سرویس: اجتماعی 09:43 - پنجشنبه 22 فروردین 1398

ذخیره 430 میلیون مترمکعبی سد زاینده رود؛

مشکلات حوضه زاینده‌رود کماکان باقی است

با وقوع بارش‌های اخیر از ابتدای سال جدید تاکنون و جاری شدن سیل در نقاط مختلف استان اصفهان، این تصور برای برخی به وجود آمده که خشکسالی و مشکلات ناشی از آن در حوضه زاینده‌رود به کلی برطرف و موجب احیای کامل این رودخانه و پر شدن سد زاینده‌رود می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در نظری متفاوت، معتقد است وقوع یک سال ترسالی موجب برطرف شدن مشکلات حوضه زاینده‌رود نمی‌شود و مردم باید همچنان نسبت به اصلاح الگوی مصرف آب و صرفه‌جویی آن جدی باشند.

حسن ساسانی  در خصوص ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود، اظهار کرد: سد زاینده‌رود به عنوان بزرگترین سد استان اصفهان، از ظرفیتی معادل یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب برخوردار است.
وی ادامه داد: تا قبل از وقوع بارش‌های اخیر، میزان آب ذخیره شده در این سد، حدود 170 میلیون مترمکعب بود، در حالی که این ظرفیت با ورودی 228 و خروجی 73 مترمکعب بر ثانیه، امروز چهارشنبه (21 فروردین ماه) به 430 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تأکید کرد: میزان تجمع بارش‌ها در ایستگاه شاخص زاینده‌رود در کوهرنگ از ابتدای سال آبی تا تاکنون، به 2038 میلیمتر رسیده است، همچنین میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 475 میلیمتر و در میانگین درازمدت 1204 میلیمتر بود.
وی درباره میزان ذخیره آب در سایر سدهای استان نیز، گفت: سد حنا با ظرفیت 50 میلیون مترمکعب در حال حاضر حدود 8.5 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، همچنین سد قره قاچ شهرستان سمیرم با ظرفیت 21 میلیون مترمکعب، درحال حاضر ظرفیتی حدود 11 میلیون مترمکعب دارد.
ساسانی با بیان اینکه سد خمیران نیز با ظرفیت 6.5 میلیون مترمکعب، در حال حاضر کاملاً پر است، افزود: سد گلپایگان نیز با ظرفیت 36 میلیون مترمکعب اکنون کاملاً پر و سرریز شده است.
وی درباره تحویل نوبت دوم حقابه کشاورزان نیز، توضیح داد: حقابه کشاورزان که به منظور تکمیل کشت بهمن ماه داده شده است، تا 20 خرداد ماه طبق برنامه‌ ابلاغی از سوی شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود توزیع خواهد شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از نبود نگرانی برای تأمین آب شرب در فصل تابستان خبر داد و تأکید کرد: باید به خاطر داشته باشیم که مشکلات حوضه زاینده‌رود با وقوع یک سال ترسالی برطرف نشده است.
ساسانی ادامه داد: حجم بارش‌ها در ماه اخیر نگرانی‌ها را برای تأمین آب شرب در فصل تابستان برطرف کرده است، اما به طور جدی از مسئولان و شهروندان می‌خواهم تا همچنان نسبت به صرفه‌جویی در تمام زمینه‌ها مانند مصرف آب شرب، مصارف بهداشتی و کشاورزی اقدام کنند.
ایسنا
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.