سرویس: اخبار شهرستان 15:55 - سه شنبه 21 اسفند 1397

رئیس شورای بخش کوهپایه:

یک‌پنجم وسعت شهرستان‌ اصفهان به بخش کوهپایه اختصاص دارد/ خشکسالی، صنایع آلاینده و خالی شدن روستاها سه مشکل کوهپایه

رئیس شورای بخش کوهپایه گفت: خشکسالی، صنایع آلاینده و خالی شدن جمعیت روستاها که همچنان هم ادامه دارد سه مشکل جدید بخش کوهپایه است.

به گزارش اصفهان شرق، احمد لطفی در نشست خبری شورای بخش کوهپایه، اظهار کرد: وسعت بخش کوهپایه سه هزار کیلومترمربع است و تقریباً یک‌پنجم وسعت شهرستان‌ اصفهان را به خود اختصاص داده است.

رئیس شورای بخش کوهپایه تصریح کرد: بخش کوهپایه دارای 27 روستای مصوب و سه شهر و سه شهرک صنعتی شهری و چند نقطه صنعتی روستایی است؛ این بخش حدود 80 سال است که مرکز سیاسی_جغرافیایی است و مزیت آن نسبت به سایر بخش‌های هم‌جوار همین موضوع است، درصورتی‌که اکثر بخش‌های هم‌جوار حدود 20 تا 30 سال است که موقعیت سیاسی_جغرافیایی دارد.

* از 363 کارمند بخش کوهپایه 200 نفر بومی هستند

وی افزود: جمعیت بخش کوهپایه حدود 28 تا 30 هزار نفر متغیر است و در ایام پیک سال و تابستان‌ها این جمعیت تا 35 هزار نفر هم می‌رسد؛ حدود سه هزار نفر کارگر در این بخش مشغول به کار هستند، این بخش دارای 73 اداره‌ و نمایندگی است که تقریباً 363 کارمند اداری دارد که 200 نفر از آن‌ها بومی خود منطقه هستند و افراد شاغل در بخش اصناف هم بیش از هزار نفر است.

* ارتقاء بخش به شهرستان شاه‌کلید حل مشکلات بخش کوهپایه است

رئیس شورای بخش کوهپایه با اشاره به مشکلاتی که در بخش وجود دارد، تصریح کرد: اکثر مشکلات بخش کوهپایه با شهرستان شدن خودبه‌خود حل می‌شود؛ تبدیل بخش به شهرستان موضوعی است که پیگیری‌های زیادی برای آن انجام‌شده و حتی گاها به این ارتقا هم بسیار نزدیک شدیم و به اوج رسیده است ولی متأسفانه هیچ‌وقت قطعی و مصوب نشد.

وی گفت: 15 سال قبل طبق قانون هر بخشی که بیش از 50 سال مرکز سیاسی_جغرافیایی بود شرط اصلی شهرستان شدن را داشت؛ این قانون از سال 80 تا 92 به اوج خود رسیده بود و شهرستان شدن کوهپایه و ورزنه هم قطعی شده بود ولی به دلیل اختلافات سیاسی و اعتراضات مردمی کنسل شد؛ شهردار و شورای اسلامی شهر کوهپایه مجدد پیگیری کرده ولی به دستور مقام معظم رهبری این موضوع در کل کشور به دلیل اعتراضات در بعضی استان‌ها متوقف شد تا بازنگری تقسیمات کشوری مجدداً انجام شود.

* یکدست هیچ‌وقت صدا ندارد

احمد لطفی بابیان تشکر از پیگیری‌های خوب شورای اسلامی شهر و شهردار کوهپایه در مورد ارتقاء بخش کوهپایه به شهرستان و همسو بودن در این مطالبه مردمی با شورای بخش کوهپایه؛ عنوان کرد: پیگیری‌ها به‌صورت مستمر و حتی مکاتبات لازم با ارگان‌های مربوطه انجام‌شده است.
لطفی افزود: در این زمینه انتظار داریم شوراهای شهر تودشک و سجزی هم به ما کمک کنند و هم‌صدا شوند و گاهی می‌طلبد که مردم هم کمک کنند چراکه یکدست همیشه صدا ندارد.

