سرویس: اجتماعی » علمی 18:32 - چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

مجوز استخدام نیروی جدید در هیچ رشته‌ای نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه نگاه آموزش و پرورش یک نگاه تکلیفی در مسئولیت‌هاست، گفت: با وجود کمبود نیروی انسانی مجوز استخدام نیروی جدید در هیچ رشته‌ای را نداریم.

به گزارش اصفهان شرق، محمدحسن قائدیها ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و روز معلم اظهار کرد: ارزش‌ها و آرمان‌های نظام مقدس ریشه در تعالیم انسان‌ساز مکتب وحی و نیز ایثار میلیون‌ها انسان آزاده و مؤمن دارد که حفظ آن از رسالت‌های تمام ما ایرانیان است.

وی با بیان اینکه وظیفه آموزش و پرورش و نقش ویژه‌ای که آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دارد سبب می‌شود که دشمنان عقل، درایت و دیانت ما را مورد هدف قرار بدهند، افزود: نقش معلمان در این راستا بسیار حساس است و معلمان باید برای حفظ این ارزش‌ها و آینده‌ روشن در نظام مقدس جمهوری اسلامی به میزان بسیاری تلاش کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: معلمان در چارچوب وظایف آموزش و پرورش، رشد و شکوفایی نظری، تربیت‌پذیری، آماده کردن جوانان به عنوان نیروی انسانی مولد و کارآمد در جامعه ایران و فردای اسلامی، کمک به تحقیق اهداف فرهنگی کشور به عنوان زیر‌بنای فرهنگ کشور به عنوان عنصر اصلی تعلیم و تربیت و عامل اصلی اجرای سیاست نظام مقدس را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش و اثر‌بخشی تحول آموزش و پرورش بدون معلمان توانمند به صورت قطعی به نتیجه نمی‌رسد، ادامه داد: در ابتدای پیام خود از تمام معلمان سراسر استان درخواست می‌کنم که همکاری، همیاری و حضور در صحنه به صورت خاضعانه و خالصانه داشته باشند.

قاعدیها در ادامه صحبت‌های خود به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نیز رسالت و پیش‌بینی دولت تدبیر و امید اشاره و تاکید کرد: امروز روز ملی خلیج‌فارس است و افتخار تمام ما این است که کشور ما دارای پیشینه و تاریخی روشن و ارزشمند است.

*‌ نگاه آموزش و پرورش یک نگاه تکلیفی در مسئولیت‌ها است

وی با تاکید بر اینکه شخصی که به نوعی با جهل و نادانی برخورد می‌کند، فرهنگی محسوب می‌شود، افزود: امروز نگاه ما به آموزش و پروش یک نگاه تکلیفی در مسئولیت‌ها است و این هدیه گرانقدر مسئولیت‌ بسیار خطیری است که بدون همکاری معلمان به نتیجه نمی‌رسد.

مدیر کل آموزش و پرورش در بخشی از صحبت‌های خود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در ابتدای پاسخ‌گویی به سؤالات گفت: یکی از اهداف مدیریت آموزش و پرورش ایجاد و گسترش فضای نقادی، گفت‌وگو و تعامل دو‌طرفه بوده، اما شعار و شعور ما این است که نظرات خود را ارائه بدهیم و پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه خواسته رهبر معظم انقلاب این است که فضای گفت‌وگو در برنامه مسئولان آموزش و پرورش بیشتر فراهم شود، اظهار کرد: آموزش و پروش متعلق به تمام جامعه است و به قشر خاصی تعلق ندارد، با توجه به این موضوع تمام فعالان فرهنگی باید دغدغه آموزش و پروش را داشته باشند و بدون مشارکت مردم آموزش و پرورش موفق نمی‌شود.

قاعدیها بیان کرد: توسعه مشارکت عمومی یکی از موارد اعلام شده از سوی وزارت‌خانه است، اما سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز در این امر دخیل هستند.

