اصفهان شرق

گزارش‌های سیل را ساعتی دریافت می‌کردم/ عده‌ای سیل‌سواری کردند

کدخبر: 181467
1398/01/08 در ساعت 01:08

به گزارش اصفهان شرق؛  حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران در استانداری اظهار کرد: بسیار خوشحالم که خداوند این توفیق را به من داد تا مردم استان مازندران و گلستان را زیارت کنیم.

وی اضافه کرد: برخی از گزارش‌های سیل را به صورت روزانه و گاهی ساعتی دریافت می‌کردم، در این روزهای آغاز سال حداقل 26 استان ما درگیر بحران آب و هوایی تا تغییرات کم سابقه یا حداقل در طول 40 سال پیش بی‌سابقه مواجه شدیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: کل این حوادث را از جانب خداوند رحمت می‌دانیم اگر چه برای برخی از مردم زحمت درست کرده است، کشور ما سال‌ها با خشکسالی بوده که این مشکلات با رحمت الهی جبران شده است ولی برخی از مردم در این مسائل دچار مشکلات سختی شدند.

وی یادآور شد: روزهای سختی بر مردم ما گذشت و حوادث سختی پیش آمد و بسیار رنج‌آور بوده است و بنده از حادثه شیراز متاثر شدم و واقعا یک شوک بزرگ برای همه ما بوده است و بنده وقتی به مردم بحران دیده نگاه می‌کردم، احساس می‌کردم که روح و جسم انسان با گل و لای می‌غلطد.

بزرگواری مردم را در سیل اخیر دیدم

روحانی اضافه کرد: حوادث بسیار سخت بود ولی در کنار آن بزرگواری و عزت مردم ایران را به خوبی مشاهده کردم.

وی اضافه کرد: برخی در فضای مجازی طوری مطرح می‌کنند که سیل فقط در حال حاضر در کشور آمده است، البته لایروبی لازم است، اما اگر همه اقدامات انجام شود ممکن است کشور با سیل مواجه شود، بارش ناگهانی و شدید در مقطع کوتاه سیل درست می‌کند و در همه جای جهان رخ می‌دهد.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: سیل یک حادثه‌ای نیست که کاری کنیم که هیچ وقت اتفاق نیفتد ولی می‌شود با اقداماتی در این زمینه، خسارت سیل را کاهش و حتی بدون خسارت باشد.

وی ادامه داد: این طوری نیست که یک کشور صنعتی و پولدار هم دچار سیل، زلزله و سونامی نشود در کشور ایتالیا وقتی سونامی آمده برخی از مردم اعلام کردند که سه روز کسی به سراغ آنها نیامده شما مقایسه کنید با خدمات مردم و کشور در زلزله کرمانشاه و مازندران و گلستان، مردم با همه وجود برای خدمات‌رسانی حضور پیدا کردند.

رئیس جمهور یادآور شد: سیل به ما خسارت زد و برخی از عزیزان را از دست ما گرفته است اما اتحاد وحدت و انسجام فوق‌العاده‌ای بین مردم ما بیش از گذشته به وجود آورده است.

وی ادامه داد: به نظر بنده چشم دشمنان ما با این محبت، عظمت، همیاری و اخوت مردم کور شده است، آنها فکر می‌کردند که اگر 13 آبان و 22 بهمن نشده در اول فروردین می‌توانند موج سواری نه سیل‌سواری کنند، می‌خواستند این موضوع را عامل اختلاف درست کنند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: خداوند کاری کرد که وحدت و عظمت ملت به رخ جهانیان بکشد، نیروهای مسلح، بهداشتی، درمانی و امدادی ما به کمک سیل‌زدگان آمدند، در همین روستایی (کردخیل) که حضور پیدا کردم، مردم رنج‌دیده که زندگی خودشان را از دست دادند، به بنده به عنوان خادم مردم خوش آمد گفتند و از مدیران تجلیل کردند.

ماه‌ها طول می‌کشد وضعیت مردم عادی شود
وی اضافه کرد: همه خستگی من وقتی دیدم که مردم ما قدردان و قدرشناس هستند برطرف شده است، ماه‌ها طول می‌کشد که وضعیت مردم عادی شود، اما مردم شرایط را درک می‌کنند، چرا دشمن نتوانست در 13 آبان کشور را بشکند، در این مدت تحریم بی‌نظیر انجام دادند و دلیل آن وحدت شده است.

رئیس جمهور یادآور شد: در دوران تحریم 500 نفر فقط رصد و پایش وضعیت تحریم ایران را داشتند، کسانی که امروز بر کاخ سفید حاکم شدند کینه‌توزانی هستند که در فرصت مناسب بدترین ضربه را به مردم ایران بزنند و چرا نتوانستند دنیا را کنار خودشان قرار دهند.

وی اضافه کرد: بنده در دوره تحریم به اروپا رفتم، آمریکایی‌ها و اسرائیل‌های تماس گرفتند که سفر بنده را لغو کنند و حتی حادثه درست کردند که سفر را لغو کنند نه تنها لغو نشد بلکه بهترین استقبال انجام شده است، چرا آمریکا در ورشو همه را جمع می‌کند که اروپا از ادامه همراهی با کشور ما منصرف کند.

