سرویس: غیر تولیدی 12:28 - چهارشنبه 01 اسفند 1397

گزارش؛

طب سنتی روشی برای درمان یا دکانی برای تجارت

طب سنتی به عنوان یکی از روش های درمان، به دلیل ناآگاهی مردم فرصتی را به دست سودجویان داده است تا با تبلیغات، این روش از جنبه درمانی در برخی موارد فاصله گرفته و صرفاً یک عوام‌فریبی برای سودجویان باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اگر درباره بیماری‌ها و روش درمان مختلف در اینترنت جستجو کرده باشیم قطعاً درمان خانگی و طب سنتی که به میزان زیادی با عباراتی مثل درمان سنگ صفرا با ترنجبین و بهبود بیماری قلبی با روغن هسته خرما درمان چاقی با عرق بیدمشک همراه هستند مواجه شده‌ایم که حتی با تضمین صد درصد و برگرفته از معتبرترین اسناد تاریخی و کتاب قانون ابن‌سینا معرفی می‌شوند.

ادعاهایی که با گسترش نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیش‌ازپیش بستر خودنمایی و عرضه در بازار را پیداکرده است اما ایا به همین میزان قابل‌اطمینان است؟

تعریف سازمان بهداشت از طب سنتی چیست

تعریف سازمان بهداشت جهانی از طب سنتی شامل مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه که قابل‌شرح باشد یا نباشد که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

طب سنتی در کشورهای آسیایی و آفریقایی به‌ویژه در پیشگیری اولیه از بیماری‌های گوناگون رونق بسیاری دارد؛

طب سنتی به‌نوعی نشأت‌گرفته از تجربیات انسان از گذشته‌های دور تا امروز است که صرفاً تنها راه درمان و حتی پیشگیری در زمان خود به‌حساب می‌آمدند اما شاید هیچ‌گاه اثرات مضر ان موردتوجه نبود تا زمانی که طب نوین با ورود به عرصه درمان این بخش را دچار تحول اساسی کرد.

به‌طوری‌که داروها و روش درمان از نوع سنتی خود فاصله گرفته و هر دارو برای عرضه در بازار باید مراحل متعددی را پشت سر گذاشته و ابتدا در فرآیندهای آزمایشگاهی اثرات مثبت و حتی عوارض جانبی آن موردبررسی دقیق قرارگرفته و بعد از گذراندن فازهای بالینی اجازه ورود به بازار و تجویز برای بیماران را دریافت خواهد کرد.

طب نوین امروز هرگونه درمانی را که بدون در نظر گرفتن ساختار بدنی انسان و مکانیزم بیماری‌ها در کنار یافته‌های علمی بر مبنای آزمایش و پژوهش برای مقابله با بیماری‌های مختلف را بی‌اعتبار می‌داند و حتی در برخی موارد نسبت به کاربرد روش‌های سنتی درمان هشدار می‌دهد.

پزشکان به سمت طب سنتی بروند

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: متأسفانه ما بازار آشفته‌ای در سیستم درمان کشور داریم؛ برای مثال در آرایشگاه‌ها، باشگاه‌ها، خواروبارفروشی‌ها و حتی در برخی داروخانه‌ها هم دارو تجویز می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مواردی که از آن به‌عنوان طب سنتی، طب اسلامی و طب ایرانی مطرح می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه کسانی که علم و تحصیلاتی در این زمینه ندارند اظهارنظر می‌کنند و توصیه‌های پزشکی انجام می‌دهند که بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت برای سازمان‌دهی عطاری‌ها، افزود: وزارت بهداشت در این قضیه ورود پیداکرده است و برای حل این مشکل راهکاری ایجادشده است و دانشکده‌های طب ایرانی راه‌اندازی شدند و در این دانشگاه‌ها فقط پزشک عمومی می‌توانند وارد شوند که این اتفاق خوبی است.

صفوی با اشاره به سندیت احادیث مربوط به طب، عنوان کرد: اگر پزشکان بروند و طب سنتی بخوانند که خوشبختانه دانشکده‌های آن اکنون در کشور موجود است به این شکل هم علم روز را آموختند و هم طب سنتی و ایرانی را مطالعه و آن را فراگرفته‌اند و افرادی قابل‌اعتماد در این حوزه خواهند بود؛ در حال حاضر غمی که در دل ماست که مثلاً یک عطاری هر دردی را درمان می‌کند.

بسیار دیده می‌شود که افراد طب سنتی را به دلیل عوارض کمتر به دیگران پیشنهاد کنند اما قطعاً این نگاه ساده‌لوحانه و چشم بستن بر عوارض احتمالی روشی است که حتی می‌تواند مخاطرات جبران‌ناپذیری را برای فرد به دنبال داشته باشد به‌ویژه امروزه که به دنبال افزایش هزینه‌های درمانی نوین پزشکی در کنار برخی موارد بی‌اعتمادی به علم، بازار تبلیغاتی استفاده از این روش‌های سنتی را که بعضاً سالم و بدون عوارض خوانده می‌شود را رونق قابل‌توجه ای داده و سودجویان را برای کسب درامد از این عرصه ترغیب کرده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: نمی‌توان راه را بر اصل طب سنتی بست

آیت‌الله مکارم شیرازی بابیان اینکه سابقاً در جمعی اعلام کردم که چیزی به نام طب اسلامی نداریم، افزود: در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمی‌شود، این طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد.

