سرویس: اجتماعی 08:10 - چهارشنبه 24 مهر 1398

موکبی که برای یاری امام زمان(عج) برپا شده است/ کار متفاوت جوانان ایرانی در عراق

هرساله تعداد زیادی از موکب های ایرانی و عراقی در مراسم اربعین به خدمت رسانی به زوار می پردازند، در این میان، جوانان خوش ذوق ایرانی دست به کاری متفاوت زده و موکب جدیدی در این مسیر برپا کرده اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ پیاده روی اربعین به عنوان سنتی که یادگار سیره ائمه اطهار(ع) است در سال های گذشته با شور و شوق دیگری برگزار می شود و هر سال بر تعداد شرکت کنندگان آن افزوده می شود.

اگرچه سال های اولیه احیای مجدد این حرکت عظیم دینی تنها شیعیان عراق و گروه کمی از شیعیان ایران در این حرکت شرکت می کردند، اما امروز به برکت خون اباعبدالله الحسین(ع) این حرکت به مجزه ای شبیه شده است که نه تنها رشد آن بی سابقه بوده است، بلکه بزرگ ترین احتماع سالیانه مذهبی در جهان نیز به شمار می رود که علاوه بر ایران، عراق و پاکستان، شرکت کنندگانی از کشورهای اسلامی، اروپا، آمریکا و آسیای میانی و شرقی نیز در آن شرکت می کنند و همه برا هدفی واحد، یعنی عشق به امام حسین(ع) مسیر نجف تا کربلا را پیاده می پیمایند.

این حرکت عظیم شاید در سال های اولیه احیا، یک حرکت دینی بود اما امروز به حرکتی سیاسی و تمدنی تبدیل شده است که از ابتدا تا انتهای آن هیمنه تمدن غرب را نابود کرده است و محوری برای وحدت عدالت خواهان جهان شده است.

در این اجتماع جهانی برخلاف آنچه دنیای مدرن به جهانیان توصیه می کند، فردگرایی و سود شخصی به فراموشی سپرده می شود و افراد برای خدمت بی مزد به دیگران از جان و دل خویش مایه می گذارند.

اما این تنها کارکرد این حرکت جهانی نیست و مهم ترین هدفی که می تواند آن را به بزرگ ترین اجتماع ضد غربی جهان تبدیل کند، وحدت عدالت خواهانی است که الگوی خویش را امامی قرار داده اند که در مقابل ظلم و ستم ظالمان سر تعظیم فرود نیاورد و در راه روشنگری و احیای سنت الهی حتی از خانواده و فرزندان خویش نیز گذشت.

و برهمین اساس است که در روایات آخرالزمانی می خوانیم، در آخرالزمان مردم به سوی امام حسین(ع) کشیده می شوند و هنگام ظهور، امام زمان(ع) خود را با نام جدشان حسین اینگونه معرفی می کنند:

«زمانی که حضرت قائم(عج) ظهور می‌کند، [کنار کعبه] ما بین رکن و مقام می‌ایستد و پنج ندا می‌دهد:

الأول: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم.

الثانی: ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم؛ آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده.

الثالث: ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند.

الرابع: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جدّ من حسین را برهنه روی خاک افکندند.

الخامس: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا؛ آگاه باشید ای جهانیان که جدّ من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.»

همین امر نشان می دهد مهم ترین هدف برپایی مراسم جهانی اربهین در کنار عزاداری برای امام حسین(ع)، معرفی امام زمان(عج) و دعا برای تعجیل در فرج ایشان است.

گروهی از جوانان ایرانی این هدف را به خوبی دریافت کرده اند و با برپایی موکبی متفاوت زمینه ساز دعای شرکت کنندگان برای تعجیل در ظهور شده اند.

حمید رئیسی در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه موکب خدمتگذاران ولایت یک کار متفاوت از دیگر موکب ها را سه سال متوالی در عمود 833 پیگیری می کند، اظهار کرد: این موکب شامل نمایشگاهی است که در آن تعدادی از تابلوهای مصور برای زائران ارائه می شود.

رئیس موکب خدمتگذاران ولایت پیرامون این اقدام تصریح کرد: در این طرح یک راوی در کنار تابلوها و مقابل مخاطبان قرار می گیرد و در مدت هشت دقیقه موضوع تابلوها را تشریح می کند.

وی با بیان اینکه مخاطبان پس از اتمام بازدید هدایایی از جمله یک تسبیه با جمله«صلوات به نیت فرج امام زمان» دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: موضوع تابلوها، پیرامون الگو قرار دادن حضرت ابوالفضل عباس به عنوان یکی از باوفاترین یاران امام حسین(ع) برای یاران امروز امام زمان(عج) است که برای امام زمان خود که امروز غریب و تنها هستند، قدمی برداریم.

