سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 11:54 - دوشنبه 15 اردیبهشت 1393

گفتگو با مامای مرکز بهداشتی درمانی حسن آباد:

با نفس نوزادان، نفس هایمان تازه می شود

شعله جمالی، مامای جوان کویر، زیبایی لحظه هایش را تولد نوزادی سالم و گریه ای که نشان از حیات عزیزی در دنیای خاکی دارد، عنوان کرد.

پنجم می مصادف با 15 اردیبهشت هر سال را روز جهانی ماما نامگذاری کردند. شعار امسال روز ماما ( امروز جهان بیش از همیشه به ماما نیاز دارد ) می باشد و هدف از بزرگداشت روز جهانی ماما ٰ افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات ما بین ماما ها در راستای سلامتی مادر و نوزاد می باشد.

خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا نیز به بهانه این روز با مامای مرکز بهداشتی درمانی حسن آباد گفتگویی را انجام داده است.

اصفهان شرق:خانم شعله جمالی با عرض تبریک این روز به شما، بیوگرافی مختصری از خود بازگو کنید؟

شعله جمالی دارای 14 سال سابقه خدمت و مدرک کارشناسی مامایی و هم اکنون در زایشگاه حسن آباد مشغول کار هستم.

اصفهان شرق: در هر حرفه ای بنا به شرایط پیش رو می بایست ویژگی ها و شرایطی را دارا باشیم، به نظر شما از شرایط اصلی ماما چیست؟

– مسئولیت پذیر

– رازدار و حسن انساندوستی

– دلسوز بودن و خود را در شرایط سخت به جای مادر قرار دادن و درک کردن او

– خوش رو و خوش برخورد

اصفهان شرق: آیا در کشور حرفه مامایی جایگاه خود را پیدا کرده است ؟

جایگاه اجتماعی در جامعه نشان دهنده نوع نگاه به حرفه و توجه مسئولین به شغل می باشد و اگر به این منظور نگاه کنیم، می توان گفت جایگاه ویژه ای نداریم.

ماما

اصفهان شرق: چه کسی مشوق شما جهت انتخاب این شغل بوده است ؟

از دوران دبیرستان این شغل را در ذهنم داشتم و از همان موقع به دلیل شغل مادرم که خود پرستار بود علاقه ی این حرفه در من دوچندان شد.

اصفهان شرق: بسیاری از افراد با یافتن حرفه ای ایده ال از شغل مشقت باری که دارند دست بر می دارند، خانم جمالی اگر هم اکنون شغلی برای شما پیدا شود این شغل را رها می کنید؟

اصلا- من از دوران نوجوانی و تحصیلم به این شغل علاق داشتم و هم اکنون هم ان را دوست دارم و برای ان زحمات زیادی کشیده ام تا بتوانم در این حرفه به مردم خدمت کنم.

اصفهان شرق: امار سزارین در کشور را در چند سال پیش روبه افزایش بود ایا شما این روش را روش ایمن می دانید ؟

خوشبختانه امار سزارین در سال های اخیر روبه کاهش بوده است و این روش، روش ایمنی نیست چرا که این یک عمل جراحی باز است و عوارض بسیار ناگواری در پی خواهد داشت و در این روش عوامل بیمار زایهای گوناگونی ممکن است وارد بدن مادر شود و جان مادر و جنین را تهدید می کند.

اصفهان شرق: بهترین و تلخ ترین خاطره دوران خدمت را که با آن مواجه بوده اید بیان کنید؟

در شهرستان اردل نوزادی با ابکاری شماره 2 به دنیا آمد که با نگرش علمی در این حالت احتمال زنده بودن نوزاد خیلی کم است، ولی به لطف خدا و پشتکار پرسنل نوزاد جان دوبا ره گرفت.

در مقابل این خاطره شیرین، از مرگ نوزادی بیمار به عنوان خاطره تلخ یاد می کنم که به محض دیدن نوزاد توسط مادر، جان نوزاد تمام شد و جزء تلخ ترین خاطرات من بود.

اصفهان شرق: وقتی شما اولین نفس نوزاد در دنیای بیرون که با گریه همراه است را می شنوید چه احساسی پیدا می کنید ؟

با گریه نوزاد در اولین ورودش به دنیای خارجی، گاهی اشک ما هم در می آید و این اشک خوشحالی در تولد انسانی زیبا به این جهان است.

