سرویس: اخبار شهرستان 18:44 - پنجشنبه 17 مرداد 1398

رییس هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان:

کشت پُر رونق در شرق اصفهان، با رهاسازی تابستانه زاینده رود

رئیس هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: تابستان امسال با تنش آبی کمی روبه رو بودیم و اگر رهاسازی آب با نظم و برنامه ادامه پیدا کند، زراعت تابستانه شرق اصفهان به ثمر می رسد.

حسن محسنی در گفتگو با اصفهان شرق، با مطلوب خواندن وضعیت آبی تابستانه در کشاورزی اظهار کرد: این وضعیت، نتیجه روند خوب بارشی و مصوبه کمیته 15 نفره با موضوع رهاسازی آب در تابستان؛ پیرو جلسات شورای هماهنگی زاینده رود در دیدار با وزیر محقق شد.

رییس هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان افزود: کشت بهاره خوبی در شرق اصفهان بعد از خشکسالی‌های اخیر حاصل شد و واریز پول گندم کشاورزان نسبت به سال گذشته تا حدودی روان تر بوده که می طلبد مسئولان در این خصوص همت مضاعف داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود آب پس از بیست روز بازگشایی بسته شود، گفت: بنا بود بعد از بازگشایی، آب فقط بیست روز برای کشاورزان باز باشد ولی پس از اتمام زمان مقرر، زاینده رود با حجم کم تری در جریان است تا بتوان شاهد طراوت و سرزندگی پایدار محیط زیست باشیم.

محسنی ادامه داد: روند ادامه بازگشایی آب و روان بودن آن در رودخانه، برای پایداری کانال های یک تا چهار در شرق اصفهان و محیط زیست اصفهان از شهر تا شرق شهرستان است و تا حدودی کشاورزان از این باز بودن آب، بهره بردند.

وی از بازگشایی آب برای ادامه روند آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان در 16 مردادماه خبر داد و افزود: در رهاسازی بیست روزه که در چند روزه آینده محقق می شود، میزان آب به 16 متر مکعب بر ثانیه می رسد تا زمین های زیر کشت رفته سیراب شود.

رییس هیئت مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان بیان کرد: تنش آبی قابل ملاحظه‌ای در بهار و تابستان امسال نداشتیم و اگر آب تا نیمه مهرماه سال جاری با برنامه منظم به مزارع زیرکشت رفته برسد، کشاورزی با رونق کشت در تابستان 98، مواجه شده است.

وی گفت: کشت بخش مرکزی شهرستان اصفهان بیشتر بر محور علوفه کاری و کشت حداکثری بخش های جلگه و بن رود، ارزن و حبوبات است و کشاورزان نتیجه تلاششان را در اوایل پاییز با درو محصولشان دریافت می کنند.

محسنی در پایان با اشاره به توده هوای گرم و وزش طوفان در تیرماه که اندک آسیب به برخی مزارع وارد کرد، افزود: امیدواریم صندوق بیمه کشاورزی، جبران خسارت کند تا کشاورزان متضرر بهره لازم را ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.