سرویس: سیاسی 13:31 - دوشنبه 10 تیر 1398

کارشناس مسائل سیاسی؛

اینستکس، بدتر از مبادله نفت در برابر غذا

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اینستکس از مبادله نفت در برابر غذا که در زمان صدام، اروپایی‌ها بر عراق تحمیل کردند کمتر است.

مجید توان‌پور امروز در گفت‌وگویی اظهار کرد: بعد از پایان مهلت دو ماهه اروپا دو محدودیت ایجاد شده در برجام پیرامون رآکتور آب سنگین اراک و درصد غنی‌سازی اورانیوم تعلیق خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاسی درباره رآکتور آب سنگین اراک عنوان کرد: در ابتدا قرار بود رآکتور با همکاری طرف‌های چینی و آمریکایی بازطراحی شود، اما در ادامه انگلیسی‌ها جایگزین آمریکایی‌ها شدند اما عملاً اقدامی انجام نشده است، دو سناریو بازطراحی توسط ایرانی‌ها یا بازگشت به طراحی قبلی مطرح است.

وی ادامه داد: محدودیت غنای 3.6 درصد یکی دیگر از تعهدات ایران بود که پس از این تاریخ برداشته خواهد شد و تولید اورانیوم با غنای 20 درصد برای رآکتور تهران در دستورکار قرار خواهد گرفت.

توان‌پور با اشاره به سامانه حمایت از مبادلات تجاری موسوم به اینستکس خاطرنشان کرد: اگر انتظار طرف ایرانی از اروپایی‌ها اجرای تعهدات برجامی باشد، اینستکس فرسنگ‌ها با آن فاصله دارد، تعهدات طرف اروپایی در برجام تسهیل تبادلات مالی، فروش مواد پتروشیمی و نفت، مشکلات بانکی، ارزی و بیمه بود و مسائلی مانند قطعات خودرو و هواپیما از تعهدات جانبی آن‌ها بود.

کارشناس مسائل سیاسی در تشریح ساز و کار اینستکس بیان کرد: در اینستکس ایران نفت را به هر طرفی که می‌تواند می‌فروشد و طرف اروپایی یک خط اعتباری برای خریدار نفت ایجاد می‌کند و به جای پول نفت به ایران دارو و غذا می‌دهد.

کوه برجام موش هم نزاییده

وی تأکید کرد: اگر طرف ایرانی به اینستکس راضی شود کوه برجام موش هم نزاییده است چرا که اینستکس تبادلات مالی ایران را تسهیل نمی‌کند و حتی از مبادله نفت در برابر غذا که در زمان صدام اروپایی‌ها بر عراق تحمیل کردند نیز کمتر است، چراکه در آن طرح طرف‌های اروپایی و آمریکایی متعهد به خرید نفت عراق بودند اما در اینستکس تعهدی بر خرید نفت وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.