سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 02:44 - چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393

روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی:

مردم هر زمان بخواهند می توانند از یارانه انصراف دهند

رئیس جمهور گفت: اهدافی که مورد نظر دولت بود و اعلام کرده بود را دنبال کردیم وتوانستیم به وعده هایی که به ملت دادیم عملی کنیم البته هر کاری کردیم با حمایت مردم، علما، رهبری و فرهیختگان بوده است.

به گزارش اصفهان شرق: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی زنده خبری خود با مردم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب و ایام بین میلاد حضرت صدیقه کبری و امیرالمومنین (ع) و همچنین ایام خجسته به نام معلمین و کارگران و گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری، اظهار کرد: کلید علم و فرهنگ کشور ما به دست معلمان عزیز، اساتید دانشگاه‌ها و مدرسان است و همچنین کلید اقتصاد در اختیار کارآفرینان و کارگران عزیز ماست که با بازوی پرتوان خود چرخ اقتصاد را می‌چرخانند.

وی در رابطه با اقدامات دولت در شش ماه پایانی سال 92، گفت: دولت از آغاز شروع به کار تا پایان سال 92 در حوزه اقتصادی چند هدف مهم را دنبال می‌کرد و در زمینه اقتصادی دولت با مسائل فراوان روبرو بود که از جمله می‌توان به معضل تورم اشاره کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که تورم در حدی بود که حتی اگر می‌خواستیم برای اشتغال و رونق اقتصادی فکری کنیم ابتدا باید تورم را مهار می‌کردیم، تصریح کرد: تورم 43 درصدی برای کشور قابل تحمل نبود و در واقع مثل بیماری در حال خونریزی بود که قبل از درمان باید جلوی خونریزی را می‌گرفتیم.

از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم

روحانی خاطرنشان کرد: اولین برنامه دولت این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و این کار را عملی کردیم.

وی با اشاره به اینکه دولت در روزهای اولیه با مشکلات فراوانی مواجه بود، خاطرنشان کرد: دولت از امکانات بانک مرکزی استفاده نکرد و حتی در مسکن مهر برای ادامه راه از طرق دیگری استفاده کردیم و کنترل پایه پولی باعث شد تورم را مهار کنیم.

رئیس‌جمهور با ابراز خوشحالی از اینکه امروز تورم نقطه به نقطه به 7/6 یا 7/4 رسیده است، توضیح داد: به اعلام مرکز آمار این رقم 17/6 و طبق اعلام بانک مرکزی 17/4 است.

روحانی با اشاره به این‌که ما به مردم وعده داده بودیم که تلاش کنیم تورم دوازده ماهه را تا پایان سال به 35 درصد برسانیم، افزود: پایان سال تورم طبق اعلام بانک مرکزی به 34 درصد رسید که طبق اعلام مرکز آمار به 32 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه ما در پایان سال به 19/2 درصد رسید و اولین قدم در مساله مهار تورم انجام شد.

وی با اشاره به این‌که موضوع دیگر ساماندهی پرداخت یارانه نقدی بود، گفت: در این زمینه از روزهای اولیه با مشکلات فراوان مواجه بودیم اما یارانه نقدی تا پایان سال به مردم پرداخت شد.

روحانی با اشاره به این‌که بودجه را در آغاز کار با اصلاحیه کاهش دادیم، گفت: ما دولت را از لحاظ مالی در فشار قرار دادیم تا وضع اقتصاد سامان پیدا کند و بودجه ما واقعی شود و در پیشنهادی که به مجلس دادیم 60 هزار میلیارد تومان بودجه را کاهش دادیم و در واقع بودجه از 210 هزار میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد تومان رسید و در پایان سال موفق بودیم بدون اینکه به بانک مرکزی متوسل شویم مشکلات را حل کنیم، حقوق‌ها و عیدی‌ها را پرداخت کنیم و علاوه بر آن پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به پیمانکاران را که مربوط به قبل بود پرداخت کردیم.

به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به مردم اعلام کردیم، جامه عمل پوشاندیم

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که “آیا شما در سال 92 به اهداف و برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده بودید، دست پیدا کردید؟” گفت: ما اهداف و برنامه‌هایی را که اعلام کرده بودیم، دنبال کردیم. به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به مردم اعلام کرده بودیم، توانستیم جامه عمل بپوشانیم.

حسن روحانی ادامه داد: هر کاری که دولت کرده است با حضور و حمایت مردم بوده و همچنین فرهیختگان، مراجع، علما و رهبر معظم انقلاب نیز یاری و کمک کردند.

روحانی در برابر پرسشی در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اینکه “شما گفته بودید این افزایش تدریجی است و برخی از تحلیل‌ها بیانگر افزایش زیاد حامل‌های انرژی است”، پاسخ داد: اگر ما به همان روند گذشته ادامه می‌دادیم، یعنی قیمت حامل‌های انرژی به همان نحو باقی می‌ماند، ما هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی مشکل داشتیم. ما هر ماه باید سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه می‌دادیم و هر ماه بیش از هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد، این مشکلات نیز ادامه می‌داشت. پس یا باید یارانه نقدی را کم می‌کردیم یا اینکه در قیمت حامل‌های انرژی تغییر ایجاد می‌کردیم یا شرایطی که در مورد مصرف انرژی در کشور بود، قبول می‌کردیم.

