سرویس: اجتماعی » علمی 14:42 - دوشنبه 15 اردیبهشت 1393

خوردن دوغ با غذا منجر به افزایش هموگلوبین می‌شود

دانـشیار انستیتوى تحقیقات تغذیه‌اى دانشگاه شهید بهشتى تهران گفت: با آزمایشات و مطالعاتى که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌اى کشور در طى سه ماه صورت گرفت، مشخص شد مصرف دو وعده دوغ که داراى اسید است به همراه غذا نه تنها باعث کاهش هموگلوبین خـون نـشد، بلکه مختصرى هم منجر به افزایش هموگلوبین در بدن افراد شد.

به گزارش اصفهان شرق: دکتر تیرنگ نیستانى دانـشیار انستیتوى تحقیقات تغذیه‌اى دانشگاه شهید بهشتى تهران با اشاره به اینکه معمولا مردم در خوردن ماست به همراه غذاهای آهن دار دچار تردید هستند؛ مصرف ماست همراه با غذا از دو جنبه در خور توجه دانست و ادامه داد: یکى اینکه کلسیم موجود در ماست جذب آهن غذایى را صرفنظر از منبع آنچه با منبع حیوانى نظیر گوشت و چه گیاهى مثل اسفناج مهار مى‌کند. دیگر اینکه اسید قلیایى بودن غذا بر روى جذب آهن تاثیر مى‌گذارد. یعنى اگر محیط جذب غذا حاوى اسید باشد، آهن بهتر جذب بدن انسان مى‌شود.

وى اظهار داشت: با آزمایشات و مطالعاتى که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌اى کشور در طى سه ماه صورت گرفت، مشخص شد مصرف دو وعده دوغ که داراى اسید است به همراه غذا نه تنها باعث کاهش هموگلوبین خـون نـشد، بلکه مختصرى هم منجر به افزایش هموگلوبین در بدن افراد شد.

این دانشیار دانشگاه شهید بهشتى تهران با اشاره به اینکه اگر افرادى کم خونى دارند، ابتدا باید علت آن شناسایى و سپس به رفع آن پـرداخت؛ بیان داشت: معمولا براى افراد کم خون دارودرمانى و در صورت نیاز مکمل تجویز مى‌شود.

وى در صورت رعایت دارو و مکمل و یا در شرایط سالم بودن فرد مصرف متعادل ماست به همراه غذا را بلامانع دانست و گفت: بهتر است خوردن شیر و ماست به صبح و شب و آن هم در حد تعادل موکول شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.