اصفهان شرق

بیانیه «گام دوم»، نقشه راه استمرار انقلاب اسلامی ایران است/ سه قوه در ایجاد فرصت برای استفاده از جوانان همکاری کنند

کدخبر: 180911
1397/12/08 در ساعت 13:34

به گزارش اصفهان شرق؛ انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.

در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

این بیانیه با واکنش مثبت جریان های مختلف نخبگانی و تصمیم ساز کشور همراه بود و در این بین نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز به این فرمان رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند.

سه قوه در ایجاد فرصت برای استفاده از جوانان همکاری کنند

سید جواد ساداتی نژاد در این رابطه اظهار کرد: بیانیه اخیر رهبر انقلاب اسلامی برای گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان بوده که یکی از شاخصه‌های این بیانیه است؛ امام خامنه‌ای جوانان کشور مورد خطاب قراردادند که آینده و گام دوم انقلاب اسلامی بر عهده آن‌ها است.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس این بیانیه مسئولیتی برای مسئولان کشور ایجاد می‌شود که میدان و بستر را برای استفاده از جوانان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم سازی فراهم کنند؛ ایده‌ها و خلاقیت و ابتکار جوانان برای اجرا کردن این بیانیه لازم است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از این بیانیه به گذشته درخشان انقلاب اسلامی در طول چهل سال قبل اشاره کردند اما آنچه مهم است ایجاد فرصت برای جوانان است تا پیشرفت‌های آینده کشور باوجود و انگیزه جوانان انجام شود.

ساداتی نژاد با اشاره به وظیفه مسئولان در عملیاتی کردن این بیانیه، بیان کرد: مجلس در حوزه قانون‌گذاری و بسترسازی برای جوانان نقش دارد که همین قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را می‌شود در همین زمینه تفسیر کرد که بازنشستگان دیگر به پست‌ها و سمت‌ها نیایند.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیشتر خطاب را در بین مسئولان به دولت دارد که از جوانان استفاده کنند؛ ما منعی در به‌کارگیری جوانان نداریم و از جوانان در پست‌های فرمانداران، استانداران و دیگر پست‌های مهم استفاده کنند.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس با تأکید بر اینکه باید بستر را آماده کرد تا جوانان بتوانند استعدادهای خود را در حوزه اجرا به منصه ظهور بگذارد، خاطرنشان کرد: جوان ریسک‌پذیر است به‌خصوص درزمانی که ما در جنگ اقتصادی هستیم، جوانان می‌توانند کمک خوبی به این عرصه داشته باشند.

وی تأکید کرد: هر سه قوه باید در ایجاد فرصت برای جوانان و میدان دادن به آن‌ها همکاری کنند و اگر نقطه‌ضعفی برای استفاده از جوانان وجود دارد باید برطرف شود.

دولت روحانی دغدغه‌ای برای اجرایی کردن بیانات رهبر انقلاب ندارد

سید محمد جواد ابطحی از نگاهی دیگر با انتقاد به انفعال دولت در گام دوم انقلاب تصریح کرد: بیانیه رهبر انقلاب تأکید کردند نباید در یک تمجیدهای زبانی بماند و در حد مانیفست نباشد و باید اجرایی شود؛ این بیانیه روح جدید برای انقلاب اسلامی است، تأکید ایشان بر خودباوری و جوانان است.

عضو کمیسیون تحقیقات مجلس همچنین با بیان این که از جوانان در این چندین ساله استفاده نکرده‌ایم و خودباوری را از دست دادیم، اظهار کرد: غربی باوری را جایگزین خودباوری کردیم که ضربه‌های متعددی به کشور زده است؛ هرجایی به جوانان باور کردیم، توانستند تحول را ایجاد کنند.

نماینده خمینی‌شهر اضافه کرد: این پیام رهبر انقلاب اسلامی نرم‌افزاری برای ادامه انقلاب اسلامی است که اگر این نرم‌افزار به‌ طور استفاده نشود انقلاب در خود درجا خواهد زد و روبه عقب خواهد رفت، ایشان در جایگاه رهبری وظیفه خود را که حفظ اسلام و از چارچوب‌های نظام بود را به بهترین نحو انجام دادند.

وی با توضیح این که اگر این بیانیه به‌ طور کامل و صحیح انجام شود ایران به پیشرفت فوق‌العاده‌ای می‌رسد، ادامه داد: اگر ایرانی هستیم و برای این کشور ارزش قائل هستیم باید این بیانیه گام دوم انقلاب را عمل کنیم.

