سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:16 - یکشنبه 25 فروردین 1398

کودکان باهوش را بشناسیم

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: تشخیص نوع هوش کودکان به وسیله والدین و نوع رفتار آنها با فرزندان مهم است. تربیت اصولی فرزند تیزهوش به مراتب با اهمیت‌تر از کودک معمولی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ نرگس عطریان با اشاره به توانایی‌های کودکان باهوش اظهار کرد: این کودکان توانایی یادگرفتن و بکار بردن استعدادها و مهارت‌های لازم خود برای درک بهتر محیط اطراف را دارند، درک محیطی که بتواند قدرت سازگاری و حل مسئله را در زندگی افزایش دهد.

وی با تاکید بر وجود انواع هوش در بین فرزندان افزود: هوش حرکتی، طبیعت گرایی، درون فردی، هوش بین فردی، منطق و ریاضی، هوش معنوی، فرهنگی، موسیقی، کلامی، هیجانی وهوش فضایی هندسی در بین کودکان وجود دارد.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری با بیان اینکه برخی کودکان دارای هوش حسی وحرکتی خوبی هستند و برای استفاده از عضلات و ماهیچه‌های کوچک به رشته متفاوتی روی می‌آورند و در این زمینه بسیار موفق می‌شود؛ در حقیقت هوش فرایند کلی‌تر برای رشد استعدادهای فرزندان در رشته‌های متفاوت است.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص نوع هوش کودکان به وسیله والدین و نوع رفتار آنها با فرزندان اظهار کرد: باید والدین بدانند که تربیت اصولی فرزند تیز هوش به مراتب با اهمیت‌تر از کودک معمولی است. والدین می‌توانند هوش کلامی کودکان را در ارتباط آسان آن‌ها با کلمات و عبارت‌ها تشخیص دهند؛ گروهی از بچه‌ها توانایی بیشتری در به کار بردن اعداد و ترتیب منطقی با نظم مشخص دارند که هوش منطقی و ریاضی کودکان را در بر می‌گیرد.

 به گفته عطریان در رفتار کودکان باهوش ویژگی‌ها و اختلالات عصبی و رفتاری دیده شده است، اما به طور عمومی این گروه از بچه‌ها از لحاظ تسلط بر شرایط از اختلالات رفتاری کمتری برخوردار هستند و در برخی موارد به خوبی نمی توانند ادرار خود را کنترل کنند ضمن اینکه خواب‌های نابسامان نیز می‌بینند .

وی با تاکید بر اینکه تشخیص کودک باهوش از بیش فعال نیاز به بررسی شرایط و رفتارهای بیشتری دارد گفت: در این زمینه باید با مشاوره از کارشناسان این حوزه این موارد تشخیص داده شوند. تیز هوشی کودکان باعث موفقیت آن‌ها می‌شود، سرمایه‌گذاری برای هوش فرزند باید ملاک خانواده‌ها باشد و کودک معمولی نیز با سرمایه‌گذاری‌های زمانی و فکری والدین برخودار از هوش سرشار  می‌شود.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری معتقد است یکی از بهترین لحظاتی که رشد مغزی در کودک اتفاق می‌افتد، زمانی است که ورزش می کند علاوه بر فعالیت بدنی خواب کودک در زمان مناسب موجب ایجاد توانمندی‌های زیادی در بین فرزندان می شود.

عطریان تاکید کرد: شناسایی هوش در افزایش ارتباط بین فردی کودکان و تعاملات اجتماعی آنها بسیار مهم است و ارتباط بین فردی در اثر ارتباط با دیگران فراهم می‌شود. این هوش ارتباطی در درک تعاملات امروزی و به همراه سایر ابعاد هوش به انسان موفق کمک زیادی می‌کند و می‌طلبد که این هوش ارتباطی در بین کودکان تقویت شود.

وی با اشاره به خصوصیت‌های کودکان دارای هوش درون فردی اظهار کرد: این گروه کودکان دارای هوش درون فردی بوده و با اعتماد به نفس بسیار بالا استقلال طلب هستند و بسیار خوب مدیریت می کنند.

 متخصص حوزه مطالعات فرهنگی وعلوم رفتاری تصریح کرد: این گروه کودکان حواس، استعدادها و ظرفیت های خود را خوب شناسایی کرده و دارای هدف هستند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده ها باید به این باور برسند با وجود همه این استعدادها و توانایی‌ها فرزند  آنها هنوز یک کودک است و نیازمند محبت و مهربانی والدین است. نباید از او انتظار غیرمنطقی داشته باشند و در حقیقت کودک ابزاری برای افتخار والدین در جمع دیگر خانواده‌ها نیست.

وی با بیان اینکه کودکان باهوش هم نیازمند زندگی معمولی همانند دیگر کودکان هستند افزود: هیچ نبوغی بدون حمایت والدین پرورش نمی‌یابد و می‌طلبد که خانواده حمایت جدی از فرزندان کرده و محیط امنی را در خانواده برای رشد فرزند فراهم کنند.

عطریان تصریح کرد: فرزند باهوش باید از محیط اطراف و افراد خانواده تجربه کسب کرده و با آنها تعامل برقرار کند و همین تجربه‌های کودکی در دوره بزرگسالی باعث استقلال فکری و منطقی می‌شود و استقامت و پایداری بیشتری در برابر مشکلات دارند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.