سرویس: اجتماعی 10:14 - جمعه 01 شهریور 1398

گفتگوی اصفهان شرق با پزشک جوان در جرقویه علیا؛

خدمت به مردم به عنوان هدف مقدس در زندگی ام است

دکتر مینا دادخواه پزشک مرکز بهداشتی درمانی شهر حسن آبادگفت: بیشتر بیماری های جدید در اثر ماشینی شدن زندگی و مصرف مواد مصنوعی ایجاد شده است و همه می توانند با تغییر و اصلاح شیوه زندگی از ابتلاء به این بیماری ها جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق، در تقویم رسمی ایران روز اول شهریور زادروز ابوعلی سینا به پاس خدمات و تالیفات وی و تجلیل از  پزشکان روز پزشک نامگذاری شده است به همین مناسبت گفتگویی با پزشک مرکز بهداشتی درمانی شهر حسن آباد انجام دادیم.

دکتر مینا  دادخواه پزشک عمومی مرکز بهداشتی درمانی شهر حسن آباد با 10 سال سابقه خدمت در گفتگویی با این رسانه به سوالات ما پاسخ داد.

چه عواملی باعث شد تا شما رشته پزشکی را انتخاب کنید؟

هر شخصی طبق علاقه خود شغل آینده خود را انتخاب می کند و بنده نیز عامل اصلی انتخاب این رشته را علاقمندی خودم وخدمت به مردم می دانم.

عواملی که در پیشرفت یک پزشک می تواند موثر باشد کدامند؟

ادامه تحصیل در صورت امکان در غیر این صورت مطالعه مقاله های علمی و به روز، مطالعه کتاب های جدید، پی گیری درمان بیماران و پیدا کردن درمان واقعی آن.

به نظر شما آیا توجه به خدا می تواند در درمان یک بیماری نقش داشته باشد؟

صد درصد ما باید همیشه در هر زمان و مکانی خدا را فراموش نکنیم و ما وسیله ای بیش نیستیم و همیشه باید هدف اصلی این شغل را در نظر داشته باشیم.

اگر بیماری نزد شما آمد و پول نداشت آیا وی را ویزیت می کنید؟

اگر تابت شود که واقعا پول ندارد وی را رایگان ویزیت خواهم کرد.

بهترین حس در دوران کاری شما چیست؟

لبخند و تشکر یک بیمار که بهبود یافته است و دعای خیر آنها.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره در دوران خدمت خود را بیان کنید؟

بهترین دوران خدمت و خاطرات در زمان طرح پزشکی بود و تلخ ترین خاطره در یکی از شیفت های خدمتم دختر جوانی که در اثر تصادف قطع نخاع شد و دیگر هیچ کاری از دست ما بر نمی آمد.

به نظر شما اخلاق یک پزشک در برابر بیماران باید چکونه باشد؟

پزشک باید با صبر و حوسله و آرامش با بیمار برخورد کند به حرف های او خوب گوش بدهد به همراهان وی احترام بگذارد.بیماری را خوب تشحیص دهد، وی را ناامید نکند.

امروزه بیماری های نو مثل فشار خون، دیابت، سکته ها و …. در جامعه افزایش یافته است به نظر شما چه راه هایی برای پیشگیری از این بیماری ها وجود دارد؟

بهترین راهکار تغییر سبک زندگی و اصلاح شیوه زندگی کردن است مثلا: ورزش کردن، مصرف سبزیجات و میوه ها و مصرف کم و به حد روغن و نمک و داشتن روحیه شاد و خوب در زندگی می تواند در پیشگیری از این نوع بیماری ها موثر باشد.

اگر شخصی مراجعه کرد و بیماری وی را تشخیص ندادید چه عملی انجام می دهید؟

در صورتی که برای تشخیص بهتر نیاز به متخصص داشته باشد وی را به سطح بالاتر ارجاع خواهم داد.

آیا مرکز درمانی شهر حسن آباد مشکلاتی هم دارد؟ مهمترین مشکل این مرکز کمبود پزشک و پرستار است نداشتن داروخانه مستقل، آزمایشگاه دایم و مستقل، نداشتن پزشک ثابت نیز از دیگر مشکلات این مرکز درمانی است.

توصیه ای برای مردم:

یکی از موضوعاتی که مردم باید به آن توجه کنند موضوع ورزش و پیاده روی است که متاسفانه مردم خصوصا جوانان و بزرگسالان کمتر به آن اهمیت می دهند.دوم مصرف کم مواد مصنوعی و شیمیایی خصوصا غذاها( فسفودها) مصرف غذاهای دریایی( ماهی و میگو) مصرف به حد نمک و روغن نباتی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.