رئیسی ادامه داد: در پایان این نمایشگاه همچنین اقداماتی برای یاری امام زمان(عج) از جمله صدقه دادن برای سلامتی ایشان و قرائت قرآن به مخاطبان پیشنهاد می شود.

رئیس موکب خدمتگذاران ولایت با بیان اینکه در کنار این نمایشگاه فضایی را از سال گذشته برای کودکانی که در مسیر پیاده روی حضور دارند، در نظر گرفتیم، گفت: در این بخش از نمایشگاه، بخش هایی مانند آتلیه عکاسی در کنار بنری با عنوان «امام زمان مهربان، دوست همه بچه ها»، رنگ آمیزی کارت های «ما همه امام حسین را دوست داریم» و پذیرایی و جوایز وجود دارد.

وی با بیان اینکه کل موکب ما در بخش فرهنگی فعالیت می کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه خدمت رسانی در بخش های رفاهی به طور کامل برای زوار وجود دارد، ما در این زمینه وارد شدیم که امیدواریم اقدامات بچه های این موکب مورد توجه امام حسین(ع) قرار گیرد.

رئیس موکب خدمتگذاران ولایت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد ارتباط  اربعین و ظهور امام زمان(عج) گفت: در زمینه ظهور امام زمان(عج) آنچه بسیار به مومنان سفارش شده، دعا برای فرج است، همانطور که شنیدیم اگر امام زمان(عج)، 313 یار واقعی داشته باشند ظهور می کنند که باید تلاش کنیم زمینه آن را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اتفاقاتی در اربعین اتفاق می افتد که در طول عالم و در کل سال بی نظیر است، به ما توصیه شده برای اجابت دعا دسته جمعی دعا کنید، ما در این مسیر یک جمعیت میلیونی با خواسته ای مشترک داریم که در اجابت آن موثر است.

رئیسی با بیان اینکه مکان دعا نیز در اجابت آن موثر است، اظهار کرد: مسیر پیاده روی حرم امیرالمومنین(ع) تا حرم امام حسین(ع) فضایی بی نظیر برای دعای تعجیل در ظهور در امام زمان(عج) است.

رئیس موکب خدمتگذاران ولایت افزود: حال دعا نیز در اجابت آن موثر است، بین دعا کردن در منزل و دعا پس از حضور در حرم امیرالمومنین(ع) و آماده شدن برای حرکت به سوی حرم امام حسین(ع) تفاوت زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این پیاده روی که مورد توصیه و مشی ائمه اطهار(ع) است، گناهان مومنان را می ریزد و دعای آن ها را مستجاب می کند، گفت: تمام این شرایط خاص در استجابت دعای ما بسیار موثر است و این جمعیتی که به بیابان آمده اند، بهترین زمینه را برای استجابت دعا در خود دارند.

رئیسی ادامه داد: زمانی که ظهور منجی قوم بنی اسرائیل به تاخیر افتاد، به بیابان رفتند، شرایطی خاصی فراهم کرده و ازجمله زنان را از بچه های خود جدا کردند و زجه کردند و از خدای خود خواستند، غیبت حضرت موسی(ع) را کم کند و خداوند دعای آن ها را مستجاب کرد.

رئیس موکب خدمتگذاران ولایت تاکید کرد: بر روی هر موضوعی به غیر از ظهور امام زمان(عج) در مراسم اربعین کار کردن از دست دادن فرصت ها است و در این مسیر اگر روضه امام حسین(ع) هم برپا می شود باید به انتظار و دعای فرج ختم شود.

اقدامات موکب خدمتگذاران ولایت به عنوان موکبی فرهنگی در کنار دیگر موکب هایی که انتظار فرج امام زمان(عج) را یادآور می شوند؛ در سال های گذشته رشد زیادی داشته است و تاثیرات عمیقی نیز بر این حرکت جهانی گذاشته است.

با افزایش موکب های رفاهی و اطمینان از خدمت رسانی کامل به زوار حسین(ع)، با توجه به حضور ملیت ها و حتی ادیان مختلف در این مراسم اربعین که فرصتی تکرار نشدنی برای تشیع فراهم کرده است، گسترش این حرکت های فرهنگی به امری ضروری تبدیل شده است که باید این اقدامات برای همه کسانی که با فرهنگ ها و زبان ها و ادیان مختلف در این حرکت جهانی شرکت می کنند خوراکی فرهنگی فراهم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.