سرویس: اخبار شهرستان 20:41 - یکشنبه 11 فروردین 1398

حال و هوای بهار 98 از زبان کشاورزان؛

تجاوز به بستر زاینده رود، مانع سیراب شدن گاوخونی شد/ جریان دوباره زندگی در مزارع شرق اصفهان

بارندگی های اخیر برای منطقه شرق اصفهان مطلوب بود و زمین های این منطقه را تا حدودی مرطوب کرد ولی اینکه برخی از سیراب شدن گاوخونی خبر داده اند، دور از ذهن است و می توان گفت تالاب تشنه حال گاوخونی لب تر کرد.

به گزارش اصفهان شرق، زمانی که خبر بازگشایی آب زاینده رود در نوروز 98 تیتر یک رسانه ها شد، استرس عجیبی کشاورزان را فرا گرفت زیرا برای کشاورز نرسیدن آب به کشت و زرعش کمی گران تمام می شود و بهای سنگینی را با برخی بی تدبیری ها باید بپردازد.

پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش های فروردین ماه، از تردیدها کاست و بارقه امید را در دل مردم شرق اصفهان زنده کرد ولی خبر رسیدن سیلاب ها به آق قلا در شمال کشور، غمی سنگین بر مردمی انداخت که از حقابه خود برای تامین آب شرب استان یزد نیز گذشتند.

اوایل فرودین 98 بود که بارش های بهاری به استان اصفهان رسید و رگبارهای بالادست منجر به راه افتادن سیلاب به بستر زاینده رود شد. سلاب هایی که به منطقه شرق اصفهان رسید و بند شاخ کنار منتهی به تالاب بین المللی گاوخونی را درنوردید تا به تالابی برسد که 15 سال تشنگی طاقت فرسایی را طی کرده بود.

تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید و حیات منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌است. باتلاقی که منابع زیستی غنی ای دارد و مکانی جذاب و بکر برای پرندگان مهاجر به حساب می آید.

*شانتاژ خبری رسانه ها در احیای کامل تالاب گاوخونی

رسانه های استانی و کشوری در خبری زودهنگام به نقل رسیدن آب سیلاب ها به گاوخونی خبر دادند و در شانتاژ خبری اعلام کردند که تالاب گاوخونی بعد از 15 سال احیا شد؛ خبری که به مذاق مردم شهر ورزنه خوش نیامد زیرا آنها از کاهش میزان آب ورودی سیلاب ها به تالاب و دست درازی برخی کشاورزان به آب زاینده رود خبر داشتند.

رضا خلیلی به خبرنگار اصفهان شرق گفت: بارندگی های اخیر برای منطقه شرق اصفهان مطلوب بود و زمین های این منطقه را تا حدودی مرطوب کرد ولی اینکه برخی از سیراب شدن گاوخونی خبر داده اند، دور از ذهن است و می توان گفت تالاب تشنه حال گاوخونی لب تر کرد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه با اشاره به اینکه آب تا این لحظه به دلتای تالاب رسیده است، اظهار کرد: گاوخونی 15سال در بی آبی به سر برد و امروز تا حدودی ورود سیلاب ها، رنگ طراوت به بخشی از این تالاب بین المللی بخشید ولی متاسفانه برخی با تجاوز به حریم رودخانه و هدایت آب به مادی های کشاورزی، اجازه سیراب شدن تالاب را ندادند.

وی افزود: برخی فکر می کنند اگر آب به تالاب برسد، هرز رفته است، در صورتی که احیای محیط زیست یعنی احیای زندگی و به خوبی شاهد هستیم که خشکی تالاب چه ضررهای جبران ناپذیری بر زندگی و بهداشت مردم می گذارد.

خلیلی با بیان اینکه سازمان آب باید مدیریت صحیحی بر این وضعیت داشته باشد، تصریح کرد: اداره آب و سازمان های حاکمیت باید دست به کار شوند و با قانون جلوی دست درازی های اخیر از بستر زاینده رود را بگیرد زیرا اگر این وضعیت ادامه دار شود، سیلابی برای رسیدن به گاوخونی باقی نخواهد ماند.

وی گفت: این آبگیری بخشی از تالاب توانست مرگ گاوخونی را تا مدت ها عقب بیندازد ولی تا سیراب شدن کامل تالاب زمان زیادی لازم است و البته نظارت دستگاه های ذیربط بر حقابه محیط زیست ضروری به نظر می رسد.

