اصفهان شرق

دانستنی‌های سفر، نکاتی که هر گردشگر باید بداند

کدخبر: 183712
1398/05/09 در ساعت 17:15

به گزارش اصفهان شرق، سفر بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما انسان‌هاست و بسیاری از ما علاقه داریم اوقات فراغت و تعطیلات خود را در سفر بگذرانیم. گذشته از تفریح و گردش، سفر می‌تواند آموزگار خوبی نیز باشد. سفر پیوسته به ما می‌آموزد و تجربه باعث می‌شود هر سفر جدید نسبت به سفرهای قبلی، ارزان‌تر، امن‌تر و مهیج‌تر باشد. در این نوشتار قصد داریم نکات و ضروریات سفر را با شما عزیزان در میان بگذاریم خصوصا آنهایی که تجربه کمتری در سفرهای گردشگری دارند.

برای خود لیست سفر تهیه کنید

شاید اولین اقدام اساسی در هر سفر تفریحی، تهیه لیستی از ضروریات، قبل از سفر باشد. تصور کنید که قصد سفر به سواحل شمال را دارید و پس از ساعت‌ها رانندگی هنگامی که به ساحل دریا رسیدید متوجه شوید که مایوی شنا همراه ندارید! این اشتباهات که گاها می‌تواند تجربه سفر را به تلخی بکشاند، با تهیه لیستی از ضروریات به سادگی قابل اجتناب است. لیست ضروریات و برنامه سفرتان را همیشه از چند روز قبل آماده کنید و تا روز سفر آن را کامل کنید. این روش را مهندسی سفر نیز می‌گویند.

در مورد زبان مقصد مطالعه کنید

همیشه دانستن زبان انگلیسی کافی نیست و همینطور زبان فارسی. قبل از سفر به زبان بومی مردمان آن کشور و اگر سفرتان داخلی باشد به زبان مردمان آن استان توجه کنید. لازم نیست زبان مقصدتان را روان صحبت کنید. دانستن چند کلمه ساده نیز کفایت می‌کند. این کار باعث می‌شود ارتباط نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری با مردم بومی مقصد سفرتان برقرار کنید و حتی در مواردی می‌تواند امنیت بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

همیشه یک باطری اضافه برای گوشی تلفن‌تان به همراه داشته باشید

به همراه داشتن شارژر کافی نیست. گوشی‌ها با انرژی برق شارژ می‌شوند اما در سفر ممکن است همیشه به برق دسترسی نداشته باشید و یا فرصتی نباشد که بتوانید چند ساعت منتظر شارژ شدن باطری گوشی‌تان بمانید. باطری اضافه می‌تواند در سفر بسیار راهگشا باشد. البته امروزه فناوری‌های پیشرفته‌تری مانند پاوربانک نیز وجود دارد که مشکل شارژ گوشی را حل کرده است.

اگر خانم هستید سارونگ را فراموش نکنید

سارونگ (sarong) امروزه جز لوازمی از سفر است که هر خانمی یکی از آن را به همراه دارد. با کمی اغماض می‌توان آن را همان روسری خودمان دانست. سارونگ می‌تواند در روزهای آفتابی و یا هنگام بازدید از اماکن مقدس بسیار به کار بیاید. سارونگ‌ها که ریشه در فرهنگ مالایی و هندوچین دارند در طرح‌های زیبا و بسیار لطیف بافته می‌شوند. سعی کنید سارونگ را از بازارهای محلی تهیه کنید تا هم به اقتصاد محلی کمک کنید و هم یادگاری از مقصد سفرتان داشته باشید.

بیمه را به یاد داشته باشید

بیمه را شاید بتوان مهم‌ترین نکته هر سفری دانست، خصوصا سفرهای خارجی. هیچ‌کس از آینده خبر ندارد و حادثه خبر نمی‌کند. تصور کنید در مقصد سفر به ناگاه بیمار شوید. گذشته از اینکه سفر به کامتان تلخ می‌شود، هزینه‌های درمان نیز غالبا بالاست. در این این شرایط بیمه بسیار کارساز است و می‌تواند امید را به اردوگاه شما بازگرداند! یادمان باشد هزینه بیمه اندک و مزایای آن بسیار است.

از مدارک مهم خود چند رونوشت تهیه کنید

مدارک هویتی شما اسنادی هستند که بدون آنها حتی نمی‌توانید مالکیت خود را بر ماشین‌تان اثبات کنید. شلوغی و هیاهوی سفر ممکن است شما را از مدارکتان غافل کند و راه را برای سودجویان باز کند و اگر نخواهیم بدبین باشیم ممکن است مدارکتان را گم کنید. در این حالت اگر از قبل از مدارک خود رونوشت (کپی) تهیه کرده باشید مشکل‌تان حاد نخواهد بود.

از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید

حمل و نقل از بخش‌های پر هزینه سفر است و اگر سفر خارجی باشد حتی ممکن است مشکل آفرین نیز باشد. تا می‌توانید از سفر با تاکسی پرهیز کنید. چه بسیار پیش آمده که راننده تاکسی برای دریافت پول بیشتر از مسافرین آنها را ساعت‌ها در خیابان‌های شهر می‌چرخانند. البته تمام راننده تاکسی‌ها اینطور نیستند اما در حالت کلی حمل و نقل عمومی ارزان‌تر است و البته جذاب‌تر! قبل از سفر در محیط بی‌منتهای اینترنت جستجو کنید و در مورد سیستم حمل و نقل مقصد سفرتان بیشتر بدانید.

