سرویس: اجتماعی » علمی 05:08 - جمعه 12 اردیبهشت 1393

به مناسبت روز معلم

ترک تحصیل دانش آموزان به سبب مشکل مالی از تلخ ترین خاطراتم بود

رمضان منصوری معلم متعهد ورزنه گفت: دانش آموزی با استعداد به خاطر مسائل و مشکلات خانوادگی محیط مدرسه را ترک که با ارائه موعظه و نصیحت قادر به برگرداندن آن به محیط آموزشگاه نبودم ازتلخ ترین خاطرهاست.

به گزارش اصفهان شرق: در آستانه روز معلم از صندوقچه ی خاطرات دوران تحصیلم پوستری توجه من را به خود جلب کرد، همان هدیه روز معلم بود که به سبب انتقال معلم به مدرسه ای دیگر در نزدم ماند، نوشته ی روی آن هیچ گاه از ذهنم پاک نشد.

معلمی شغل نیست، عشق است، هنر است

خیلی دوست داشتم در این روز یادی از گذشته ها کرده باشم و در این راستا از جوانان تحصیل کرده آدرس معلمی که به نوشته ی روی پوستر خاطراتم عمل کرده بود و عشق خدایی را در تدریس داشت، پیدا کردم.

او کسی نبود، جز رمضان منصوری از ورزنه و نگاه پاک معلم به خاطرات مصاحبه امروز من را رنگ معنوی داد.

اصفهان شرق- بیوگرافی مختصری از خودتان بگویید، سوابق تدریس را بیان کنید؟

رمضان منصوری متولد 1341 اهل و ساکن ورزنه سال 57 وارد تربیت معلم شدم و سال 59 در آموزشگاه ابتدایی به مدت 6سال تدریس داشتم و بعد از آن به عنوان معاون و مدیر در مقاطع راهنمایی و متوسطه در خدمت دانش آموزان بودم

 اصفهان شرق- مدرسه و خدمت به کودکان مناطق محروم تا چه اندازه برای شخص شما مهم بود؟

خدمت به دانش آموزان را از اهم وظایف خود میدانستم تا جایی که در بعضی از اوقات فراتر از وظیفه و در حد توان به تدریس برای آنان مشغول بودم و آنان را به فراگیری علم و دانش تشویق میکردم.

اصفهان شرق- نگاه به شغل معلمی در نظر شما چگونه تجلی می یاید؟

حضرت امام فرمودند نقش معلم در جامعه نقش انبیاء است. کار انبیاء و رسالت ایشان هدایت عامه مردم بود و با حلم و بردباری کشتی طوفان زده جامعه را بدون هیچ چشم داشتی به ساحل نجات هدایت میکردند وقتی خودرا به عنوان معلم مینگرم با تمام وجود جمله ی حضرت امام در ذهنم تداعی میشود.

Vater-Mark

اصفهان شرق- استاد مطهری اندیشه های قوی در انجام رسالت های خود داشت و روز شهادت وی به نام روز معلم نامگذاری شد به نظر شما وظیفه معلمین در قبال اساتید به نام کشور چگونه باید باشد؟

کمتر کسی است که ژرفای اندیشه های این متفکر بزرگ و کم نظیر را درک کند کسی که هنگام شهادتش حضرت امام و استاد علامه طباطبائی در عزایش گریستند لذا وظیفه من و سایر همکاران این است که ضمن حفظ و حراست از اندیشه های این متفکر و سایر اساتید به نام نسبت به ترویج آن به دانش آموزان و جامعه اهتمام نماییم.

اصفهان شرق- شرایط تدریس در شهر و روستا در میزان عملکرد معلم تاثیر دارد؟

تدریس فی نفسه در ذات خود اشکالی ندارد آنچه که باعث میشود عملکرد معلم از رشد کمتر یا بیشتری برخوردار گردد امکانات مورد نیاز کلاس است و تفاوتی بین شهر و روستا نیست هر جا امکانات مناسب و قریحه شاد وجود داشته باشد تدریس از عملکرد بالایی برخوردار میباشد.

اصفهان شرق- در مقایسه ای از گذشته تا امروز سطح سواد فرزندان منطقه را چگونه براورد می کنید؟

اگر سواد را به معنای عام یعنی خواندن و نوشتن بدانیم بین گذشته و امروز تغیبراتی داشته ولی چنانچه آن را به عنوان فهم مطلب و آشنایی با علوم و امکانات روز بدانیم دانش آموزان نسبت به چند دهه گذشته پیشرفت به سزایی داشته که این مرهون وجود امکانات و لوازم مورد نیاز میباشد.