* سرمایه‌گذار مقصر نیست مسوولان وقت از این جانمایی جوابگو باشند

لطفی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد اعتراضات مردمی کوهپایه نسبت به احداث مرغداری در غرب کوهپایه اشاره و تصریح کرد: آقای محسنی اولین کار آفرین بعد از کارخانه قائم بافت جزه در شرق اصفهان هستند؛ کارآفرینی وی مزیتی که دارد در صنعت تولید کشاورزی و دام طیور است که جا دارد از وی به‌عنوان یک سرمایه‌گذار تشکر کرد.

رئیس شورای بخش کوهپایه اظهار کرد: در این جانمایی سرمایه‌گذار مقصر نیست و متأسفانه مسوولان وقت که صادقانه با این سرمایه‌گذار صحبت نکردند در این ماجرا مقصرند؛ به این سرمایه‌گذار قول دادند و وی سرمایه‌گذاری کرده است و بابت تهیه نقشه‌ها و برنامه‌ریزی و زیرساخت‌ها مبالغ هنگفتی هزینه گردیده ولی متأسفانه مدیران و مهندسانی که این جا نمایی را برای این سرمایه‌گذاری انجام داده است مقصر این ماجرا هستند.

احمد لطفی در ادامه به جایگاه کوهپایه که بعد از شهر اصفهان درگذشته مطرح بود اشاره و افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر کوهپایه در رده ششم در شهرستان اصفهان قرارگرفته بود؛ یقیناً در این وضعیت مسوولان بخش و شهر و مردم همگی مقصرند.

وی بابیان اینکه پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران مردم و روحانیت است، افزود: صدای مردم باید رسا باشد و مسوولان باید وظیفه خود را انجام دهند و مطالبات مردمی انتقال داده شود، به نظر می‌رسد مردم کوهپایه انتظار دارند شورای بخش و یا شهر و یا هر مسئولی به‌تنهایی کار انجام دهد و این شدنی نیست و همه باید کنار یکدیگر باشند.

* خشکسالی، صنایع آلاینده و خالی شدن روستاها سه مشکل جدید بخش کوهپایه

احمد لطفی بابیان اینکه مشکلات جدیدی در چند سال اخیر به مشکلات بخش اضافه‌شده است، خاطرنشان کرد: خشکسالی، صنایع آلاینده و خالی شدن جمعیت روستاها که همچنان هم ادامه دارد، تاکنون راهکار اساسی برای حل آن‌ها ارائه نشده است.

وی افزود: روستاهای بخش ما متأسفانه در حال خالی شدن از سکنه است؛ از سرشماری دو سال گذشته روستاهای بخش کوهپایه ۴۰ درصد فاصله دارد و از سکنه خالی‌تر شده هستند.

*شوراها زبان مردم هستند

لطفی شورا را زبان مردم دانست و بیان کرد: علی‌رغم اینکه شوراها در بخش کوهپایه شبانه‌روز در خدمت مردم هستند و از مسوولان به نمایندگی از مردم مطالبه گری می‌کنند، اما متأسفانه چالش‌هاییکه در قوانین وجود دارد بسیاری از مشکلات را حل نمی‌کند.

* هموارسازی جاده از پنج کیلومتری کوهپایه تا اسپیرال تا ۲۸ اسفند

رئیس شورای بخش کوهپایه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آغاز ترمیم و بهسازی محور کوهپایه_سجزی، عنوان کرد: تا ۲۸ اسفندماه قرار است هموارسازی این مسیر انجام شود و از پنج کیلومتری کوهپایه تا اسپیرال را پیمانکار قرارداد دارد که چه حد از آن جامه عمل بپوشد مشخص نیست.

*مسئولان بیرون بخش با شوراهای بخش کوهپایه هم‌نوا نبودند

رئیس شورای بخش کوهپایه عملکرد و هم‌گرایی شوراهای سه شهر بخش را خوب ارزیابی کرد و گفت: در سالی که گذشت عملکرد و حضور خوبی داشتیم اما مسئولان با ما هم‌نوا نبودند.

*با دیدن صحنه‌ای در تودشک اشکم در آمد

لطفی با اشاره به حضور خود در راهپیمایی 22 بهمن در شهر تودشک، اذعان کرد: صحنه‌هایی دیدم که وقتی برگشتم گریه‌ام گرفت؛ پیرزنی را دیدم محکم شعار می‌داد و چادرش تا پشت کمر خیس بود، در برگشت به آقای بخشدار گفتم مردم خوبی داریم اما مسوولان چشمشان را بسته‌اند.