روحانی ادامه داد: حسن روحانی هر چه دارد از آراء مردم است، به خاطر رای و پشتیبانی مردم و اینکه نماینده مردم است دارای ارزش و احترام است، آمریکا با قدرت و هیمنه در کنارش صهیونسیت و کشورهای مرتجع منطقه همه دست به دست هم دادند و موفق نشدند.

وی ادامه داد: مردم ما در فشار قرار گرفتند و روشن شد که آمریکا دوست مردم ایران نیست، اینکه یک فشار به مواد غذایی وارد و گران می‌شود کنترل آن در بازار سخت می‌شود به دلیل اینکه برای کشتی‌های حامل مواد غذایی دچار مشکل درست کرده‌اند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برخی‌ها هم این وسط سوءاستفاده کردند و برخوردهای لازم با این قشر در دستور کار دولت، قوه قضائیه و سپاه و نیروهای مسلح قرار دارد.

وی یادآور شد: شرایط امروز ما سخت بوده اما در عین حال بزرگترین طرح‌های تاریخی کشور را افتتاح کردیم، در سال تحریم بزرگترین پالایشگاه را افتتاح کردیم در سال 97 به مرز خودکفایی در بنزین رسیدیم در ایام عید روزانه 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و همه داخلی بوده و حتی می‌توانیم صادر کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: بسیاری از اشتغال‌های ما در سال گذشته و بیش از 300 هزار شغل در سایه فضای سایبری و مجازی بوده است.

وی با اشاره به ایام نوروز و سیل در نقاط گردشگرپذیر استان‌ها گفت: بوم‌گردی در سال جاری مورد توجه مردم قرار گرفته است.

روحانی با بیان اینکه مسؤولان هم برای تسهیل امور در کنار مردم حضور دارند، اظهار داشت: با وجود مشکلات در این روزها خداوند دشمن را موفق نکرد، آمریکا و اسرائیل می‌خواستند از این سیل دعوا بین شیعه و سنی، ترکمن و فارس درست کنند و زمینه یاس و ناامیدی بین مردم را فراهم کنند.

تکرار همدلی مردم 
وی ادامه داد: مردم در کنار همدیگر هستند، در روزهای بحرانی همه چشم‌ها و دل‌ها به این سمت بود در سیل گلستان و شیراز هم همدلی مردم تکرار شده است، خداوند در کنار مشکل مردم نگذاشت که دشمن از این مشکل به نفع خودش استفاده کند و مردم با بیداری و هوشیاری کنار هم قرار گرفتند، اتحاد مردم پیام بزرگ بوده است.

جنگل‌ها و مراتع نباید از بین بروند
رئیس جمهوی یادآور شد: طبیعت به ما هشدار داد که اگر جنگل منهدم شود، مراتع از بین برود در زمان باران زمینه بروز سیل را فراهم می‌کند، وقتی به رودخانه رسیدگی نمی‌شود، رودخانه‌ای در شیراز تبدیل به خیابان می‌شود بحران ایجاد می‌شود، طبیعت صبر و تحمل می‌کند ولی خشم خودش را نشان می‌دهد، گاهی نعمت‌ها و عذاب‌ها مخصوص گروه خطا کار نمی‌شود، گاهی مشکل برای همه درست می‌شود ما پیامی از سوی سنت الهی و طبیعت به ما داده شده است و نباید جنگل‌ها و مراتع را از بین ببریم، در اطراف تهران در وسط رودخانه ساختمان بلند مرتبه درست کرده است.

وی یادآور شد: در روزهای فروردین این واقعیت تلخ را دیدم این واقعیت تلخ از زمانی که درخت قطع می‌شد و مرتع نابود می‌شد طبیعت داد می‌زد که این در آینده برای شما مشکل می‌شود، این حوادث به دولت به قوای سه گانه، نیروهای مسلح و مردم هشدار می‌دهد که باید مراقب طبیعت باشیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در این حادثه دولت وظیفه سنگینی بر دوش دارد، اینکه دولت موفق بوده است یا خیر؟ قضاوت با مردم است، ممکن است در جایی مسؤولان اجرایی بهتر و یا کمتر کار کرده باشند، همه نیروهای امدادی ما هلال احمر، اورژانس، پزشک، بیمارستان، راهداری، پلیس، سپاه، ارتش و بسیج ما آماده بوده‌اند، ممکن است ایراد و قصور باشد، اما در عین حال به نظر بنده خداوند توفیقات زیادی داده است و باید شکر کنیم.

وی افزود: در استان مازندران دستگاه اجرایی، نمایندگان مجلس، علما شیعه و سنی در کنار هم هستند و به فکر مردم هستند و این وحدت نعمت خداوند است و باید شکرگزار باشیم، این روحیه‌ای که از مردم چند روستا دیدیم نعمت و رحمت خداوند است.

انتهای پیام/