*بارش های اخیر به شرق اصفهان طراوت بخشید ولی کافی نیست

حسین اصغری از کشاورزان معتمد بخش بن رود از جریان زندگی در مزارع شرق اصفهان خبر داد و بیان کرد: منطقه شرق اصفهان از دیرباز به کشاورزی خو گرفته و سخت است که غول خشکسالی تیشه به ریشه کشاورزی و زمین های حاصلخیز این منطقه بزند از این رو، بارش های اخیر تا حدودی خاک این منطقه را از عطش چند ساله نجات داد.

وی با بیان اینکه میلیون ها متر مکعب آب هم که در زاینده رود باشد با عدم مدیریت به فنا می رود، افزود: مدیریت صحیح بر زاینده رود اجرا نشده و متاسفانه این سوء مدیریت باعث شده تا زاینده رود به رودخانه نیمه جان تبدیل شود.

اصغری تاکید کرد: اگر مدیریت صحیح بر زاینده رود حاکم بود، با سیلاب های اخیر لااقل نصف تالاب بین المللی گاوخونی زنده می شد ولی عدم مدیریت باعث تجاوز برخی کشاورزان به حریم رودخانه و برداشت سیلاب هایی شد که حق اصلی گاوخونی بود.

وی با تشکر از سپاه و ارتش برای حضور به موقع در همه صحنه ها گفت: مدیریت صحیح سپاه باعث شد تا کمی از درد مردم سیل زده آق قلا کم شود و از مسئولان می خواهیم به این گونه مدیریت کنند تا مردم و محیط زیست شرق اصفهان به حق خودش برسد.

این کشاورز ورزنه ای با بیان اینکه دکتر عابدی از نمایندگان مجلس می گفت که خشکی گاوخونی به 14 استان آسیب می رساند، خاطر نشان کرد: این صحبت ها همه صحیح است ولی اگر می گویید خشکی گاخونی آسیب زاست چرا با مدیریت و دقت در رساندن حقابه محیط زیست، به فریاد این تالاب نمی رسید و کام تشنه تالاب را سیراب نمی کنید.

وی تاکید کرد: امنیت به واسطه تلاش شبانه روزی سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در کشور پابرجاست، از نظر بهداشت هم خدا را شکر تا حدودی پیشرفت داشته ایم ولی کشاورزی به واسطه سوء مدیریت مسئولان از وزرات نیرو تا دستگاه های ذیربط آن، رو به افول است و مسئولان باید در این زمینه اقدام عملی انجام دهند.

*تجاوز به زاینده رود مانع از رسیدن عاشق به معشوق شد

حسینعلی میراحمدی در این خصوص گفت: بعد از بارش های بهاری در فروردین ماه 98 که در برخی شهرها مصیبت و در دیگر شهرها نعمت بود اتفاقات قابل تاملی رخ داد و باعث شد تا بعد از 15 سال خشکی تالاب گاوخونی عطش خود را برطرف کند.

وی افزود: در این میان مردم و خبرگزاری هایی که از شوق این رحمت الهی به وجد امده با انتشار اخبار و تصاویر حرکت سیلاب در مسیرتالاب گاوخونی باعث شدند تا در کل رسانه های خبری داخلی سیراب شدن تالاب را در خروجی های خود کار کنند در صورتی که این گونه نبود.

این کشاورز ورزنه ای با بیان اینکه برخی در مسیر رسیدن آب به گاوخونی دست درازی کردند، تصریح کرد: ایستگاه پایش بند شاخ کنار که ملاک و سنجش ورودی آب به تالاب است در طی 24 ساعت گذشته حدود 10 مترمکعب بر ثانیه را برای خود به ثبت رسانده است که با انحراف زاینده رود به کانال های کشاورزی در بالا دست این مقدار بعد از 24 ساعت به شدت نزول کرده و به کمتر از 3 متر خواهید رسید و این بسیار تاسف انگیزاست مسئولانی که در طی این 15 سال در جلسات صوری خود فریاد وا اسفا در خشکی تالاب سر میدادند این چنین سکوت کنند.

وی تاکید کرد: هدایت آب سیلاب هایی که به سمت تالاب در حرکت بود به سمت زمین های کشاورزی، خیانت آشکار به محیط زیستی است که سیراب کردنش، باعث جلوگیری از انتشار ریزگردها به شهرها می شود.

