سرویس: اجتماعی 09:00 - سه شنبه 14 اسفند 1397

بسته خبری پزشکی؛

نکاتی درباره ارتودنسی و ایمپلنت/ جزییات

بهم ریختگی، کجی و نامرتبی دندان یکی از مشکلات شایع دهان و دندان شناخته می‌شود که درمان آن نیاز به ارتودنسی توسط دندانپزشک متخصص دارد.

به گزارش اصفهان شرق، دندان از جمله اعضای حساس بدن محسوب می‌شود که ایجاد هر گونه خرابی می‌تواند تاثیر منفی در سیستم عصبی بگذارد؛ به همین دلیل سلامت دندان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. دندان‌های ممکن است به دلایل مختلفی اعم از عدم رعایت نکات بهداشتی، ضربه و آسیب و جنس دندان می‌توانند خراب و پوسیده شوند. مشکلات ابتدائی دندان با مراجعه به دندانپزشک و راهکارهای ساده قابل درمان هستند؛ اما بعضی از مشکلات دندان به جراحی و انجام خدمات تخصصی دندان نیاز دارند که عبارتند از:

نامنطمی و نامرتبی دندان

بهم ریختگی، کجی و نامرتبی دندان یکی از مشکلات شایع دهان و دندان شناخته می‌شود که درمان آن نیاز به ارتودنسی توسط دندانپزشک متخصص دارد. ارتودنسی یکی از تخصصی‌ترین رشته‌های دندانپزشکی است که در آن متخصص ارتودنسی با استفاده از سیم و براکت نامنظمی دندان‌ها را درمان می‌کند. ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی است که دوره درمان آن زمان زیادی دارد. مدت درمان ارتودنسی معمولا بین شش ماه الی دو سال طول می‌کشد. از طرفی درمان ارتودنسی به میزان و شدت بهم ریختگی دندان‌ها و همین‌طور تشخیص متخصص ارتودنسی نیز بستگی دارد.

نکاتی درباره ارتودنسی

ارتودنسی یکی از رشته‌های تخصصی دندانپزشکی است که داوطلبان این رشته  پس از دریافت مدرک دندانپزشک عمومی؛ به مدت سه سال در رشته ارتودنسی تحصیل کرده تا بتوانند بورد متخصص ارتودنسی را به دست آورند. ارتودنسی با توجه به شکل ظاهری آن انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی فلزی روش سنتی است که در آن براکت‌های فلزی که در جلوی دندان قرار می‌گیرند با استفاده از سیم‌های فلزی به یکدیگر متصل شده و در پشت آخرین دندان آسیا محکم می‌شوند. معمولا در بیشتر ارتودنسی‌ها از این روش استفاده می‌کنند؛ چرا که هر چند ارتودنسی فلزی ظاهری نامناسب دارد؛ اما قدرت درمان بهم‌ریختگی دندان آن، از سایر روش‌های ارتودنسی بالاتر است. اغلب ارتودنسی فلزی برای کسانی که بهم‌ریختگی دندان‌ شدیدی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

بسیاری از افراد که دندان‌های بهم ریخته دارند برای منظم سازی دندان‌ها باید ارتودنسی کنند؛ اما از شکل و سیم‌های ظاهری ارتودنسی خوششان نمی‌آید. به همین دلیل به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند تا از ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین استفاده کنند. در ارتودنسی نامرئی از پلاک‌های شفاف و بی رنگ مطابق با شرایط دهان و وضعیت دندان‌های بیمار استفاده می‌کنند. همچنین از این روش برای از بین بردن فاصله زیاد بین دندان‌ها نیز استفاده می‌شود.  ارتودنسی نامرئی با تشخیص متخصص ارتودنسی برای افرادی که از بهم ریختگی حاد دندان برخوردار نیستند استفاده می‌شود.

معایب ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

هر چند ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین مزایای زیادی دارد؛ اما از معایبی نیز برخوردار است. ارتودنسی نامرئی چنانچه مدت زمان زیادی روی دندان باعث سست شدن ریشه دندان و تخریب عصب دندانی می‌شود.

ارتودنسی متحرک نوع دیگری از انواع ارتودنسی محسوب می‌شود که قدرت ارتودنسی ثابت را ندارد و معمولا برای دندان‌هایی که میزان نامنظمی آن‌ها کم است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ارتودنسی را می‌توان از دهان برای مدت زمانی در شبانه روز خارج کرد.

از بین رفتن دندان‌ها

از دست دندان‌ها یکی دیگر از مشکلات مهم دندان است که عموما بر اثر آسیب، ضربه و یا پوسیدگی بیش از حد رخ می‌دهد. در این زمان تنها ریشه دندان در استخوان فک باقی می‌‌ماند که متخصص ایمپلنت ابتدا ریشه دندان را از استخوان فک خارج کرده و پس از گذشت سه ماه پیچ تیتانیوم یا همان ایملپنت را به استخوان فک وارد می‌کند تا وظایف ریشه را بر عهده بگیرد و پس از گذشت چند ماه دندان را به آن متصل می‌کند. ایمپلنت مانند ارتودنسی یکی از طولانی‌ترین روش‌های درمانی دندانپزشکی است و معمولا بین شش الی یک سال طول می‌کشد.

 

نکاتی درباره ایمپلنت

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است؛ به همین دلیل استخوان فک را دچار حساسیت ایجاد نمی‌کند. از طرفی انجام ایملپنت محدودیت‌هایی دارد. افراد سیگاری و الکلی نمی‌توانند ایمپلنت را انجام دهند. از طرفی به دلیل عدم تکامل رشد استخوان فک متخصص ایمپلنت خدمات از روش‌های جایگزین استفاده می‌کند. از طرفی تنها برای ازبین رفتن دندان انجام نمی‌شود بلکه برای کاهش فاصله‌های بین دندانی نیز مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد. ایملپت پس از کار گذاشتن در دهان توسط متخصص ایمپلنت، همانند دندان طبیعی عمل کرده و به پوسیدگی و خرابی دچار نمی‌شود. ایملپنت از طول عمر بالایی برخوردار است و بر خلاف دندان مصنوعی نیازی به ترمیم و بازسازی ندارد. از طرفی ایمپلنت و ارتودنسی علاوه بر مدت طولانی به هزینه بالایی برای درمان نیاز دارند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.