مصرف انرژی در کشور دو برابر برخی کشورها یا حتی بیشتر از آن است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “اکنون مصرف انرژی در کشور دو برابر برخی از کشورها یا حتی بیشتر از آن است”، افزود: مثلاً در مورد گاز، این مصرف بسیار بالاتر است. در زمینه آلودگی نیز وضع به همان نحو باقی می‌ماند و همانطور که در جریان هستیم، در شهرهای بزرگ مردم به خاطر آلودگی در فشار زیادی قرار داشتند. اگر ما همان وضع را ادامه می‌دادیم، باید تابستان امسال را با خاموشی طی می‌کردیم، چراکه کل درآمد برق کشور صرف یارانه‌ها می‌شد. در بخش انرژی نیز اینگونه بود و ما در برق و گاز مشکل داشتیم.

وی اضافه کرد: ما در زمستان با مشکلاتی توانستیم گاز خانگی را تأمین کنیم، به قیمت اینکه برخی از کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها گازشان قطع شد و از نفت کوره‌ای استفاده می‌کردند.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 89، 550 درصد بود

متوسط افزایش قیمت حامل‌های انرژی 50 درصد است

روحانی با بیان اینکه “قیمت حامل‌های انرژی در سال 89 یک بار افزایش پیدا کرد”، گفت: این افزایش، 550 درصدی بود که بصورت دفعی و ناگهانی این افزایش صورت گرفت و برخی پیشنهاد می‌کردند که امسال نیز به همین شیوه دفعی این افزایش قیمت را داشته باشیم. عده‌ای نیز مخالف این موضوع بودند. در نهایت، مجموعه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط 50 درصد است.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایم‌تر از نظر مجلس انجام شد

روحانی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که به دلیل شرایط کشور و همچنین تورم ما ناچار بودیم که به صورت دفعی عمل نکنیم، گفت: گرچه ما توانسته‌ایم تورم را مهار کنیم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم؛ چرا که ما به مردم وعده دادیم تا پایان امسال تورم 12 ماهه به 25 درصد برسد و امیدوار هستیم که بتوانیم به وعده خود عمل کنیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که بحث یارانه تصمیم نظام است، خاطرنشان کرد: بحث هدفمندی یارانه‌ها بحث دولت و مجلس نیست، بلکه تصمیم نظام است و قانونی است که باید اجرا شود.

وی افزود: تصمیمی که مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال دولت اتخاذ کرد این بود که دولت درآمدهای حاصل از حامل‌های انرژی‌اش 48 هزار میلیارد تومان باشد، چنانچه دولت می‌خواست به این مصوبه عمل کند باید قیمت حامل‌های انرژی 70 درصد گران می‌شد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ما شیب 70 درصد را با توجه به شرایط فعلی کشور نمی‌پسندیم، گفت: ما به ناچار افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به 50 درصد کاهش دادیم به همین دلیل درآمدهای ما بر مبنای آنچه که دولت پیش‌بینی کرده بود 9 هزار میلیارد تومان با کاهش مواجه شد.

روحانی با بیان این‌که ما با شیب ملایم‌تر از آنچه که نظر مجلس بود عمل کردیم، افزود: از طرف دیگر مجلس، دولت را مکلف کرد که در سال جاری تنها به افراد متقاضی و نیازمند یارانه نقدی را پرداخت کند.

در ادامه صحبت‌های رییس‌جمهور، مجری برنامه پرسشی مبنی بر این‌که آیا فکر نمی‌کنید که افزایش قیمت‌ها پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حتی اگر با شیب ملایم باشد بر روی قشر کم‌درآمد جامعه فشار ایجاد می‌کند که روحانی در پاسخ گفت: راه‌حلی که پیش‌روی دولت قرار دارد اینگونه است که یا باید وضعیت موجود را ادامه می‌دادیم یا باید وضعیت موجود را تغییر می‌دادیم یعنی ما باید آن شرایطی که در سال 92 بود را ادامه می‌دادیم و ماهانه برای پرداخت یارانه با کسری مواجه می‌شدیم و در تابستان در مورد برق به خاموشی می‌رسیدیم و در زمستان با مشکلاتی در زمینه گاز مواجه می‌شدیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ما آن شرایط را ادامه می‌دادیم بدان معنا بود که آلودگی هوا به همان صورت ادامه پیدا می‌کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در بحث حامل‌های انرژی به طور مثال برق به کشاورزی و به صنعت مربوط می‌شود، اظهار کرد: ما در مورد قیمت‌های برق، گاز و گازوئیل شیب‌ها را خیلی ملایم در نظر گرفتیم یعنی شیب‌هایی نظیر 24 درصد، 25 درصد و 40 درصد. در مورد گازوئیل نیز ما به همین صورت عمل کردیم؛ چرا که گازوئیل به بحث حمل و نقل عمومی و چاه‌های آب و مصارف عمومی مربوط می‌شود به همین دلیل ما در شرایطی که پیشنهاد ما در مورد قیمت گازوئیل 500 تومان و یا 300 تومان بود مبلغی پایین‌تر یعنی مبلغ 250 تومان را در نظر گرفتیم.

