سرویس: اخبار شهرستان 01:23 - دوشنبه 03 تیر 1398

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در جرقویه سفلی در گفتگو با اصفهان شرق:

سلاح تبلیغات بُرنده تر از كاربرد سلاح در میدانهای جنگ است/ اجرای صدها برنامه فرهنگی-معرفتی در جرقویه سفلی

حجت الاسلام خلیل کوهگرد گفت: سلاح تبلیغات بُرنده تر از كاربرد سلاح در میدانهای جنگ است.

به گزارش اصفهان شرق، به مناسبت اول تیرماه سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی که روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شده است گفت و گویی با حجت الاسلام خلیل کوهگرد نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در بخش جرقویه سفلی داشتیم که تقدیم شما عزیزان می شود:

1.نظر مبارک بنیانگذار جمهوری اسلامی به طور کلی درباره تبلیغات و بویژه تبلیغ امور دینی چه بود؟
در این خصوص بهتر است گزیده ای از بیانات ایشان را خدمتتان عرض کنم تا به اهمیت این موضوع از دیدگاه ایشان پی ببریم. حضرت امام رصوان الله تعالی علیه می فرمایند:
«مسأله تبلیغات یك امر مهمی است كه می شود گفت كه در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است و می توان گفت كه دنیا بر دوش تبلیغات است و …
توجه داشته باشید كه بالاترین چیزی كه می تواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر كند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح. آن چه كه هست، هیچ مبالغه نكنید. ما متاعمان یك متاعی است كه محتاج به مبالغه نیست…
باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه كه هست، به دنیا معرفی نمایید…
برای خدا تبلیغات كنید كه تبلیغات امر مهمی است. به همان اندازه كه تبلیغات برای مستكبرین و زورگویان مضرّ است، به همان اندازه و یا بیشتر برای مستضعفین مفید است…
سلاح تبلیغات بُرنده تر از كاربرد سلاح در میدانهای جنگ است…»

2. دیدگاه مقام معظم رهبری درباه سازمان تبلیغات اسلامی را تشریح فرمایید؟
در این خصوص هم فرازی از فرمایشات معظم له می تواند ما را با منظومه فکری حضرت اقا در این خصوص اشنا کند که فرموده اند:
معتقدیم این مجموعه ای كه امروز به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی گردِ هم آمده اند، بالاترین و مهمترین و منسجم ترین مجموعه ای هستند كه در طول تاریخ تبلیغاتمان داشته ایم.
چهره نورانی اسلام را برای جهانیان روشن نمایید كه اگر این چهره با آن جمال جمیل كه قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت كرده اند، از زیر نقاب مخالفان اسلام و كج فهمی های دوستان خودنمایی نماید، اسلام جهانگیر خواهد شد.

3. درباره نحوه شکل گیری و تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و اهداف ان شمه ای بیان بفرمایید؟

با صدور فرمان حضرت امام (قدس سره ) در اول تیر 1360 ابتدا شورایی به نام شورای عالی تبلیغات اسلامی ، به عنوان نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه راه اندازی شد و به منظور پرداختن به امر تبلیغات دینی و اشاعه معارف اسلامی دایر گردید و در 14 فروردین سال 1368 با نظر حضرت امام رحمه‌الله به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت.
سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، سازمان دهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی، تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف و فرهنگ اسلامی، تأسیس مراکز اطلاع رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی، سازمان دهی و اعزام مبلغ به داخل و خارج از کشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیت‌های قرآنی و… از جمله وظایف سازمان تبلیغات اسلامی می‌باشد.

