است. این نوع خوابیدن می تواند به  هضم غذا و کاهش سوزش معده کمک کند.  خوابیدن به سمت چپ می‌تواند به روند دفع مواد زائد بدن از مغز و کاهش درد کمر کمک کند.

ساعت10/

خوابیدن به سمت چپ ممکن است به دلیل گرانش، بهتر باشد. به طور خاص، دراز کشیدن به سمت چپ اجازه می دهد که مواد زائد به راحتی از روده بزرگ به راست روده حرکت کند. خوابیدن به سمت چپ، اجازه می دهد تا معده و پانکراس به طور طبیعی معلق باشند که می تواند پخش آنزیم های پانکراس و سایر فرایندهای گوارش را حفظ کند. البته این نوع خوابیدن به  زنان باردار بیشتر توصیه می شود زیرا موجب گردش خون مناسب قلب در آنها خواهد شد، زیرا جاذبه می تواند زهکشی لنفاوی را بهبود دهد و گردش خون آئورت را از قلب دور کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.