اصفهان شرق: برخورد مردم شهر حسن آباد و روستا های همجوار با شما چگونه است ؟

خوب است

اصفهان شرق: ایا تاکنون در این روز با شما مصاحبه ای انجام داده بود ؟

اولین مصاحبه ای که در طول خدمت خود از من شده است، امسال و توسط اصفهان شرق بوده است که باعث خوشحالی من و همکارانم است که به یاد ما در آستانه ی این روز بوده اید.

اصفهان شرق: بهترین سن بچه دار شدن از نظر علمی چه سنی است ؟

بهترین سن 25 تا 35 سال می باشد در سن های بالا بچه دارشدن عوارض زیادی برجای می گذارد مثل : فشار خون بالا ٰ زایمان های زود رس و جراحی مادران جهت زایمان و به دنبال ان بیماری های عفونی و سقط جنین و …

اصفهان شرق: مشکلات حرفه مامایی در کشورمان را بیان کنید؟

مهمترین مشکل این حرفه استقلال نداشتن حرفه مامایی چراکه در مصوبه وزارت بهداشت رشته مامایی کاملا مستقل تعریف شده است ولی در کشور ما تحت نظر مرکز بهداشت دیگری می باشد و تا کنون مصوبه مستقل بودن اجرا نشده است. مامایی دارای شیفت های کاری شبانه و طولانی بوده و باید این شغل جزء مشاغل سخت و زیان آور شناخته شود ولی هنوز این قانون اجرایی نشده است. مشکل معیشتی و کمبود حقوق این قشر از دیگر مشکلات ماما ها می باشد. اقدام به لغو پروانه مطب ماماها و نداشتن قرارداهای بیمه ای با این قشر نشان دهنده مظلومیت ماماهاست.

اصفهان شرق: توصیه شما به مادران و مسئولین مربوطه چیست و سخن خود را در این زمینه برای ما مطرح کنید؟

در مورد مادران:

هر چند وقت جهت معاینه پیشگیری از بیماری های عفونی و سرطان ها همچنین جهت غربالگری سرطان سینه که در کشور ما بیشترین امار سرطان در زنان می باشد را مد نظر داشته باشند.

فرزندان قبل از ازدواج نیاز به آگاهی و آموزش دارند و مادران باید فرزندان خود را جهت شرکت در کلاسهای آموزشی در این موضوع تشویق کنند تا در اینده دچار مشکل نشوند.

توصیه به مسئولین:

در دنیا هر روز 1600 زن بر اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند و بیشتر مرگ ومیر این افراد در اثر فشار خون ٰ بیماری های عفونی . … می باشد که می توان با آموزش و اطلاع رسانی از این مسئله پیشگیری کرد چرا که با مرگ مادر عضو اصلی خانواده جهت مراقبت و پرورش و آموزش کودکان نامعلوم می شود پس یکی از مهمترین هدف ما پیشگیری از مرگ مادران می باشد و با برنامه ریزی دقیق و مراقبت لازم در دوران بارداری می توان به این هدف دست یافت و ماما به عنوان عضو اصلی در مراقبت از مادر نقش مهمی در این خصوص ایفا می کند پس مسئولین با فراهم کردن زمینه جهت برگزاری کلاسهای آموزشی به این هدف برسند .

در مدارس دخترانه راهنمایی و دبیرستان در بحث بهداشت مداری باید از ماما در جهت آگاهی و آموزش دوران بلوغ و ناهنجاری هایی که در این سنین روی می دهد استفاده شود و این میتواند مشکل گشای بسیاری از بیماری های پنهان این دوران و متعاقب ان در دوران بارداری باشد .

اصفهان شرق: مکان مناسب جهت ارائه خدمات از اهمیت بالایی برخوردار است، نظر شما در این مورد چیست؟

این مرکز در شهر حسن آباد از نظر وسائل و تجهیزات کمبودی ندارد ولی ساختمان آن فرسوده بوده و فضای کافی جهت مراجعه بیماران وجود ندارد لذا از مسئولین امر می خواهیم که در جهت ایجاد ساختمان جدید برای منطقه با وسعت زیاد اقدامات لازم را انجام دهند.

ماما

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “با نفس نوزادان، نفس هایمان تازه می شود”

  1. مصطفی عبدالهی گفت:

    باعرض سلام و خسته نباشی خدمت همه زحمت کشان منطقه حسن اباداز جمله خانوم جمالی و بقیه همکاراشون که واقعا از دل وجون مایه میزارن . لطفا در مورد 115هم گزارش تهیه کنین.مرسی با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.