اصفهان شرق

آخرین تصمیمات از کمک به خسارت دیدگان سیل در شرق اصفهان

کدخبر: 183340
1398/03/26 در ساعت 16:56

به گزارش اصفهان شرق؛  جلسه ستاد حوادث پیش از ظهر امروز  با حضور منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان، معاون امور عمرانی فرمانداری، برخی مدیران استان و شهرستان اصفهان و بخشداران و دهیاران بخش کوهپایه و بن رود در بخشداری کوهپایه تشکیل شد.

در این جلسه موضوع سیل روز بیستم خرداد که از دامنه‌های گردنه ملا احمد و شهر تودشک شکل گرفت و به طول ۷۰ کیلومتر پس از عبور از شهرها و روستاهای بخش کوهپایه به بخش بن رود سرایت و پس از وارد کردن‌ خسارت به برخی از روستاهای این بخش در نهایت در باتلاق گاوخونی آرام گرفت و باعث خسارت عمده به بخش کشاورزی و راه‌ها و قنوات شد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه حمید لیاقتی رئیس اداره مهندسی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی با اشاره به سیل اخیر، اظهار کرد: مطالعات طرح در حال انجام است و تأمین اعتبار خواهد شد و پس از مطالعات اجرای طرح‌های آبخیزداری در بخش کوهپایه با اعتبار دو میلیارد تومان در روستای فشارک و زفره انجام و در آینده تا حوزه گردنه ملا احمد و شهر تودشک انجام می‌شود.
ولی رئیس منابع طبیعی شهرستان اصفهان در ادامه این جلسه اظهار کرد: بند خاکی، جشوقان، لوتری و جبل بندهای خوبی بودند و در صدد تقویت آن‌ها هستیم و دیدگاه باید دید ذخیره آب باشد.
صادقی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان هم در این جلسه گفت: کارهای ضروری قبل از سیل انجام و اقدامات اساسی در قنات تودشک انجام شد و اگر میله‌ها کمر گیر نشده بود کل قنات از بین می‌رفت.

وی افزود: تمامی قنات‌های خسارت دیده در سیل فروردین‌ماه مرمت شده اند و در حال حاضر ۱۹ قنات خسارت دیده و نیاز به مرمت فوری دارد و نیاز به مبلغ دو میلیارد و هشت‌صد میلیون تومان اعتبار در این زمینه است
فقیه نیا رئیس بنیاد مسکن شهرستان اصفهان هم در این جلسه خاطرنشان کرد: در خصوص طرح احیا منازل آسیب دیده بنیاد آمادگی پرداخت ۵۰ درصد خسارت را به آسیب دیدگان وجود دارد.
در پایان این جلسه منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران:
ضمن تقدیر از مدیریت بحران شهرستان اصفهان و بخش کوهپایه توجه مسئولان را به بخشنامه‌های ستاد بحران جلب و از اینکه کسی دچار آسیب
شده تشکر کردند.
موارد زیر بخشی از مصوبات این جلسه است:

– که آب منطقه‌ای حریم بستر رودخانه‌ها را مشخص و طرح جامع تهیه و ارائه کند.

_هر گونه فعالیت عمرانی باید قبل از اجرا از امور آب اجازه بگیرند و در بستر رودخانه اجازه هیچ‌گونه ساخت‌وساز داده نشود و سازه‌های پرخطر شناسایی و تخریب شود.
_منابع طبیعی چهار میلیارد تومان برای بخش کوهپایه و مطالعات سیل پیش‌بینی و جهت پیشگیری اختصاص دهد
_یک میلیارد تومان برای بند خاکی جبل اختصاص داده شد تا ایمن‌سازی شود
_جهاد کشاورزی موظف است گزارش خسارت را در سامانه سجاد درج کند و بازدید میدانی از منطقه داشته باشند و بحث بیمه در همه زمینه‌ها انجام تا حمایت بیمه بتواند بخشی از خسارت را جبران کند همچنین باید در قرارگاه کارگروه فرمانداری از تمامی دستگاه‌ها بخواهد تا از ماشین‌آلات عمرانی از قبیل لودر و گریدر و کامیون جهت برطرف شدن خسارت‌های سیل به اداره راه کوهپایه کمک کنند.
_آب و فاضلاب شهری و روستایی تعمیرات شبکه را در اولین فرصت انجام دهد

_بنیاد مسکن مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وسایل لجن کش و پمپ آب به دهیاری و بخشداری تحویل کند

انتهای پیام/