سرویس: اخبار شهرستان 12:26 - جمعه 13 اردیبهشت 1398

رییس سازمان محیط زیست کشور:

دستور صریح ریاست جمهور مبنی بر احیای تالاب های کشور/ تالاب گاوخونی از سیلاب های اخیر هیچ بهره‌ای نبرد!

رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: در حال حاضر با توجه به سیلاب های اخیر تقریبا اکثر تالاب ها سیراب شده و در جنوب شرق کشور نیز وضعیت بهبودی را شاهد هستیم به جز تالاب گاوخونی که با این روش هیچ وقت احیا نخواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، در سیلاب های اخیر تمام تالاب ها سیراب شد به جز تالاب بین المللی گاوخونی!

قطعا اگر نظارت های به موقع بر جریان آب سیلاب ها وجود داشت، امروز شاید جریان آب در تالاب گاوخونی بودیم ولی با اندک ورود آب، سراب پرآبی دامان گاوخونی را دربرگرفت و تالاب در حسرت پرآبی به سکوتی عمیق و بهت آور فرو رفت.

دکتر عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور با حضور غلامی معاونت عمرانی استانداری اصفهان از ایستگاه پایش کمی و کیفی هیدرومتری بند شاخ کنار و تالاب بین المللی گاوخونی بازید کرد.

دکتر کلانتری پیرامون حقابه تالاب گاوخونی و همچنین مدیریت بارش ها و سیلاب های فصلی در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق، گفت: با توجه به حقابه 175 میلیون متر مکعبی تالاب و یا به عبارت بهتر 6 مترمکعب بر ثانیه و مشاهده وضعیت موجود و همچنین مشکلات پیش روی زاینده رود، متاسفانه امکان احیای تالاب نیست و نیازمند مدیریتی یک پارچه هستیم.

رییس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: با توجه به دستور صریح ریاست جمهور مبنی بر احیای تالاب های کشور، مذاکره اولیه با وزارت نیرو صورت گرفته تا در ماه های بهمن و اسفند و نهایتا در نیمه اول فروردین میزان حقابه تالاب به صورت سیلابی رها سازی شود زیرا به صورت قطره چکانی تاثیر نخواهد داشت و سریعا تبخیر خواهد شد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر با توجه به سیلاب های اخیر تقریبا اکثر تالاب ها سیراب شده و در جنوب شرق کشور نیز وضعیت بهبودی را شاهد هستیم به جز تالاب گاوخونی که با این روش هیچ وقت احیا نخواهد شد.

کلانتری با مشاهده وضعیت تالاب از نزدیک عنوان کرد: هم اکنون این مسله را میتوان مشاهده کرد که تالاب کمتر از ده درصد حقابه آب گیری شده است که کمتر از یک درصد کل تالاب را پوشش میدهد و متاسفانه همین مقدار نیز تا یک ماه دیگر تبخیر خواهد شد و تا ده ماه دیگر به کمتر از نیم درصد خواهد رسید لذا حقابه تالاب بایستی به صورت سیلابی رها سازی شود.

همچنین ایشان در پاسخ به سرقت حقابه تالاب در بالا دست توسط برخی از کشاورزان گفت: وقتی مقرر شد که حقابه تالاب به صورت سیلابی رها سازی شود حتما تدابیری در خصوص هدایت و امنیت اب اتخاذ می شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.