این مرجع تقلید بابیان این‌که نمی‌توان به‌صورت کامل طب سنتی را انکار کرد، اظهار داشت: نمی‌توان گفت که فکر بشر در طول چندین هزار سال همه غلط بوده و تنها در سال‌های اخیر طب تازه متولدشده است.

وی ادامه داد: اما این‌که هرکسی بدون علم و تجربه مطب راه‌اندازی کند  قابل‌قبول نیست، گاهی شنیده می‌شود کسی دو سه ماه تدریس می‌کند، بعد می‌گویند شاگردان او طبیب هستند که این کارها ضربه می‌زند و به نفع دین نیست همچنین نباید طب را با خرافات همراه کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بابیان این‌که نمی‌توان راه را بر اصل طب سنتی بست، ابراز داشت: ازآنجاکه عده‌ای معتقد شدند که طب سنتی در مسائل راه گشا است نباید کلاً راه را بست اما باید ضوابط وجود داشته باشد، اگر ضوابط باشد اصل کار زیر سؤال نمی‌رود و جلوی بی‌نظمی‌ها هم گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین اگر در طب جدید هرکسی بلند شود و چند کتاب طبی را مطالعه کند و مطبی درست کند این درست نیست، افراد باید درس بخوانند، دوره ببینند و تجربه پیدا کنند، طب سنتی و طب جدید هر دو باید تحت ضوابط باشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: قانون بوعلی سینا کتاب مهم طبی او سیصد سال در اروپا کتاب درسی بوده که نمی‌توان آن را نفی کرد اما درعین‌حال این بی‌ضابطه بودن هم درست نیست، بنابراین نه نفی مطلق می‌کنیم و نباید این‌گونه بی‌حساب‌وکتاب باشد، این وضع درست نیست و خطراتی هم دارد، کسانی که بدو اطلاع ورود پیدا کنند اگر خطری پیش بیاید شرعاً مسئولیت دارند.

استفاده ما از طب سنتی هرگز به معنی محروم کردن از مزایای طب مدران نباید باشد

کامران باقری لنکرانی  درباره جایگاه طب سنتی در ایران می‌گوید: طب سنتی یکی از میراث‌های بزرگ تاریخ بشری است و این میراث گران‌بها حرف‌های مهمی برای گفتن دارد به‌ویژه در عرصه بیماری‌هایی که به آن روان‌تنی می‌گویند و به‌نوعی با جامعیت فرد در ارتباط دارد.

به گفته وی در بسیاری از بیماری‌های شناخته‌شده روش‌های طب سنتی مؤثر و اثرگذار است منتهی چند نکته وجود دارد یکی اینکه استفاده ما از طب سنتی هرگز به معنی محروم کردن از مزایای طب مدران نباید باشد.

وزیر اسبق بهداشت اضافه می‌کند: در 100 سال پیش بیماری مانند حصبه با آموزه‌های طب سنتی کشنده بود و طب سنتی نمی‌توانست آن را درمان کند و شناخت آنتی‌بیوتیک و استفاده مناسب از آن باعث شد که بیماری حصبه کشنده تبدیل به یک بیماری شودکه اگر کسی با حصبه بمیرد به‌نوعی کارکرد نظام سلامت در خصوص مراقبت از بیمار زیر سؤال برده می‌شود.

لنکرانی ادامه می‌دهد: ما باید به طب سنتی و طب مدرن این‌گونه به آن نگاه کنیم و از هرکدام در جایگاه خودش باید استفاده کنیم و از مزایای آن بهره‌مند شویم.

آن چیزی که می‌توان برداشت کرد طب سنتی در درمان بیماری‌ها نقش ایفا می‌کند اما ورود سود جویان و ناآگاهان در این رشته این شکل از درمان را از راه خود منحرف کرده است.

به نظر می‌رسد طب سنتی و مطالبی که در آن مطرح می‌شود باید از سوی متخصصان موردبررسی قرار گیرد و خروجی آن‌که پایه علمی هم به خود گرفته در اختیار مردم قرار گیرد تا در سیر درمانی مفید باشد و دست فرصت‌طلبان از این جریان کوتاه شود.

در این میا بدون شک آگاهی عموم مردم و متکی نبودن به تبلیغات می‌تواند به‌صورت ایجاد فرهنگ مرهمی بر این بازاری که با استفاده از این نام ایجاد سده باشد.

گزارش از جمشید حسینی

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.