اصفهان شرق- از دانش آموزان شما چه کسانی افتخارآفرین منطقه و کشور شدند؟

بعضی از آنان درجنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت نائل آمده که این بزرگترین افتخار دنیایی و اخرتی میباشد و تعدادی از آنان نیز به جمع فرهنگیان پیوسته و همکار هستیم و سایر آنان در حرفه های مورد نیاز جامعه مشغول میباشند.

اصفهان شرق- به کسانی که به واسطه داشتن شغل پا به مدرسه و تدریس می گذارند چه توصیه ای دارید؟

امام سجاد(ع) میفرماید اگر معلم وظیفه خود را بداند و به آن عمل نماید خداوند نعمت دانش را بر او بیشتر میکند بنابراین معلمین عزیز با صداقت و تلاش خود چنانچه بتوانند آتش ذوق و قریحه دانش آموزان را در تحصیل علوم زمان و معارف دین شعله ور نمایند مستحق دریافت پاداش الهی که همان فزونی علم است میباشند.

اصفهان شرق- زیباترین هدیه روز معلم شما چه بوده و از چه کسی دریافت کردید؟

هدیه مادی را تنها یکبار به اتفاق کلیه همکاران از امام جمعه شهر دریافت نمودم و بقیه آن را با گفتار صادقانه والدین و تبریک روز معلم ودعای خیرآنان دریافت کردم که از بهترین هدیه ها برایم بود.

Vater-1

اصفهان شرق- تلخ ترین خاطره و ارزشی ترین خاطره برای شما چه بوده است؟

اگر منظور از خاطره تلخ خستگی و آزردگی روحی است کم و زیاد در طول خدمت اتفاق میافتد و این اقتضای هر شغلی است ولی چنانچه به گونه دیگر تلخی را معنا کنیم زمانی است که دانش آموزی با استعداد به خاطر مسائل و مشکلات خانوادگی محیط مدرسه را ترک که با ارائه موعظه و نصیحت قادر به برگرداندن آن به محیط آموزشگاه نبودم ازتلخ ترین خاطرهاست.

اصفهان شرق- به نظر شما مسئولین چه وظیفه ای در قبال مناطق محروم دارند؟

بنده در مقام تعیین تکلیف و شرح وظایف آن بزرگواران نیستم چنانچه مسئولین بتوانند در توزیع صحیح نیرو و امکانات چه در مناطق برخوردار و چه در مناطق محروم سعی وافر داشته باشند روستائیان نیز میتوانند از حداقل امکانات بهره مند گردند واین مقدمه ای برای پیشرفت آنان گردد.

 اصفهان شرق- چرا در مناطق روستایی از حق التدریس ها استفاده می شود ولی در مدارس شهری این منوط به برخی مدارس است، به نظر شما اثر سویی بر تدریس ندارد؟

به کارگیری معلم در شهر و روستا طبق امتیاز بندی صورت میگیرد و اینکه صرف روستا از حق التدریس استفاده میشود چنین نیست در مناطق شهری نیز گاهی به خاطر کمبود معلم از نیروی حق التدریس استفاده میشود و همانطور که قبلا عرض کردم آنچه باعث میشود تدریس نتیجه مطلوبی داشته باشد اولا فراگیران و ذوق آنان دوم وجود امکاناتی است که بروفق تدریس باشد.

سخن پایانی استاد دعا به اصفهان شرق بود و این هدیه ای بود که معلم ورزنه ای به ما داد.

 خداوند شما را در اجرای وظایفتان توفیق واجر عنایت فرماید.

 

2 نظر در مورد “ترک تحصیل دانش آموزان به سبب مشکل مالی از تلخ ترین خاطراتم بود”

  1. نظر گفت:

    با تشکر من اهل ورزنه هستم و خیلی این آقای منصوری برای ما زحمت کشیدن امروز روز معلمه و من به معلمین قدیم خودم دسترسی ندارم اما برای همه ارزوی موفقیت داشته و دست همه رو میبوسم.

  2. حسین گفت:

    سلام. واقعا معلم و مدیر نمونه ای برای ما بود. جدیدت در وظیفه اش و در کنارش خوش اخلاق بودن و خوش برخورد بودنش از صفات این معلم بود. من این روز را از صمیم قلب خدمت ایشان تبریک عرض می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.