اصفهان شرق

چگونه گوجه فرنگی و گیلاسی را در خانه پرورش دهیم؟

کدخبر: 181988
1398/01/25 در ساعت 08:15

به گزارش اصفهان شرق؛ علاوه بر کاشت گیاهان و سبزیجات در خاک باغچه، امکان پرورش آن‌ها در آپارتمان نیز وجود دارد. یکی از گیاهانی که می‌توانید آن را در محیط خانه و در فضای کوچک پرورش دهید، گوجه است.

در این گزارش قصد داریم که نحوه صحیح و اصولی کاشت انواع گوجه فرنگی و گیلاسی را در گلدان و در فضای خانه و آپارتمان به شما آموزش دهیم.

برای کاشت گوجه شما به بذر مرغوب نیاز دارید که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی، گلخانه‌ها یا حتی گوجه‌ای که خودتان خریداری کرده‌اید تهیه کنید.

گوجه گیلاسی خانگی بکارید

افراد حرفه‌ای و گلخانه داران معمولا برای کاشت انواع بذرها بدین صورت عمل می‌کنند که بذرها را جداگانه داخل گلدان‌های بسیار کوچک یا سبد نشاء می‌کارند تا وقتی بذرها با موفقیت جوانه زدند آن‌ها را به مکان اصلی کشت منتقل کنند.

نشاء چیست؟

نشاء در واقع جوانه بذر کاشته شده است که پس از بزرگتر شدن می‌توان آن را به مکان کشت که گلدان یا گلخانه است، منتقل کرد.

چگونه در منزل گوجه پرورش دهیم؟

برای پرورش گوجه در منزل پیشنهاد ما این است که از بذر گوجه گیلاسی یا گوجه چری استفاده کنید. این نژاد گوجه کوچکتر است و شما محصول بیشتری می‌توانید برداشت کنید، البته گوجه‌های معمولی درشت هم می‌توانید پرورش دهید و این کاملا سلیقه‌ای است.

کاشت بذر گوجه

یک گلدان کوچک را با خاک مناسب برای کشت بذر (مخلوط کوکوپیت و پرلیت) پر کنید و بذر گوجه را در آن بکارید. روی بذر را با یک سانتی متر خاک بپوشانید و آن را آبیاری کنید و در جایی پر نور قرار دهید.

گوجه گیلاسی خانگی بکارید

خاک‌های باغبانی کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

برای کاشت بذرها شما می‌توانید از ظروف یکبار مصرف کاغذی یا پلاستیکی و یا حتی گلدان‌های کاغذی مخصوص این کار استفاده کنید. در واقع بذر فقط مکانی را برای جوانه زنی می‌خواهد و نیازی نیست حتما از گلدان برای این کار استفاده کنید.

کاشت بذر گوجه در لیوان های پلاستیکی و جوانه زنی موفقیت آمیز آنها

برای کاشت گوجه در تعداد زیادتر و درون باغچه نیز پیشنهاد ما استفاده از سبد کشت بذر است که قیمت ارزانی دارد و می‌توانید آن را از فروشگاه‌های باغبانی تهیه کنید.

برای اینکه رطوبت خاک بذرها حفظ شود می‌توانید آن‌ها را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. روزانه نیز مکان کاشت بذرها را چک کنید تا از مرطوب بودن خاک گلدان مطمئن شوید.

گوجه گیلاسی خانگی بکارید

با گذشت 5-10 روز بذر شما جوانه می‌زند. پس از جوانه زدن آن‌ها را به جایی منتقل کنید که نور آفتاب بر روی جوانه‌ها بتابد. سپس باید صبر کنید تا حداقل 2 ردیف برگ به جوانه شما اضافه و ریشه نشاء به اندازه کافی برای منتقل شدن آماده شود.

برای انتقال جوانه گوجه به مکان اصلی کشت، به آرامی آن را با خاک اطراف ریشه‌اش به یک گلدان بزرگتر که حداقل دارای قطر 12 سانتی متر است، منتقل کنید. عمق گلدان هم بهتر است حداقل 20-25 سانتی متر باشد.

کاشت جوانه‌های گوجه در یک گلدان افقی بزرگ با یک توری فلزی برای نگهداری ساقه بوته گوجه فرنگی

توجه داشته باشید که در هر گلدان فقط یک نشاء کاشته شود. برای کاشت در باغچه نیز باید فاصله هر نشاء از یکدیگر 40-60 سانتی متر باشد.

پس از منتقل کردن جوانه به گلدان اصلی نکاتی هست که باید رعایت کنید.

گوجه گیلاسی خانگی بکارید

خاک گلدان :

بهتر است مخلوطی از خاک باغچه و کوکوپیت باشد. خاک گوجه باید سبک باشد و به خوبی آب را از خود عبور دهد.

آبیاری :

گوجه را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک گلدان رو به خشک شدن می‌رود. گوجه با آبیاری بیش از اندازه خراب می‌شود. همچنین بهتر است گوجه را در طول روز آبیاری کنید.

نور :

مهمترین عامل در رشد گوجه فرنگی یا گوجه گیلاسی نور فراوان و مستقیم آفتاب است که در طول روز حداقل به 6-10 ساعت نور آفتاب نیازمند است. بنابراین گلدان شما باید حتما در پشت پنجره یا مکانی قرار گیرد که نور مستقیم آفتاب به آن بتابد.

گوجه گیلاسی خانگی بکارید

کود دهی: کمی که گیاه بزرگتر شد (مثلا دو هفته پس از جوانه زنی) تا هنگامی که گل دهد می‌توانید هفته‌ای یکبار کود مایع شامل: فسفر، پتاسیم و ازت به آن بدهید. هنگامی که گیاه شما به گل دهی رسید، از دادن کود به آن خودداری کنید.

کمک به گرده افشانی: زمانی که شما گیاهی را در باغچه و فضای باز می‌کارید به کمک زنبورها، پروانه‌ها و باد عمل گرده افشانی در طبیعت انجام می‌شود که به پربار شدن گیاه کمک فراوانی می‌کند. در داخل منزل شما می‌توانید این کار را با تکان دادن ساقه گیاه و زدن ضربات آرام به آن انجام دهید تا گرده افشانی به خوبی انجام شود و محصول بیشتری برداشت کنید.

دمای مناسب :

بهترین دما برای رشد گوجه فرنگی در روز بین 20-25 درجه و در طب بین 17-19 درجه است.

بهترین زمان کاشت: بهترین زمان برای کاشت گوجه معمولا فصل بهار است، اما اگر شما گوجه را در گلدان و محیط خانه بکارید فقط کافیست شرایط پرورش گوجه در دمای 20 درجه را تأمین کنید.

گوجه گیلاسی خانگی بکارید

برداشت گوجه :

معمولا بین 60-80 روز طول می‌کشد تا گوجه به میوه دهی برسد.

بوته گوجه شما می‌تواند در تمامی فصول سال به میوه دهی ادامه دهد کافیست آن را به خوبی هرس کنید و با تغذیه مناسب شرایط باردهی را فراهم کنید.

هرس گوجه: بهتر است برگ‌های پایینی گیاه را هرس کنید تا انرژی گیاه صرف رشد ساقه و قوی تر شدن آن شود. از آنجا که گوجه به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و ساقه بلندی دارد، بهتر است آن را با طناب به جایی آویزان کنید یا برای آویزان شدن آن آمادگی داشته باشید.

انتهای پیام/