سرویس: غیر تولیدی 16:27 - پنجشنبه 08 فروردین 1398

معاون وزیر کشور در گلپایگان:

تشکیل کارگروه‌های تخصصی وزارت نیرو می‌توانست آسیب سیل را کاهش دهد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: برای مدیریت بحران سیل‌های اخیر در کشور وزارت نیرو دارای وظایف مشخصی است که تشکیل منظم کارگروه مذکور و انجام هماهنگی‌های بین بخشی می‌توانست آسیب‌های ناشی از بروز سیلاب‌های اخیر را به طور محسوسی کاهش دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی جمالی‌نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک مدیریت بحران دو شهرستان گلپایگان و خوانسار با اشاره به این‌که هفته آینده با موج جدیدی از بارش‌ها مواجه خواهیم بود، عنوان کرد: باید برای مدیریت بحران حوادث طبیعی از دیدگاه‌ها و برنامه‌های جدید در ارتقای تاب‌آوری شهرها و روستاها بهره گرفت تا دیگر شاهد خسارات مالی و تلفات انسانی حاصل از وقوع سیلاب در کشور نباشیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: استان لرستان از جمله استان‌های دارای خطرپذیری بالا و آسیب‌پذیر در برابر بلایای طبیعی قلمداد می‌شود، اما همان‌طور که شاهد بودیم حضور شبانه‌روزی کلیه دستگاه‌های اجرائی و همراهی و مشارکت مؤثر مردم موجب ‌شد تا حوادثی مانند آنچه در استان‌های گلستان و مازندران و شیراز به وقوع پیوست، در این استان تکرار نشود.

وی تصریح کرد: سال‌های متوالی است کشور با خشک‌سالی روبرو بوده و کاهش منابع آبی در کشو، مدیریت بهینه منابع آب را ضروری ساخته است. وزارت نیرو به عنوان سیاست‌گذار و برنامه‌ریز کلان موضوع آب و مهار آب‌های سطحی حسب وظایف و مأموریت‌های محوله تلقی می‌شود.

جمالی‌نژاد ادامه داد: برای مدیریت بحران سیل‌های اخیر در کشور مبتنی بر مراحل چهارگانه مدیریت بحران اعم از پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی نیز در قالب کارگروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی، برق، آب و فاضلاب، وزارت نیرو دارای وظایف مشخصی است که تشکیل منظم کارگروه مذکور و انجام هماهنگی‌های بین بخشی و مهم‌تر از آن اجرای نتایج و تصمیمات اتخاذ شده به صورت تأثیرگذار می‌توانست آسیب‌های ناشی از بروز سیلاب‌های اخیر را به طور محسوسی کاهش دهد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به این‌که در بازدید از استان‌ها و شهرهای سیل‌زده بر لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها همواره تأکید شده، بیان داشت: اگر برای مدیریت بحران سیل راهکارهای لازم در قالب برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت اندیشیده شود و متناسب با آن طرح‌های اجرایی و عملیاتی تهیه و اعتبارات لازم هم برای اجرای آن‌ها هزینه شود مسلماً اثرات اولیه و ثانویه چنین حوادثی به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت؛ چراکه هرچه در مراحل قبل از بحران و امور پیشگیرانه هزینه شود، هزینه‌های مقابله و بازسازی کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که وزارت کشور فعال‌ترین حوزه در زمینه مدیریت بحران توانست عمل کند، افزود: در این هفته از 7 استان کشور بازدید میدانی انجام و گروه‌های کارشناسی و مدیریتی در استان‌های سیل‌زده مستقر شدند تا میزان خسارت‌ها برآورد و گزارش شود.

جمالی‌نژاد با اشاره به این‌که شهرداری‌ها در اجرای طرح بازآفرینی در هیچ‌کدام از شهرهای استان به خوبی ورود نداشتند، گفت: در کشور بالغ بر 141 هزار هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که دولت ساماندهی این بافت‌ها را با رویکرد محله محوری به عنوان یکی از برنامه‌های جدی دنبال می‌کند و در بودجه سال 98 نیز برای اجرای طرح بازآفرینی شهری اعتبار خوبی در نظر گرفته شده که شهرداری‌ها می‌توانند از این ظرفیت بودجه‌ای استفاده کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه با بیان این‌که شهرداری‌ها نباید صرفاً متکی به کمک‌های دولت باشند، افزود: استفاده از اوراق مشارکت به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی، نقش مؤثری در کمک به اجرای پروژه‌های عمران شهری دارد و عوارض محلی دیگر به تنهایی پاسخگوی نیاز مالی پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها نیستند و می‌توان اعتبارات مورد نیاز را از طریق انتشار اوراق مشارکت تأمین کرد.

وی با اشاره به این‌که دلیل پیشرفت شهرهای بزرگ تغییر رویکردهای حاکم بر نحوه اداره امور در چنین شهرهایی است، گفت: برای خودکفا شدن و اتکا به منابع درآمدی پایدار، شهرداری‌ها باید تلاش مضاعفی برای دستیابی به راهکارهای جدید و خلاقانه متناسب به ظرفیت‌های محلی در شهرها به انجام رسانند.

جمالی‌نژاد با اشاره به این‌که شهرستان گلپایگان و خوانسار از شهرستان‌های شاخص غرب استان محسوب می‎‌شوند و سرمایه‌گذاری در دو شهرستان به نفع سرمایه‌گذار است، اذعان کرد: راهکار درآمد شهرداری‌ها حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و با اتکا به درآمدهای محلی شهرداری نمی‌توان پیشرفت مورد انتظار شهروندان را برآورده ساخت.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره این‌که کباب، برند گلپایگان در کل کشور است و باید از این ظرفیت استفاده شود، گفت: خوانسار نیز از نمانام‌های خوبی در توسعه و پیشرفت برخوردار است و باید با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها مهاجرت معکوس در این شهر انجام شود.

به گزارش فارس، مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به همراه نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان دو شهرستان گلپایگان و خوانسار از روند پیشرفت کارخانه بازیافت شهرستان گلپایگان و خوانسار بازدید و جهت راه‌اندازی کارخانه بازیافت گلپایگان و خوانسار 50 میلیارد ریال اعتبار اختصاص دادند.

همچنین برای اختصاص سهمیه قیر و ماشین‌آلات سنگین به آتش‌نشانی دو شهرستان و تأیید اساسنامه سازمان آتش‌نشانی شهرداری مذکور قول مساعد داده شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.