اصفهان شرق

دستور رئیس‌جمهور در خوزستان/آب سدها رها شود، خسارت کشاورزان را می‌پردازیم

کدخبر: 181549
1398/01/09 در ساعت 16:09

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از وزارت نیرو، رئیس جمهور از صدور دستور تشکیل کمیته ملی برای مقابله با حوادث طبیعی و بحران‌ها در کشور خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز جمعه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان، ابراز کرد: این‌که پیش‌بینی‌ها، پیشگیری‌ها و اقدامات مؤثر در هر استان و نحوه مواجهه با سیل چگونه باید باشد، در این کمیته بررسی می‌شود.

وی با اشاره به موارد مطرح‌شده از سوی مدیران استان برای رفع مشکل سیلاب احتمالی در روزهای آینده، گفت: این روزها باران به‌عنوان رحمت الهی در این سرزمین خشک، از سوی خدا هدیه شده که باید شکرگزار باشیم و البته ممکن است سیلاب ناشی از آن مشکلاتی هم داشته باشد که باید خسارات را به حداقل رساند. مواردی همچون لایروبی رودخانه‌ها و ساخت سد جدید می‌تواند به ما کمک کند که خسارت کمتری از سیل احتمالی ببینیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی‌توان مدعی شد که وقوع سیل هیچ خسارتی نخواهد داشت، گفت: این‌که فکر کنیم سیل هیچ خسارتی نزند، امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و اتخاذ راهکارهای مناسب، خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

روحانی با یادآوری اینکه در سیل‌های اخیر آمریکا و ژاپن، صدها نفر کشته شدند و میلیاردها دلار خسارت وارد شد، خاطرنشان کرد: این‌که کسی فکر کند کشور ما در مقطعی قرار خواهد گرفت که اصلاً سیل نداشته باشیم یا هیچ خسارتی نبینیم، شدنی نیست، اما تلاش همه ما باید به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از سیل‌های احتمالی باشد.

رئیس جمهور گفت: فاز دوم طرح 550هزار هکتاری آبیاری نوین استان خوزستان اجرایی خواهد شد.

وی خوزستان را سرزمین مقدس جهاد و شهیدان خواند و با تأکید بر اینکه طی سال 98 میلیاردها دلار پروژه در استان خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد، اظهارداشت: احیای حدود 300 هزار هکتار اراضی کشاورزی در خوزستان، هدیه دولت به مردم منطقه است و فاز دوم طرح 550هزار هکتاری آبیاری نوین این استان نیز اجرایی خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این طرح 17، 18 سال‌ به‌جا مانده بود، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم با تمام توان به میدان آمد و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی کار بزرگی انجام دادند و همچنین طرح‌های مهم دیگری با صرف هزینه‌های چند میلیارد یورویی برای ماه‌های آینده استان در مرحله بهره‌برداری و افتتاح قرار دارد و معنای این اقدامات این است که همه ما تلاش می‌کنیم برای استان بزرگی مثل خوزستان که مقدس هم هست، کارهای ارزشمند و بزرگی انجام دهیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مورد اقدامات و کارهای انجام‌شده برای استان خوزستان به سفر اخیر خود به کشور عراق و گفتگو با مقامات این کشور اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از بحث‌هایی که با مسئولان عراقی داشتیم به استان خوزستان مربوط می‌شد. لایروبی اروندرود و احیای این رودخانه و آبادانی خرمشهر، آبادان و بصره سال‌ها مطرح بوده است و بعد از گذشت 30 سال از جنگ تحمیلی توفیق بزرگی حاصل شد که در این سفر در مورد لایروبی اروندرود به توافق رسیدیم.

روحانی همچنین راجع به گفتگوی تلفنی روزهای اخیر خود با نخست وزیر عراق گفت: در این مکالمه تلفنی در اجرای کامل توافقات از سوی نخست‌وزیر عراق تأکید شد. رایگان شدن ویزای سفر به دو کشور، لایروبی اروندرود و همچنین موضوع سیل در استان خوزستان از جمله محورهای این گفتگوی تلفنی بود و همچنین راه‌آهن شلمچه و بصره نیز از جمله توافقات ایران و عراق است که اجرای آن برای مردم و زائران دو کشور بسیار مهم است.

رئیس جمهور با ابراز اینکه استان خوزستان با استعدادهای شگرف و مردمی ایثارگر که زیر و روی آن جواهر زرد و سیاه و همچنین از جواهر الرجال هم بهره‌مند هست، آینده بسیار خوبی دارد، گفت: این روزها نگران سیل در استان هستیم به همین خاطر به آقای دکتر اردکانیان وزیر نیرو که امروز همراه ما بود دستور دادم که در استان بمانند و به این موضوع مهم و وضعیت سدهای استان نظارت دقیق داشته باشند.

روحانی گفت: در رابطه با بحران‌های استان، ستاد مدیریت بحران مسئولیت دارد اما در مورد سدهای استان شخص وزیر نیرو مسئول است و این امر تخصصی به شخص وزیر مربوط می‌شود و ایشان مسئولیت دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه پایداری سد یک اصل مهم است و حفظ جان مردم هم از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: دولت موظف به جبران خسارت‌های ناشی از سیل در استان است و من همین‌جا به مردم عزیز استان می‌گویم هر جا که لازم است آب سدها رها شود و از این رهاسازی خسارتی به کشاورزان وارد می‌شود، این خسارت را دولت تأمین خواهد کرد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان گفت: سال 98 هم مانند 97 در تحریم و سختی قرار داریم سال گذشته مردم با فداکاری و مقاومت سختی‌ها را پشت سر گذاشتند، امسال هم تلاش خواهیم کرد که با کمک یکدیگر مشکلات را پشت سر بگذاریم.
وی ابراز کرد: امیدواریم که با سعی و تلاش مسئولان در روزهای آینده در استان با مشکلی مواجه نشویم.

در ابتدای جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، شماری از مدیران استان، دو‌ تن از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، رییس اداره هواشناسی و استاندار خوزستان گزارشی از وضعیت سدها و‌ تالاب‌های استان، اقدامات انجام‌شده برای مقابله با سیلاب و‌ همچنین پیش‌بینی بارشها در روزهای آتی ارائه کردند.

انتهای پیام/*