به فکر چهره و ظاهر خود باشید

شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد. اما ساعت‌ها پیاده‌روی، تابش آفتاب و یا هوای شرجی و بارانی می‌تواند چهره و ظاهر شما را بدون آنکه متوجه شوید، از کیفیت همیشگی آن دور کند. این مورد وقتی ناراحت‌کننده است که قصد دارید با گرفتن عکس خاطرات خود را ثبت کنید. شانه، کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی، لوسیون‌های محافظ پوست و حتی گاهی اوقات خوشبوکننده می‌تواند در سفر بسیار به دردبخور باشد. سعی کنید این لوازم را همیشه همراه خود داشته باشید.

از مردم محلی بپرسید

ممکن است در سفرتان کتاب‌چه‌ای گردشگری به همراه داشته باشید و یا از اینترنت استفاده کنید که امروزه ساده‌تر از هر چیز در دسترس است. اما واقعیت این است که هنوز هم مردم محلی مهم‌ترین منبع برای کسب اطلاعات از مقصد گردشگری شما هستند. راه‌هایی که ترافیک کمتری دارند، رستوران‌هایی که غذایی با کیفیت بیشتر و قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند و یا نزدیک‌ترین مرکز خدمات درمانی اطلاعاتی هستند که ممکن است در اینترنت موجود نباشند و ساعت‌ها شما را سردرگم کنند. با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و از آنها بپرسید.. چه دوستان بالقوه‌ای که منتظر شما هستند تا با یک پرسش ساده، آغازگر دوستی باشید!

هزینه‌های پرواز را مد نظر داشته باشید

در کشور ما اکثر مسافرت‌های داخلی با خودرو شخصی انجام می‌گیرد. اما اگر شما نیز از آن دسته کسانی هستید که سفر هوایی را ترجیح می‌دهند، بهتر است پیوسته قیمت پرواز را از چندین آژانس هواپیمایی به دست آورید تا با انتخاب مناسب‌ترین آنها، به میزان زیادی در هزینه سفر خود صرفه‌جویی کنید. برخی از آژانس‌های هواپیمایی با عضویت و ساخت حساب مجازی در وبسایت آنها، لیستی از پروازها و قیمت‌ها را به صورت روزانه و هفتگی برای شما می‌فرستند. از طریق سفرهای هوایی می توانید به نقاط دورتری که تاکنون موفق نشده اید به آنجا سفر کنید بروید، بهترین پیشنهاد ما به شما برای انتخاب سفرهایی هوایی بسته های سفر وب سایت کی سفر است. وب سایت کی سفر همواره در تمامی فصول سال تخفیف های ویژه تورهای داخلی و خارجی ارائه می دهد و شما با مراجعه به وب سایت کی سفر می توانید اطلاعاتی درباره تور هوایی مشهد ، تور ارزان مشهد و قیمت تور کیش و همچنین سایر تورهای داخلی و خارجی را کسب نمائید.

قضاوت نکنیم

در سفرهای گردشگری گاه پیش می‌آید که رفتارها و عقاید جامعه مقصد را نقد و یا حتی قضاوت می‌کنیم و این اصلا خوب نیست. ذهنمان را باز نگه داریم و فراموش نکنیم ما تنها یک بازدیدکننده هستیم. همیشه احترام چاشنی رفتار و گفتارمان باشد.

بی اطلاع به سفر نروید

قبل از سفر برخی از دوستان و نزدیکان خود را از سفر خود مطلع کنید. بدبینی نیست اگر بگوییم که سفر تنها لذت و تفریح نیست و گاه ممکن است حادثه‌ای ناگوار رخ دهد. در این صورت اولین کسانی که به کمک شما خواهند آمد همان دوستانی هستند که از سفر شما مطلع بودند. در پایان سفر سوغاتی آنها را فراموش نکنید!

وسایل شخصی خود را در یک چمدان قرار ندهید

فرض کنید با دوست خود به مسافرت می‌روید. در این صورت بخشی از وسایل خود را در چمدان او و بخشی از وسایل او را در چمدان خود قرار دهید. در این صورت اگر یکی از چمدان‌ها گم شد شما همه چیزتان را از دست نداده‌اید. پول‌های نقد را هم تقسیم کنید. اگر سرقتی در کار باشد سارق اول از همه به سراغ پول نقد خواهد رفت.

کمک‌های اولیه

همیشه در سفر یک کیت کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید. مقصد سفر شما همیشه شهرهای بزرگ نیست. بیابان و جنگل و کوهستان جاهایی هستند که کمک‌های اولیه پزشکی در آن یافت نمی‌شود. کیت شما می‌تواند شامل قرص‌های سرماخوردگی، آنتی‌بیوتیک، آسپرین، قرص‌های ضد تهوع و وسایل بانداژ باشد.

سفر بهترین آموزگار است و بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. رعایت نکاتی که در بالا بیان شد بسیار ساده و کم هزینه است اما می‌تواند کیفیت سفر شما را تغیر دهد. اما نکات سفر بسیار بیش از این‌هاست و مطمئنا بسیاری از شما عزیزان تجارب بیشتر و ارزنده‌تری دارید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید. خوشحال می‌شویم که آموزگار ما باشید.