ابطحی گفت: برای حضور جوانان درصحنه‌های کشور به این مجلس و دولت هیچ امیدی ندارم؛ دولت روحانی نشان داده است که دغدغه‌ای برای اجرایی کردن بیانات رهبر انقلاب ندارد.

بیانیه گام دوم انقلاب منشوری برای اسلامی کردن دولت است

حسینعلی حاجی دلیگانی در این رابطه بیانیه گام دوم انقلاب را منشور و خط و مشی گذاری برای حرکت چهل سال آینده انقلاب از سوی رهبر انقلاب دانست و اظهار کرد: این بیانیه چشم انداز و نوع حرکت نسل های سوم و چهارم انقلاب را نشان می دهد که باید بر اساس آن حرکت را استمرار دهند.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه، اضافه کرد: همانگونه که نسل اول و دوم انقلاب در ایجاد و حفظ انقلاب و تشکیل ساختار انقلاب ایفای نقش کردند، نسل سوم باید بتواند در ایجاد دولت اسلامی یا به عبارتی اسلامی کردن دولت گام بردارد تا نسل چهارم هم گام بعدی را در اسلامی کردن کشور ایران بردارد.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات امروز جامعه ناشی از این است که دولت اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: امروز اگر مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی وجود دارد و مردم معیشتی دارند و در تنگنا هستند و در سیستم اداری فساد وجود دارد همه ناشی از غیر اسلامی بودن دولت است.

حاجی دلیگانی، تصریح کرد: همه مردم خصوصا نسل جوان که مخاطب اصلی این پیام حضرت آقا هستند وظیفه دارند همه تلاش خود را برای اسلامی کردن دولت انجام دهند.

نماینده مردم برخوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون اقدامی برای اجرا و بررسی بیانیه مقام معظم رهبری در سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی داشته اند، گفت:به دلیل اینکه تمرکز نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر روی جمع بندی بودجه سال ۱۳۹۸ است، تاکنون به این موضوع ورود نکرده اند.

حاجی دلیگانی در ادامه اظهار کرد: در واقع این بیانیه یک برنامه راهبردی برای ادامه مسیر انقلاب پس از گذشت چهل سال از آن است.

وی ادامه داد: نسل اول و دوم انقلاب را به پیروزی و تثبیت رساندند و تا امروز از آن دفاع و پاسداری کرده اند البته این دو نسل اشتباهات و خطاهایی داشتند و خالی از اشتباه و خطا نبوده اند و در هر صورت این امانت را به اینجا رسانده اند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با این بیانیه ادامه روند اجرایی مسیر انقلاب را به دوش جوانان نسل چهارم و پنجم انقلاب گذاشتند که آنها به عرصه بیایند و بر اساس خودباوری، ایمان، تلاش و روحیه انقلابی مسیر انقلاب و نظام اسلامی را پیش ببرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دیدگاه ما این است که نسل فعلی و جوانان ما نسلی هستند که انقلاب را به خوبی درک کرده‌اند و به لحاظ انگیزشی و روحیه انقلابی ممتاز تر از نسل اول و دوم هستند و در این چند سال اخیر این موضوع را به خوبی به نمایش گذاشته اند .

حاجی دلیگانی عنوان کرد: نقش مدافعان حرم، نمایش کوچکی از این بچه های انقلابی بود که توانستند مفاهیم انقلاب را به خوبی اجرا و به نمایش بگذارند.

این مسئول در پایان یاداور شد: این نقش نشان دهنده این موضوع است نسلی که در دامن انقلاب رشد و پرورش یافته اند کیفی تر از نسل اول و دوم انقلاب هستند.

بیانیه «گام دوم»، نقشه راه استمرار انقلاب اسلامی ایران است

حمیدرضا فولادگر دیگر نماینده استان با اشاره به بیانیه اخیر رهبر انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: این بیانیه حکایت از 40 سال تجربه نظام جمهوری اسلامی ایران و در راس آن رهبر معظم انقلاب و از دیدگاه های ارزشمند ایشان متبلور می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: بیانیه اخیر رهبر انقلاب اسلامی برای گام دوم انقلاب اسلامی، نقطه عطف 40 سالگی نظام بوده و نقشه راه استمرار انقلاب اسلامی را بیان می کند، زیرا انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیب ها امروز بعثت خود را با اقتدار کامل دید و آینده بهتری با بررسی و اجرای دقیق این بیانیه در انتظار کشور است.

