سرویس: دین و اندیشه 13:17 - پنجشنبه 01 فروردین 1398

کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی:

تبیین اولویت مراسم اعتکاف و دید و بازدید ایام عید نوروز

کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی در خصوص اولویت دید و بازدید ایام عید نوروز و مراسم اعتکاف گفت: تقارن تعطیلات سال جدید و ایام اعتکاف دو موضوعی است که در برخی مواقع با هم قابل تجمیع و در بعضی اوقات قابل جمع نیستند.

یزدان رضوانی امروز در گفت‌وگویی به تبیین اولویت دید و بازدید ایام عید نوروز و مراسم اعتکاف پرداخت و اظهار کرد: تقارن تعطیلات سال جدید و ایام اعتکاف دو موضوعی است که در برخی مواقع با هم قابل تجمیع و در بعضی اوقات قابل جمع نیستند، بدان معنا که برخی افراد شرایطشان به گونه‌ای است که در بازه 13 روز عید نوروز فرصت کافی برای دید و بازدید اقوام و خانواده را دارند و حضور در مراسم اعتکاف، آن هم در روزهای ابتدایی سال جدید مانعی در دید و باز  و صله رحم به وجود نمی‌آورد.

کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی ادامه داد: اما این‌که الزاماً مطرح شود لحظه سال تحویل فضیلت خاصی دارد و باید دید و باز اقوام صورت بگیرد، درست نیست چرا که هدف این است که در این ایام سنت‌های پسندیده که مورد تأیید دین هم هست و همین سنت‌ها باعث تأیید اسلام بر عید نوروز شده، اتفاق بیافتد.

وی در ادامه تصریح کرد: بنا بر آنچه گفته شد، اگر کسی واقعاً این فرصت داشته باشد که در روزهای ابتدایی سال جدید بتوانند در مراسم اعتکاف چه به صورت معتکف و یا ساعاتی را به منظوره بهره‌مندی از این فضای معنوی شرکت کند فضیلت حضور و بهره‌گیری از این فضای معنوی را از دست ندهد.

رضوانی ابراز داشت: افرادی که به دلیل شرایط خاص و محدودیت‌هایی که دارد و حضور در مراسم اعتکاف برای آنان مشکلاتی را ایجاد می‌کند و یا از این روزهای ابتدایی سال جدید شرایط لازم برای دید و باز و انجام صله رحم را ندارند بهتر است حضور در مراسم اعتکاف را در اولویت بعدی خود قرار دهند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه رضایت پدر و مادر برای حضور در چنین محافلی از شروط لازم دانست و تأکید کرد: رضایت پدر و مادر برای حضور در چنین مراسماتی شرط اولیه و لازم است به طوری که اگر این رضایت وجود نداشته باشد، ممکن است به لحاظ شرعی برای فرد مشکلاتی را در پی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: معمولاً در خانواده‌ها اگر تعامل درست برقرار شود و توضیحات لازم به بزرگ‌تر داده شود کم پیش می‌آید که پدر و مادرها با چنین موضوعاتی مخالف کنند و رضایتی برای حضور فرزندانشان در چنین مراسماتی نداشته باشند.

رضوانی در ادامه خطاب به زوج‌های جوان تأکید کرد: رضایت متقابل زن و شوهر برای حضور در مراسمات متعدد سبب آرامش در زندگی خواهد شد به همین سبب در خانواده  بین زن و شوهر هم باید به صورت یک تفاهم بین الطرفین حل و فصل شود چرا که اگر این مراسم باعث شود تا رابطه بین زن و شوهر مخدوش شود اقدام به چنین کاری و حضور در این محافل کار درستی نیست.

کارشناس پاسخگویی به سؤالات دینی در پایان، خطاب به علاقه‌مندانی که نتوانسته‌اند در مراسم اعتکاف حضور پیدا کنند گفت: پیشنهاد من به کسانی که چه امسال و یا در سال‌های آینده  به هر دلیلی نمی‌توانند در این مراسم شرکت کنند این است که دقایقی را در این فضا و در جمع معتکفان حضور پیدا کرده و از این فضای معنوی و اخلاص حضور معتکفان در لحظاتی همچون اعمال ام داوود و لحظه سال تحویل بهره‌مند شود  چرا که بسیاری از افرادی که می‌توانستند به مسافرت بروند و یا تفریح کنند، سه روز حضور در مسجد و خلوت با خدا را انتخاب کرده‌اند که این به نوعی نشان دهنده بازگشت به سمت معبود است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.