سرویس: غیر تولیدی » نقلی 21:56 - چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393

نظر علمای شیعه و اهل تسنن درباره استفاده پیامبر(ص) از عبارت “خلیج فارس” +اسناد

انکار نام خلیج فارس که در مدارک اسلامی هم به این نام مشهور است چیزی جز فتنه‌انگیزی و جنگ طائفه‌ای به راه انداختن نمی‌باشد. و لذا هر کاری که موجب اختلاف بین امت اسلامی باشد از نظر شرعی حرام است و لذا نشر این حدیث از باب اینکه از بحر فارس نامبرده شده است اشکال ندارد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از جهان، چندی پیش یک جوان خوش ذوق هرمزگانی، با برخوردن به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره خلیج فارس که در آن، پیامبر به صراحت از نام فارس برای «خلیج فارس» استفاده کرده اند، دست به کوشش برای فهمیدن صحت و سقم آن زد.

متن برخی از این استفتائیه‌ها به شرح زیر است:

سوال:
اینجانب نیما صفا درگیری، محقق و پژوهشگر هرمزگانی در زمینه ی تاریخ خلیج فارس می باشم که تحقیقات وسیعی را در کتب معتبر اسلامی ـ عربی انجام داده و چندی پیش موفق به کشف و رونمایی از حدیثی در یکی از کتب معتبر اهل سنت به نام مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی شده ام، که طبق آن حدیث پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) سه بار نام “بحر فارس” را بر زبان مبارک خود جاری نموده اند و قسمتی از حدیث مذکور که از جابر بن عبدالله نقل شده چنین است: قال رسول الله(ص) و الطیبه، المدینه ما باب من ابوابها الا ملک مصلت سیفه یمنعه. و بمکه مثل ذلک. ثم قال: فی بحر فارس ما هو، فی بحر روم ماهو، ثلاثا…

از آنجایی‌ که این چنین سند محکمی تا کنون برای دفاع از اصالت تاریخی نام خلیج فارس مورد استفاده قرار نگرفته است، لذا استدعا دارم معظم له نظر مبارک خود را در خصوص تبلیغ و انتشار حدیث فوق الذکر و استناد به آن در جهت آگاهی مومنین از وجود چنین سندی مرقوم فرمایید:

آیت الله نوری همدانی:
نشر حدیث فوق الذکر خوب است.
019 نظر علمای شیعه و اهل تسنن درباره استفاده پیامبر(ص) از عبارت خلیج فارس +اسناد

برای مشاهده در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

آیت الله علوی گرگانی:
روایتی از رسول مکرم اسلام در کتاب مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی و کتب دیگر وارد شده که در این روایت تصریح شده از خلیج فارس به (بحر فارس) و این کتاب از کتب برادران اهل سنت است که در قرن چهارم هجری قمری نگاشته شده است و لذا انکار نام خلیج فارس که در مدارک اسلامی هم به این نام مشهور است چیزی جز فتنه‌انگیزی و جنگ طائفه‌ای به راه انداختن نمی‌باشد. و لذا هر کاری که موجب اختلاف بین امت اسلامی باشد از نظر شرعی حرام است و لذا نشر این حدیث از باب اینکه از بحر فارس نامبرده شده است اشکال ندارد.

017 نظر علمای شیعه و اهل تسنن درباره استفاده پیامبر(ص) از عبارت خلیج فارس +اسناد

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید
آیت الله جعفر سبحانی:
استناد به این حدیث که در مسند ابی یعلی موصلی آمده است بسیار خوب و مفید است.

018 نظر علمای شیعه و اهل تسنن درباره استفاده پیامبر(ص) از عبارت خلیج فارس +اسناد

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

و هم چنین دفتر آیت الله ری شهری علاوه بر تصریح استفاده از این سند معتبر، کتب دیگری نیز معرفی کرده اند و توضیحاتی تاریخی تفسیری از آیات و روایات در خصوص حدیث مذکور داده اند.

015 نظر علمای شیعه و اهل تسنن درباره استفاده پیامبر(ص) از عبارت خلیج فارس +اسناد

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

016 نظر علمای شیعه و اهل تسنن درباره استفاده پیامبر(ص) از عبارت خلیج فارس +اسناد

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید
تعدادی از علمای اهل سنت استان هرمزگان همچون شیخ محمدعلی امینی، شیخ محمدصدیق فهیمی، شیخ عبدالرحیم خطیبی، شیخ عیسی چهرافروز و شیخ احمد عالی زاده نیز این روایت را تأیید کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.