وی با اشاره به این که جوانان مخاطب اصلی این بیانیه هستند، گفت: این بیانیه همه مردم را در برمی گیرد، ولی جوانان به دلیل این که آینده نظام را در برگرفته و امید و نشاط بیشتری در همه زمینه ها از این قشر شاهد هستیم، مخاطبان اصلی در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب هستند.

فولادگر همچنین متذکر شد: ابعاد مختلفی از قبیل مسائل فرهنگی، اعتقادی، مالی و مدیریتی و همچنین راه های شناخت وضعیت موجود و آینده در این بیانیه آمده است و می طلبد با نگاه اجرایی و با دقت به ابعاد این بیانیه بپردازیم.

وی با بیان این که حمایت لفظی از بیانیه در کم ترین سطح بوده و باید خط مشی اجرایی کاملی را به کار گیریم، تصریح کرد: نباید با یک سری حمایت های لفظی به تنهایی به دنبال تایید و تاکید بیانیه گام دوم انقلاب باشیم بلکه همه از قبیل دولت، مجلس، قوه قضاییه و محیط های دانشگاهی با راه اندازی کارگروه های عملیاتی و خط مشی صحیح باید به دنبال تحقق کامل مفاد بیانیه باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه تأکید کرد: برای محقق شدن کامل بیانیه گام دوم، باید هر بخش به صورت روش کار صحیح، آن چه از دستش برمی آید به کار گیرد و دستورالعمل ها و مصوبات اجرایی از این بیانیه منتشر و اجرا شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فضای مطالبه گری برای اجرای دقیق بیانیه گام دوم باید در بین مردم شکل گیرد و مردم از مسئولان پیگیری کنند.

کمک همه مسئولان برای عملیاتی کردن گام دوم انقلاب اسلامی لازم است

اصغر سلیمی نماینده سمیرم نیز  بابیان اینکه چهل سال اول انقلاب اسلامی علی‌رغم مشکلات و آزمون‌وخطاها، پیشرفت‌های متعددی داشته‌ایم، اظهار کرد: گاهی هم نتوانستیم به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی برسیم؛ قطعاً باید در این چهل‌سالگی باید پخته‌شده باشیم و کمتر خطا داشته باشیم و باید جهشی را برای توسعه، سعادت و سرآمد بودن در منطقه و جهان داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: باید ایده‌ها و افکار جدید و تحرک جدید در بدنه اجتماع یو اقتصادی و سیاسی کشور ایجاد شود، رهبر انقلاب تأکید خوبی داشتند، همان‌گونه که خوشان فرمودند فعالیت‌های زیادی انجام‌شده تا این بیانیه منتشر شود.

وی افزود: این بیانیه را باید به‌عنوان الگو قرار دهیم تا به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران برسیم و اهمیت بیشتری باید به جوانان دهیم؛ قشر جوان کشور تحصیلات عالی دارند که اگر میدان به جوانان داده نشود پیشرفت و آبادانی کشور دچار مشکل می‌شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به‌خوبی نقش جوانان را ترسیم کردند که باید کشور را در اختیار جوانان کارآمد و انقلابی دهیم، تصریح کرد: شاکله دولت باید تغییر کند و قسمت‌هایی که یک نیرو چندین سال است که کار می‌کند و عملکرد و کارایی مطلوبی ندارد، فضا را برای جوانان متعهد باز کنند.

وی بیان کرد: جوانان قدرت ریسک بالاتر، توجه بیشتر و تعهد بیشتری نسبت به دیگر اقشار جامع دارند و به همین دلیل باید مدیران جای خود را به جوانان دهند و یا در پست‌های مشاور و معاونین خود از این ظرفیت فوق‌العاده استفاده کنند.

سلیمی با تأکید بر اینکه اگر در کشور کادر سازی انجام نشود، چند سال آینده مدیریت کشور دچار مشکل می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت باید از خود شروع کند، قوه قضائیه و دیگر نهادها و سازمان‌ها این بیانیه را مدنظر قرار دهند.

وی در پایان گفت: قسمتی از حکومت به‌تنهایی نمی‌تواند این بیانیه را عملیاتی کند، باید همه سه قوه و نهاد موجود در کشور گام دوم انقلاب را با قدم‌های بلندتر و دقت تر و هدف بهتری انجام دهند.

انتهای پیام/صاحب نیوز