اصفهان شرق

معتادان اصفهانی سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان را دود می‌کنند

کدخبر: 185588
1398/07/20 در ساعت 12:21

به گزارش اصفهان شرق؛ علی شهبازی در نشست تخصصی آموزش و روش‌های شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر ویژه دست‌اندرکاران امر شناسایی استان اصفهان اظهار داشت: از آنجایی که آمار رسمی برای تعداد معتادان در کشور وجود ندارد،‌ طی یک پژوهش شیوع‌شناسی اعتیاد که در کشور انجام‌ شده است، مشخص شد که 5.4 درصد میزان شیوع اعتیاد در کشور بوده است، یعنی در هر 100 نفر بیش از 4 نفر  مصرف‌کننده دائمی مواد مخدر داریم.

کارشناس ستاد هماهنگی و نظارت بر شناسایی اموال قاچاقچیان با بیان اینکه این آمار بین جمعیت فعال کشور انجام شده است خاطرنشان کرد: در استان اصفهان از جمعیت 5 میلیون و 120 هزار نفر 77 درصد معادل 4 میلیون نفر جمعیت فعال هستند.

وی ادامه داد: میزان شیوع در استان اصفهان تقریبا 2.4 درصد است که اختلاف 3 درصدی با میانگین کشوری را نشان می‌دهد. شهبازی ادامه داد: بنابراین حدود 96 هزار و 800 نفر جمعیت معتادان استان اصفهان را تشکیل می‌دهند.

کارشناس ستاد هماهنگی و نظارت بر شناسایی اموال قاچاقچیان خاطرنشان کرد: با این حساب در بعد اجتماعی اگر هر خانوار را 5 نفر در نظر بگیریم حدود 400 هزار نفر در استان اصفهان دغدغه اولشان اعتیاد است که 10 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: در بعد مالی اگر دست کم هزینه مصرف روزانه 30 هزارتومان را برای هر معتاد در نظر بگیریم در هر روز معادل2میلیارد و 904 میلیون تومان هزینه معتادان استان اصفهان است که این رقم در سال به عدد هزار و 59 میلیارد و 960 میلیون تومان می‌رسد.

شهبازی با بیان اینکه جمعیت فعال کشور 52 میلیون نفر است، گفت: بر اساس پژوهش انجام شده 2 میلیون و 800 هزار نفر، تعداد معتادان دائمی کشور است که روزانه 84 میلیارد و 84 میلیون تومان در روز هزینه می‌کنند. کارشناس ستاد هماهنگی و نظارت بر شناسایی اموال قاچاقچیان ادامه داد: میزان مصرف سالانه این افراد بیش از 30 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان معمول کشفیات جرایم در جهان 20 درصد است، بنابراین یعنی از 5 محموله یک قاچاقچی در بهترین حالت یک محموله توقیف و کشف می‌شود، پس بهتر است به جای تمرکز بر یک محموله، سیستم توزیع را مختل کنیم و به جای میزان کشف، میزان ضبط اموال و ضربه زدن به منابع مالی آن‌ها را در نظر بگیریم.

شهبازی در ادامه مراحل شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر را برشمرد و گفت: اولین گام اقدام همزمان هماهنگی‌های اطلاعاتی و شناسایی اموال قاچاقچیان است‌. کارشناس ستاد هماهنگی و نظارت بر شناسایی اموال قاچاقچیان تصریح کرد: گام دوم مکاتبه سیستمی با معاون اول دادستان کل کشور برای توقیف کلیه حساب های متهمین است و در گام بعدی مکاتبه قضایی با سازمان ثبت اسناد برای توقیف املاک ثبتی و اموال غیر منقول قولنامه‌ای است.

انتهای پیام/