*بارش های اخیر باعث بهبود منابع زیرزمینی در شرق اصفهان شد

محمد کریمی از کشاورزان شرق اصفهان با تاکید براینکه، بارش های اخیر نشاط به منطقه شرق اصفهان بخشید، گفت: کشاورزان شرق اصفهان با ورود سامانه بارشی به منطقه دست به دعا برداشتند و شاکر نعمت های خداوند هستند زیرا امسال فقط بخشی از زمین کشاورزی را زیر کشت برده اند و اگر آب کافی برای آبیاری نباشد، تمام دست رنجشان به فنا می رود.

وی با بیان اینکه مسئولان باید از موقعیت ها استفاده کنند، افزود: مدیریت صحیح بر حوضه زاینده رود باید توسط مسئولان ذیربط برقرار شود و با هدایت صحیح آب به بستر رودخانه، آب کافی برای ابیاری زمین های زیر کشت رفته را ذخیره داشته باشند و نکته مهم اینکه نباید اجازه دهند بالادست رودخانه برداشت های غیرمجاز خود را با ادامه بارش ها تشدید کنند.

این کشاورز ورزنه ای تصریح کرد: امروز کشاورز شرق اصفهانی با جاری شدن آب خوشحال است ولی ادامه بازگشایی آب برای آبیاری از جایگاه بالایی برخوردار است و چه بسا اگر مدیریت و نظارت صحیح انجام نشده و آب کافی به زمین نرسد، کشت از بین رفته و محصول به یک سوم کاهش می یابد.

کریمی با توجه به اینکه کشاورزان بخش بن رود، این روزها برای تالاب هم نگران هستند، خاطرنشان کرد: کشاورزان به سیلاب هایی که به طرف تالاب در جریان است دست درازی نکنند زیرا ضرر خشکی تالاب، همه مردم را دربرمی گیرد و باید حقابه محیط زیست به گاوخونی داده شود.

*باران به داد منابع زیرزمینی شرق اصفهان رسید

صادق اصغری یکی از کشاورزان شرق اصفهانی از خوشحالی مردم در حاشیه رودخانه زاینده رود، صحبت کرد و گفت: همه از جاری بودن آب زاینده رود خوشحال هستند و نفع این جاری بودن، نه تنها برای کشاورز بلکه برای رونق اقتصادی شهر اصفهان در جذب توریست هم بوده و وزارت نیرو باید این خوشحالی را در نظر گرفته و راهکاری برای جریان دائمی رودخانه زاینده رود در نظر بگیرد.

وی در بخش دیگر به جاری شدن آب در ابتدای تالاب اشاره کرد و افزود: همه از احیای تالاب گفتند ولی ما می بینیم که برخی اجازه جریان سیلاب به سمت تالاب را ندادند و این اصلا به نفع محیط زیست نیست زیرا اگر گاوخونی خشک شود، ریزگردهای آن همه استان های همجوار را دربر میگیرد.

این کشاورز ورزنه ای از مسئولان خواست تا به سیراب شدن گاوخونی کمک کرده و قانونی جلوی برداشت های غیر مجاز از بستر زاینده رود را بگیرند.


به گزارش اصفهان شرق، این روزها شرق اصفهان از بارش باران الهی غرق در شادی عمیقی است ولی در جایی دیگر پایگاه های بسیج با همکاری بسیج سازندگی منطقه درصدد جمع آوری کمک برای سیل زدگان شمال کشور هستند، زیرا مردم این منطقه یاد گرفته اند که باید دست به دست هم کشور را به سوی آبادانی و پیشرفت سوق داد.

حال مسئولان ذیربط باید این نکته را در نظر گرفته و فکری به حال مردم شرق اصفهان کنند زیرا زخم خشکسالی عمیقا جان کشاورزی منطقه را در برگرفته و امروز مدیریت صحیح بر حوضه زاینده رود می تواند، جلوی افول کشاورزی منطقه شرق اصفهان را بگیرد و آسایش را به زندگی کشاورز زکات بدهی وارد کند که این سال ها به واسطه خشکی زمین زکات بگیر شده است.

جدای از آن، کام گاوخونی این اکوسیستم طبیعی استان اصفهان را به دست درازی ها تلخ نکنیم، خبرها حاکیست برخی کشاورزان، سیلاب ها را به سمت مادی های کشاورزی هدایت کرده و مانع ورود آب به تالاب شده اند؛ قطعا این رفتار نوعی تخریب محیط زیست طبیعی خواهد بود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.