سرویس: غیر تولیدی 13:04 - چهارشنبه 24 مهر 1398

تأثیرات منفی باز و بسته شدن زاینده‌رود بر تالاب گاوخونی؛ جنگل‌های “گز” ‌از بین رفتند

فعال حوزه محیط زیست گفت: تغییراتی که در دبی آب رودخانه زاینده‌رود پیش آمد، سبب شد که تالاب گاوخونی تا حدود زیادی خشک شود و یکی از خصوصیات خود را که دارای جنگل‌های «گز» بود از دست بدهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسماعیل کهرم اظهار داشت: تالاب گاوخونی فقط محدود به استان اصفهان نیست بلکه تأثیراتی بیش از استان اصفهان و فراتر از ایران دارد.

وی بیان کرد: در جمع 21 تالاب بین‌المللی ایران اعم از دریاچه ارومیه، خور خوبان و تالاب انزلی، تالاب بین‌المللی گاوخونی از جمله تالاب‌های عضو کنوانسیون رامسر است و این بدین معناست که ایران متعهد شده که از این تالاب‌ها حفاظت کند.

فعال محیط زیست با انتقاد از بی‌توجهی به این منابع طبیعی گفت: این تغییراتی که در دبی آب رودخانه زاینده‌رود پیش آمد، سبب شد که تالاب گاوخونی تا حدود زیادی خشک شود و  یکی از خصوصیات خود را که جنگل‌های «گز» بود از دست بدهد که همین عامل مانع از تخریب آب و خاک و همچنین سبب مصون ماندن پرندگان از سرمای هوا می‌شد.

وی ادامه داد: متأسفانه با هر بار باز و بسته شدن آب زاینده‌رود تالاب گاوخونی مقدار زیادی از خصوصیات خودش را از دست داده است، این تالاب استراحت‌گاهی برای پرندگان مهاجر از شمال ایران و نواحی سیبری بود تا پس از گذراندن فصل سرما در آنجا به‌سمت محل زندگی خود بروند اما دیگر زیست‌بوم آن‌ها از بین رفته بود.

کهرم تصریح کرد: خشک شدن تالاب سبب شد که پرندگان مهاجر پس از گذراندن سفری طولانی و مواجه شدن با بی‌آبی آن برای طی کردن سرما با دادن تلفات سنگین جان خود را از دست بدهند بنابراین نباید از اهمیت تالاب گاوخونی برای محیط‌ زیست غافل ماند.

وی خاطرنشان کرد: ریزگردهایی که از خشکی تالاب پراکنده می‌شده است مانند غباری است که در خوزستان شاهد آن بودیم به‌طوری که تمام جنبه‌های زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کارشناس محیط زیست گفت: درصورت خشک بودن تالاب بستر گاوخونی مرکز تولید ریزگردهایی است که به اقصی نقاط کشور منتقل می‌شود، البته لازم به ذکر است که مقداری از ریزگرد‌های موجود در کشور از شمال آفریقا، عراق، عربستان و سوریه به منطقه ما می‌آیند و زندگی را مختل می‌کنند، بنابراین زمانی که گاوخونی مرکز انتشار ریزگردها بود به جمعیت اطراف خود خسارت‌ها و ضررهایی را وارد می‌ساخت.

وی افزود: حتی اگر آب زاینده‌رود به‌مدت کوتاهی در تالاب باشد نیز اهمیت دارد چون همین موضوع سبب می‌شود که سفره آب زیرزمینی غنی بشود و مقدار زیادی آب داخل آن رفته و از ایجاد فروافتادگی دشت‌ها نیز جلوگیری شود، هرچند که امیدواریم آب برای مدتی طولانی به‌سمت تالاب جریان داشته باشد که طبیعتاً برای موجودات زنده نیز حائز اهمیت است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.