احمد لطفی با اشاره به مشکلاتی که نشات از فرهنگ غلط مردم در جمع‌آوری زباله است، عنوان کرد: ما باید از خودمان فرهنگ‌سازی را شروع کنیم و زباله‌ها را به تفکیک جمع‌آوری کنیم؛ زمانی شرکت بازیافت آمد در کوهپایه و حتی برای جمع‌آوری به درب منازل مراجعه می‌کرد اما استقبالی نشد و شخص سرمایه‌گذار ورشکسته شد.

وی افزود: در این زمینه مشکل از خود ماست و اگر صد خانواده زباله‌های خود را تفکیک کنند این فرهنگ در شهر حاکم می‌شود؛ در برخی موارد باید خود را اصلاح کنیم تا محیطمان اصلاح شود.

* هزینه‌ای که در بخش کوهپایه در مواجه با خشکسالی شد اسراف بود چراکه اکثر درختان کهن خشک شد

لطفی در ادامه گفت: خشکسالی در استان و حتی 80 درصد از کشور بوده است؛ مشکل خشکسالی مختص بخش کوهپایه نبوده است؛ آنچه در مواجه با خشکسالی انجام شد حالت مسکن داشت و راهکار اساسی نبود و شاید برای درختان بیش از سی سال هم راهکار دیگری نبود و البته درختان زیادی در بخش خشکید.

وی افزود: 80 درصد هزینه‌های انجام‌شده در بحث کشاورزی در حد تسکین‌دهنده بوده است و عملاً نتیجه مطلوبی نداشته و حتی منجر به خشک شدن اشجار کهن شد و می‌توان گفت این نوع هزینه نمودن نوعی اسراف و کارشناسی نشده بوده است.

*طرح آزمایشی کشت نوین در بخش در حال بررسی است

وی افزود: طرح آزمایشی کشاورزی صنعتی و نوین (تغییر نوع کشت و محصولات) در دهستان‌های زفره، جبل و تودشک انجام‌شده است و در حال بررسی است که اگر با خاک و هوای منطقه کوهپایه نتیجه دهد در سال‌های آینده عملی می‌شود.

لطفی گفت: جهاد کشاورزی کوهپایه هم با برگزاری کلاس‌های آموزشی به انتخاب بهتر کشت و داشت آن کمک کرده تا بتوانیم با کشاورزی به‌روز شده بهره‌وری بالاتری داشته باشیم.

رییس شورای بخش کوهپایه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما سه اورژانس اصلی جاده‌ای در بخش‌داریم؛ گردنه ملا احمد که فاصله بیشتری تا مرکز شهرستان دارد اورژانس هوایی ثابتی نداریم ولی کادر اورژانس هوایی بیمارستان صدوقی و الزهرا در موارد خاص به کمک اورژانس‌های بخش کمک می‌آیند.

لطفی با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز، اظهار کرد: در این ایام قرار شده است دو مورد جاده‌ای سیار از خوراسگان تا گردنه ملا احمد در صورت نیاز شود اضافه که از 25 اسفند تا 17 ارائه خدمت کنند.

* حفظ شعبه بانک‌ها مهم‌تر از ایجاد یک بانک جدید است

احمد لطفی با اشاره به عدم وجود برخی از شعب بانکی در بخش افزود: تا سال 1387 همه بانک‌ها دولتی بودند و از بودجه دولت استفاده می‌کردند و سود و زیان ملاک نبود و تأسیس بانک با نظر دولت بود ولی با مطرح‌شدن موضوع خصوصی‌سازی، اولین ارگانی که خود دولت آن را به سمت خصوصی‌سازی کشاند بانک‌ها به‌استثنای بانک کشاورزی و ملی که دولتی بود.

وی افزود: دیگر بانک‌ها بنگاه اقتصادی هستند و در هرکجا که مقرون‌به‌صرفه باشد ایجاد می‌شود؛ حفظ شعبه بانک مهم‌تر از موضوع تأسیس یک شعبه جدید بانک در شهر است.

لطفی با اشاره به سرمایه محدود در شهر کوهپایه تصریح کرد: شورا و شهردار کوهپایه تلاش می‌کنند تا حداقل چراغی خاموش نشود؛ اینکه بانک جدیدی به شهر اضافه شود اما بعد از چند ماه نتوانیم آن را حفظ کنیم فقط مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند؛ ما اگر بتوانیم با توجه به جمعیت و سرمایه‌ای که در کوهپایه است شعبه‌های حال حاضر را حفظ کنیم ایده ال خواهد بود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.