4. وظایف مصوب و ذاتی سازمان را فهرست وار بیان فرمایید؟
به استناد مصوبات هیات امنای سازمان اهداف و وظایف سازمان تبلیغات اسلامی از این قرار است:
1.سياست‌گذاری، برنامه‌ريزی، هدايت، سازماندهی، پشتيبانی و نظارت بر تبليغات دينی مردمی.
۲- زمينه‌سازی برای سازمان يافتن نيروهای مؤمن و پيدايش تشكل‌های لازم و برنامه‌ريزی و هماهنگی به منظور تقويت و هدايت مداوم انجمن‌های اسلامی و جمعيت‌های مشابه و نظارت بر فعاليت آنها در جهت ارتقاء كيفيت حضور نيروهای حزب‌الله در صحنه‌های فرهنگی و اجتماعی.
۳- تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راه‌های ممكن با تأكيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همكاری مراجع و نهادهای ذيربط.
۴- تحقيق و بررسی در خصوص تبليغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسايی و تحليل ترفندهای تبليغی عليه اسلام و انقلاب اسلامی، با هماهنگی ساير دستگاه‌های ذيربط و ارائه سياست‌های لازم در جهت خنثی‌سازی آنها و تنوير افكار عمومی.
۵- انجام مطالعات راهبردی و بررسی‌های كاربردی در زمينه نيازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان و طراحی برنامه‌ها و شيوه‌های تبليغی نوين و اصلاح و احيای روش‌های سنتی در تبليغات اسلامی.
۶- تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبيين مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش‌های لازم به ويژه در زمينه نظام تربيتی، مبانی سياسی، اقتصادی، فرهنگی حكومت اسلامی وحمايت از پژوهشگران متعهد.
۷- تلاش در جهت هدايت افكار عمومی با استفاده از رسانه های همگانی و فعاليت مستقيم رسانه ای در صورت لزوم.
۸- شناسايی، معرفی آثار نمونه فرهنگی، هنری افراد و شبكه های تبليغی- مردمی ِجامعه اسلامی، تهيه، عرضه فراورده‌ها و آثار نمونه‌ی فرهنگی – هنری در جهت ارائه الگوهای مناسب هنرمندان متعهد ، انقلابی و حمايت از آنان.
۹- برنامه‌ريزی، زمينه‌سازی و انجام اقدامات لازم برای هر چه فعال‌تر شدن افراد تأثيرگذار، مانند: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ‌های بيگانه.
۱۰- برنامه ريزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هر چه بهتر مراسم و شعائر انقلابی و دينی در داخل و خارج از كشور با مشاركت كليه نهادهای مردمی و دولتی.
۱۱- همكاری با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی، به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محيط سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی.
۱۲- تأسيس و اداره مؤسسات آموزشی و مراكز دانشگاهی در جهت تربيت مبلغان كارامد، هنرمندان متعهد و مربيان دينی.
۱۳- تأسيس مراكز اطلاع‌رسانی تخصصی، تبليغی و دينی .
۱۴- سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر كشور به ويژه مناطق محروم با همكاری روحانيت و مردم.
۱۵- سازماندهی و اعزام مبلغ و مربی به خارج از كشور با همكاری مراجع ذيربط.
۱۶- هدايت و حمايت انجمن‌های اسلامی و تشكل‌های اسلامی- مردمی خارج از كشور و نظارت بر آنها.
۱۷- برنامه‌ريزی فرهنگی و تبليغی جهت ايرانيان و علاقه‌مندان فرهنگ فارسی در خارج از كشور ضمن تأكيد بر خدمات متقابل اسلام و ايران، با همكاری و هماهنگی مراجع ذيربط.
۱۸- برگزاری كنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و نمايشگاه‌های بين‌المللی مردمی در داخل و خارج از كشور به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامی و فراهم كردن زمينه شركت هنرمندان و شبكه‌های تبليغی- مردمی در كنفرانس‌ها، نمايشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی.
۱۹- انجام همكاری‌های فرهنگی – تبليغی با مراكز اسلامی و فرهنگی داخل كشور و مراكز اسلامی و فرهنگی خارج از كشور در راستای اهداف سازمان و به منظور تأمين ارتباط افراد و مراكز اسلامی و فرهنگی- مردمی داخل كشور با ساير ملل و ايجاد زمينه‌های فرهنگی برای تأليف قلوب آنان با هماهنگی سايرمراجع ذيربط.
۲۰- نظارت بر ترجمه متون دينی و تعيين ضوابط و مقررات مربوطه به تهيه، ترجمه و انتشار اين متون جهت استفاده در خارج از كشور.
۲۱- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليت‌های قرآنی از طريق تربيت مربی، تدوين جزوات آموزشی و همكاری با وزارتخانه‌های زيربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كريم.

5. گزارشی از برنامه ها. فعالیت ها و اقداماتی که در سطح جرقویه سفلی داشته اید بیان کنید؟
برگزاری جشن میلاد و مراسم شهادت ائمه اطهار علیهم السلام . برپایی دیگر مراسمات در مناسبت های ملی و مذهبی ، برگزاری مراسم اجتماع عاشورائیان با حضور هیئات و اقشار مختلف مردم در یازدهم محرم ، راه اندازی هسته های فرهنگی جوان ( طرح اوقات فراغت )، اجرای مراسم معنوی اعتکاف با حضور بیش از 300 نفر از جوانان و اقشار تاثیر گذار فرهنگی در سطح شهرها و روستاها ، برگزاری نشست تبلیغی برای روحانیون مستقر در منطقه در ماه مبارک رمضان از جمله فعالیت های و برنامه های اجرا شده می باشد.
همچنین نظارت و حمایت از فعالیت های شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان و پیگیری امور مربوط به هیئات منطقه وصدور مجوز هیئت و برگزاری نشست بصیرتی فرهنگی برای هیئت امنا هیئات ، تشکیل شورای هیئات مذهبی، کانون مداحان و روحانیون منطقه ، اعزام مبلغ بومی و غیر بومی به مناسبت های مختلف در طول سال به مساجد شهری و روستایی بویژه در ماه مبارک رمضان ، برنامه ریزی جهت برگزاری طرح های مختلفی همچون غبار روبی و عطر افشانی مساجد به مناسبت دهه نکوداشت مساجد، برگزاری گفتمان دینی با موضوعات مختلف به مناسبتهای مختلف در سطح شهرها و روستاها ، حمایت از تغذیه فکری ائمه جماعات، مبلغان ، هیئات مذهبی و مداحان و اهدای جهیزیه به تعدادی از زوجهای جوان از طریق سازمان تبلیغات که شناسایی ومعرفی شده اند هم از فعالیت های صورت گرفته در سطح بخش جرقویه سفلی بوده است.

تشریح و تبیین گام دوم انقلاب و برگزاری مسابقه با همین عنوان با همکاری حوزه های مقاومت بسیج برادران وخواهران , بخشداری ,شهرداران ودهیاران در سطح منطقه و اهدای جایزه به برندگان و همچنین بستر سازی و پیگیری جهت فرهنگ سازی و جمع آوری زکات در سطح منطقه و مساعدت مالی به کانونها و خانه های قرآنی و انجمن های تحت نظارت سازمان و برگزاری گفتمان دینی در مدارس در طول سال نیز از اهم برنامه ها و اقدامات صورت گرفته بوده است.

مصاحبه از ولی الله عرب مختاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.