سرویس: اجتماعی 12:36 - پنجشنبه 11 مهر 1398

با انتخاب درست شغل می توانید زندگی آرامی داشته باشید

شما با انتخاب درست شغل می توانید زندگی آرامی داشته باشید اما اگر ندارید چه شغلی را دوست دارید در تمام سرگردان هستید.

به گزارش اصفهان شرق، شما با انتخاب درست شغل می توانید زندگی آرامی داشته باشید اما اگر ندارید چه شغلی را دوست دارید در تمام سرگردان هستید حتی اگر در کسب و کار های مهم قدم بر داشته باشید باز هم نتیجه خوبی نخواهید داشت.

تا جایی که امکان دارد کاری را انتخاب کنید که همیشه به آن فکر می کردید یا دوست داشتید در آن موقعیت باشید برخی تصور می کنند که کارمندی یعنی حقوق بگیری و هیچ نقشی در زندگی افراد یا دیگران ندارد اما واقعیت چیز دیگری است. دنیا همان طور که به افراد کار آفرین نیاز دارد به افراد کارمند خوب و عالی نیز نیازمند است. در شرکت گوگل یک نفر کار آفرین. در فیس بوک یک نفر کار آفرین است. در شرکت آمازون یک نفر کار آفرین است. اما صدها و هزاران نفر به عنوان کارمند این شرکت ها را اداره می کنند. نقش یک کارمند خوب و عالی در یک سازمان خیلی اهمیت دارد و می تواند اتفاق مالی خوبی برای سازمان رقم بزند .اگر شما یک کارآفرین هستید کارمندان خوب را با حقوق و مزایای عالی استخدام کنید چون اینها شرکت شما را به درجه عالی موفقیت می رسانند.

یک کارمند خوب به مراتب بهتر از کارآفرینی که توانایی کافی برای راه اندازی کسب و کار ندارد می باشد.

ما آدمها با معنا دادن به زندگی دیگران، به زندگی خودمان هم معنا می دهیم. این توجه به نیازِ بازارِ کار از این جنبه هم بسیار مهم است. وقتی ما شغلی داشته باشیم که نیازی حقیقی از دیگران را رفع کنیم، حس بسیار بهتری خواهیم داشت.

بنظرم نباید این جنبۀ بسیار مهم را در معیارهای انتخاب شغل فراموش کنیم.برای انتخاب شغل مناسب چگونه این سه مورد  را به هم ربط دهیم؟ راهنمای انتخاب شغل و یافتن بهترین شغل برای من

من به شدت طرفدار عملگرایی هستم.در مورد علاقه، می توانیم با تجربه کردنِ عملیِ یک شغل، بفهمیم که علاقۀ ما به آن شغل در کجای آن طیفی قرار دارد

در مورد مهارت، با تجربه کردنِ عملی محیط کار، می توانیم از یادگیری حین عمل بهره‌مند شویم و مطمئن باشیم که مهارت لازم برای آن شغل را در عمل یاد گرفته‌ایم.

در مورد نیاز بازار کار، با تجربۀ عملی آن شغل، می توانیم با چالش‌های واقعی آن شغل بیشتر آشنا شویم و ببینیم که افرادی که این شغلِ خاص را دارند، چه جایگاهی دارند و چقدر نیاز به آن در بازار کار وجود دارد.

من اگر دوباره برگردم به سالهای دوره کارشناسیم، حتی یک روز را هم برای تجربۀ عملی در یک شغل واقعی از دست نخواهم داد. میزان یادگیری بسیار زیاد خواهد بود و چه دورانی بهتر از آن دوران برای این یادگیری. دورانی که خانواده و جامعه انتظاری از ما ندارند و با برچسب دانشجو می توانیم تجربه‌های مختلفی را کسب کنیم و زیر تیغ انتقاد آنها هم نباشیم.

از طرفی مسئولیتِ چندانی در این دوران نداریم و می توانیم با خیالِ راحت‌تر و بدون دغدغۀ مالی کمتر، حتی کارآموزی کنیم و توشه‌ای پر از تجربه با خودمان به سالهای بعد ببریم. سالهایی که این مسئولیتِ کم و نبود توقع از جانب خانواده و جامعه دیگر وجود ندارد.

خلاصه آنکه بنظرم جدای از حرف‌ها و استدلالات روی کاغذ، جدای از همه تست‌های استعداد شغلی و شخصیت شغلی، حداکثر تلاشمان را برای تجربه کردن محیط‌های مختلف شغلی و کنکاش برای پیدا کردن شغل مناسب بکنیم.

برای آشنایی با شغل‌های مختلف، داستانهای زندگی آدمها را بشنویم؛ و ببینیم آنها چه کارهایی کرده‌اند. در مورد شکست‌های آدمها بخوانیم.

این داستان‌های واقعی می توانند الهام‌بخش ما باشند و دید ما را نسبت به سه‌گانه‌ای که در مورد انتخاب شغل مناسب گفتم، باز کنند.:

به مدد پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر، امکان پیدا کردن شغل مناسب بیشتر از سالهای قبل شده، می توانیم به دوگانۀ کار و زندگی پایان دهیم و بخشی از وقتمان را به کار نفروشیم تا در وقتِ باقی، زندگی کنیم. می توانیم شغلمان را زندگی کنیم.

بنظرم سه‌گانه‌ای که در مورد آن حرف زدم، یعنی علاقه، مهارت و نیاز بازار کار، از یکدیگر مستقل نیستند. باید هر سه مورد را به صورت همزمان برای انتخاب شغل آینده‌ لحاظ کنیم.این سه مورد بر یکدیگر تاثیر هم می گذارند.

وقتی شغلی ارزش آفرین داشته باشیم که نیاز آن هم در بازار کار زیاد است و ما درآمد خوبی هم از آن داریم، طبعا احتمالِ علاقه‌مندی به آن شغل هم بیشتر خواهد بود. نمی گویم تنها به کسب درآمد از یک شغل توجه کنیم، اما این یک واقعیت است که میزان درآمد، فاکتور مهمی در انتخاب شغل مناسب است.

به همین ترتیب برای این شغل، انگیزۀ بیشتری هم خواهیم داشت که مهارت‌های لازم برای آن را کسب کنیم. امیدوارم برای کسب درآمد، مشغول به فعالیتی باشید که حس کارنکردن را در آن تجربه کنید. شغلی که به آن علاقه دارید، مهارت‌های لازم برای آن را دارید و این شغل، نیازی مهم از جامعه را رفع میکند و ارزش‌آفرین است.

به اعتقاد من شغل کارمندی یک حرفه بسیار قابل احترام است . کارمند با فکر خود می تواند تاثیر زیادی در رشد و توسعه  سازمان خود داشته باشد و زمینه های رشد و پیشرفت خود را نیز فراهم کند . یک کارمند عالی رتبه ده ها برابر بهتر  از یک کار آفرین عادی است .

اگر یک کارمند عادی هستید سعی کنید با رعایت اصول و قواعد کارمندی یک کارمند خوب شوید و اگر کارمندخوبی در سازمان خود هستید با اندیشیدن و  ارائه طرح های نو ابتکاری و استفاده از خلاقیت های فردی خود را به یک کارمند عالی تبدیل کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.