سرویس: اجتماعی 08:15 - یکشنبه 18 فروردین 1398

استاد دانشگاه:

تالاب گاوخونی حدود 300 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان گفت : تالاب گاوخونی اصفهان برای سیراب شدن به حدود 300 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد یعنی زمانی که ارتفاع آب در این اکوسیستم طبیعی تقریبی یک متر باشد به کارکرد واقعی اش می رسد.

به گزارش اصفهان شرق؛ ناصر حاجیان افزود : تاکنون کمتر از 10 میلیون متر مکعب آب به عرصه های تالاب بین المللی گاوخونی رسید در حالی که باید سطح آب به بیش از این میزان برسد.
وی معتقد است مساحت تالاب گاوخونی به طور تقریبی برابر با مساحت شهر اصفهان است و این حجم گسترده باید به خوبی آب داشته باشد تا این که سیراب شود.
استان اصفهان با مساحت 107 هزار و 443 کیلومتر مربع، حدود 25.6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.
این استاد و متخصص حوزه آب با اشاره به این که در گذشته سالهایی هم بوده یک میلیارد متر مکعب در بستر این تالاب آب جاری می شد، خاطرنشان کرد : برای چنین اتفاقی سد زاینده رود هم پر از آب بوده است.
وی مدیریت منابع آب را بسیار مهم دانست و یادآورشد: برای تکمیل ظرفیت آب سد زاینده رود نیاز به آب بیشتری است و نباید نسبت به میزان تناسب ورودی و خروجی آن بی توجهی کرد و خودسرانه آب زیادی را باز کرد و منابع آبی را از دست داد.
حاجیان با اشاره به این که امکان دارد میزان بارندگی در سرشاخه های زاینده رود به حدود 2 هزار تا 500 میلی متر برسد، تصریح کرد : چنین میزان بارشی در 60 سال گذشته به طور تقریبی کم سابقه بوده اما با توجه به این که در سال گذشته کمترین میزان بارش را تجربه کرده ایم تحلیل موضوع و توجه به منابع آبی از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد : باید در حوزه آب متخصصان اظهارنظر کنند و بر اساس نظر کارشناسان کار را به خوبی پیش برود.
زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می ‌رود و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه تاکنون نقش موثری در عرصه های اقتصادی، فرهنگی ، زیست محیطی و اجتماعی و حیات تالاب گاوخونی داشته است و مسوولان کلان کشوری باید با در نظر گرفتن همه ابعاد و پیامدهای بی آبی آن و با نشست های تخصصی با حضور مسوولان استانهای مربوط برای نجات این رود تصمیم اصولی و کارشناسی اتخاذ کنند.
تالاب گاوخونی یکی از بزرگترین و مهم ترین تالاب های ایران است و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.

انتهای پیام /ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.