سرویس: اخبار شهرستان 12:34 - یکشنبه 26 خرداد 1398

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان:

تخصیص آب برای کشت تابستانه ضرر کشاورزان و محیط زیست را کاهش می‌دهد

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: برای کاهش ضرر کشاورزان باید آب صیفی یا همان آب تابستانه به کشاورزان داده شود اما این مستلزم این است که شورای هماهنگی زاینده رود برگزار و آب تابستانه مصوب شود.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگویی درباره بسته شدن آب بعد از کشت غله کشاورزان اصفهانی اظهار داشت: در صحبت‌ها در کمیته 15 نفره قرار شد از 25 خرداد به مرور و با یک شیب ملایم آب بخش کشاورزی کاهش یابد تا اینکه 30 خرداد آب کشاورزی کاملاً قطع شود.

وی افزود: اما با توجه به بارندگی‌های خوبی که در حوضه آب‌خیز کوهرنگ صورت گرفت و بیش از 2150 میلی متر بارندگی، باید آب صیفی یا همان آب تابستانه به کشاورزان داده شود اما این مستلزم این است که شورای هماهنگی زاینده رود برگزار و آب تابستانه مصوب شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: آب مدتی بسته می‌ماند تا کشاورزان کشت غله خود را برداشت کنند و جایگزین آن کشت صیفی یا تابستانه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: آب کشت تابستانه باید برای کشاورزان مصوب و به موقع تخصیص داده شود و آب پاییزه غله سال زراعی 98 – 99 را نیز برای کشاورزان  حق‌آبه دار حوضه زاینده رود حفظ و در آبان ماه برای آن‌ها رها سازی شود.

محمدرضایی بیان کرد:  آب زاینده رود باید دائم باشد، اما با توجه به مصرف آب شرب اصفهان و شهرستان‌های اطراف، برداشت آب برای باغات در 2 استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در بالادست رودخانه و جذب آب در سفره‌های زیرزمینی، استفاده صنایع از آب و انتقال آب به یزد، مصرف آب خیلی بالاتر از حد توان زاینده رود است.

وی گفت: این وقفه بین کشت غله با کشت تابستانه تا آماده شدن زمین‌های کشاورزی آب کشاورزی بسته می‌شود و با این بسته شدن آب روزانه نزدیک به 6 الی 7 میلیون متر مکعب از مصرف آب کاسته و به حجم سد افزوده می‌شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان اظهار داشت: زمانی که آب شرب و صنعت تنها عبور داده شود آب کشاورزی ذخیره می‌شود، در حال حاضر کشاورزان در نگهداری از درخت و ینجه و کشت‌های دیگر، نیازمند آب هستند اما به دلیل اینکه کشت تابستان اهمیت بیشتری دارد و باید علی رغم درآمد تنوع کشتی نیز داشته باشند.

وی افزود: این چند سال تنها غله کشت و زمین‌ها قارچی شده و علف‌های هرز زمین‌ها را فرا گرفته و باید تنوع کشت صورت گیرد تا آن‌ها از بین بروند، این خاصیت کشت تابستانه است و می‌تواند قارچی بودن زمین که به دلیل کشت مداوم یک محصول به وجود آمده را از بین ببرد.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: باید کشت دیگری انجام گیرد تا آن زمین جوابگو باشد و موادی که گیاه نیاز دارد از بین رفته و با یک تغییر کشت به حالت قبل خود باز می‌گردد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وضعیت آب اصفهان برای کشاورزان بهبود یافته یا خیر تصریح کرد: سال گذشته سد آبی نداشت و آب غله دیرهنگام و در بهمن‌ماه برای کشت غله داده شد، زمستان فصل کشت غله نبود و این کشت بالاجبار صورت گرفت و کشاورزان با آن آب دیروقت قانع شدند، در صورتی که کشت پاییزه همانطور که از اسمش پیداست باید در نیمه پاییز کشت شود تا محصول خوبی داشته باشد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان بیان کرد: بین 30 تا 40 درصد زمین‌های کشاورزان حق‌آبه دار در سال زراعی 97-98 زیر کشت رفت و با توجه به آبی که در ابتدای سال آمد کشت نسبتا خوبی برداشت می‌شود، البته با کشت تابستانه این کمبود جبران می‌شود که امیدواریم این آب اختصاص یابد تا کشاورزان درآمد خوبی داشته باشند.

وی گفت: بارندگی خوبی در سرشاخه‌های زاینده‌رود صورت گرفته و حدود 2150 میلی متر بارندگی شده و این میزان بارندگی آوردی حدود  2 میلیارد متر مکعب آب شود و بر اساس میانگین بارندگی بلند مدت که 1350 میلیمتر بارندگی بوده امسال‌ باید هم آب تابستانه و هم آب پاییزه را به موقع و به میزان کافی بدهند.

محمدرضایی اظهار داشت: البته این مستلزم این است که وزارت نیرو آب را کنترل و از برداشت‌های بی‌رویه و غیر مجاز  جلوگیری کند تا حق آب محیط زیست داده شود تا حداقل تالاب بین المللی گاوخونی از حالت خشکی در بیاید و مشکلات ریزگرد را نیز کمتر داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.