وی مشارکت دانش‌آموزان، شوراهای دانش‌آموزی از طریق تشکل‌ها، بسیج و انجمن اسلامی و مجلس دانش‌آموزی و مشارکت انجمن‌ها را به عنوان بازوی اجرایی در رفع مشکلات آموزش و پرورش بسیار موثر دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در استان با کمبود فضاهای آموزشی مواجه هستید، ادامه داد: به دلیل رشد دانش‌آموزان در استان با کمبود فضای آموزشی در مدارس مواجه هستیم، که البته ممکن است به سمت دو‌نوبته شدن مدارس برود که از خیران مدرسه‌ساز در این زمینه خواسته‌ایم که همکاری کنند، چرا که دولت به تنهایی قادر به تامین هزینه‌های ایجاد فضای آموزشی جدید نیست.

وی در پاسخ به اینکه یکی از مدارس فرسوده در فلاورجان که دانش‌آموزان در آن در حال تحصیل هستند، وضعیت مناسبی ندارد و برای آن چه اقدامی شده است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت این مدرسه و حادثه‌ساز بودن آن با خیری صحبت کرده‌ایم و کلنگ ساخت یک مدرسه چند‌کلاسه به زمین زده شده است.

قاعدیها اضافه کرد: ثواب ساخت مدرسه از ساخت مسجد کمتر نیست و هر هزینه‌ای در زمینه مدرسه‌سازی شود، سبب پیشگیری از رشد زندانیان در زندان‌ها می‌شود و در این زمینه با دست و آغوش باز از خیران استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: 744 هزار و 851 نفر دانش‌آموز در مدارس آموزش و پرورش استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند که 377 هزار و 422 نفر دانش‌آموز پسر و 367 هزار و 429 نفر دختر هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: 58 هزار و 289 نفر به عنوان کارکنان فرهنگی استان هستند که 25 هزار و 527 نفر از آنها مرد و 32 هزار و 762 نفر نیز به عنوان زن مشغول به کار هستند.

*‌ 2 معلم اصفهانی معلم نمونه کشوری شدند

وی در پاسخ به این سؤال که معلمان نمونه مربوط به کدام ناحیه هستند، گفت: غلام‌‌حسین منصوری، دبیر تعلمیات دینی از ناحیه دو و خانم زهره حمزه، معلم دبستان و از ناحیه شش به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدند.

قاعدیها با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و جبران این کمبود مطرح کرد: بازنگری در ساماندهی نیروی انسانی، کسری نیرو، جابه‌جایی نیرو و جذب نیرو جزو اولویت‌های آموزش و پرورش است، اما تاکنون هیچ مجوز استخدامی برای جبران این کمبود‌ نیرو در هیچ رشته‌ای اعلام نشده است.

وی افزود: استخدام نیرو تابع چارچوب سیاست کشوری و مجلس شورای اسلامی است، اما اولویت با پذیرش افراد از بین دانشگاه فرهنگیان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: بازنگری فضای آموزشی و فضاهای تخریب شده مدارس و تراکم جمعیت دانش‌آموزی از دغدغه‌های آموزش و پرورش در ارتباط با تربیت دانش‌آموزان در حوزه پرورشی است.

وی اقامه نماز در مدارس، حجاب در مدارس و ایجاد فرهنگ نماز، حجاب، اخلاق و تربیت اسلامی را از دیگر موارد مدیریت جدید در آموزش و پرورش دانست.

قاعدیها همچنین از همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش استان اصفهان خبر داد و افرود: احتکام به امر خانواده، رسیدگی به خانواده جانبازان و ایثارگران، بازنگری در ارزیابی معلمان از برنامه‌های کاری آینده این مدیریت است.

*ارتباط مستقیم با مدیرکل آموزش و پرورش از طریق راه‌اندازی سامانه جدید

وی با اشاره به اقدامات جدید خود در سمت مدیرکلی آموزش و پرورش تاکید کرد: سامانه‌ای تعریف شده است که ارتباط بین مدیرکل و ارباب رجوع را محقق می‌کند که افراد می‌توانند بودن واسطه موارد خود را در میان بگذارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ساماندهی بودجه آموزش و پرورش با توسعه مشارکت در اداره مدارس، توسعه مدیریت آموزشگاهی، ساماندهی نیروی انسانی، توسعه دانش‌آموزی، رفع کسری بودجه را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.