وی با بیان این‌که در مورد برق ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که به اندازه هزینه شرکت برق از مردم پول بگیریم، گفت:‌ ما در این مورد شیب را ملایم و 24 درصد اتخاذ کردیم و بین تمام راه‌حل‌های موجود راه‌حل میانه و متوسطی در نظر گرفتیم که فشار به مردم زیاد وارد نشود.

سطح افزایش قیمت‌ها بالا نخواهد بود

روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت کالاهای اساسی، گفت: اینطور نیست که در میان مردم شایعه شده و گفته شده که قیمت بنزین یا گازوئیل اثر تورمی شدیدی روی اجناس دیگر خواهد داشت.

رئیس‌جمهور افزود: همه محاسبات کارشناسان ما این موضوع را مورد توجه قرار داده است و به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهد بود و اصلاً سازوکارهای کنترلی هم برای تأمین بازار و هم برای تأمین کالا پیش‌بینی شده است تا اینکه این پولی که گرفته می‌شود، برای نیازهای ضروری مردم مصرف شود.

در ادامه، مجری برنامه در میان صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره منابع در نظر گرفته شده در این بخش پرسید که روحانی خطاب به وی گفت: بهتر است سوالات خود را با تأنی بیشتری مطرح کنید، تا بخش‌هایی که من پاسخ می‌گویم ناقص نماند.

از مردم تشکر می‌کنم

روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی از ما خواست طبق قانون از مردم برای ثبت‌نام‌ها دعوت کنیم و گفتیم هرکس خود را نیازمند می‌داند ثبت‌نام کند و آنهایی که نیازمند نیستند و این مقدار در زندگی آنها زیاد تأثیر ندارد از ثبت‌نام صرف‌نظر کنند. این خواست قانون بود و ما عین آن را مطرح کردیم و من از مردم تشکر می‌کنم که با نظم و انضباط خوبی این ثبت‌نام‌ها را انجام دادند.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: همچنین لازم است از دست‌اندرکاران بخش سایبری تشکر کنم. همچنین از کسانی که ثبت‌نام نکردند، به این دلیل که نیاز نداشتند یا کسانی که ممکن بود نیاز داشته باشند اما به خاطر اهداف ملی از ثبت‌نام صرفنظر کردند، تشکر کنم.

سه ماه یکبار گزارش می‌دهیم

وی بر گزارش‌دهی منظم دولت به مردم تاکید کرد و گفت: ما آنچه را که در زمینه حامل‌های انرژی دریافت می‌کنیم، سه ماه یک بار به مردم گزارش خواهیم داد و به آنها خواهیم گفت که این درآمد چقدر و در کجا صرف خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “این پول یا برای نظام سلامت یا بخش تولید یا حمل و نقل عمومی و نیز محیط زیست و همچنین کمک یارانه کالایی به افراد نیازمند پرداخت خواهد شد”، نصریح کرد: بنابراین راهی که دولت انتخاب کرده در چارچوب قانون بوده و مردم نیز بسیار خوب همراهی کردند و من از همه مردم و دست‌اندرکاران برای ثبت‌نام و تنظیم امور تشکر می‌کنم.

از هفته آینده مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد

رئیس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای بهبود وضعیت درمان برای مردم، گفت: از هفته آینده مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد.

روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در مورد اقدامات دولت در بخش سلامت و درمان توضیح داد: از جمله اهدافی که ما در این مرحله در زمینه سلامت داریم، این است که مشکلات فراوان نظام سلامت برطرف شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه “تقریباً در طول سال هشت میلیون نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند”، گفت: بستری شدن بیماران گاهی با مخارج بسیار سنگینی روبروست و گاهی بیماری‌های صعب‌العلاج مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود می‌آورد.

قیمت داروهای داخلی افزایش نمی‌یابد

قیمت داروهای خارجی 10 درصد کاهش می‌یابد

وی با بیان اینکه “قبل از این دولت در سال 92 مردم مشکلات فراوانی در نظام دارو داشتند که بخش بزرگی از آنها حل‌وفصل شده است”، تصریح کرد: در مورد دارو به مردم اعلام می‌کنیم که از سال 93 قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت. همچنین قیمت داروهای خارجی در سال 93، 10 درصد کاهش خواهد یافت و ملزومات پزشکی که از خارج وارد می‌شود نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ مردمی که نیازمند می‌شوند و در بیمارستان بستری می‌شوند، سهمی که تا پایان پرداخت خواهند کرد، 10 درصد خواهد بود اما در گذشته شاهد بودیم هرکس به بیمارستان وارد می‌شد، از دمپایی تا ملافه و انواع داروها را باید خودش تهیه می‌کرد و همچنین مخارج سنگینی برای تشخیص بیماری نیز می‌پرداخت اما از 15 اردیبهشت این روند قدم به قدم تغییر خواهد کرد و هرکس از 15 اردیبهشت وارد بیمارستان شود، باید تمام نیازهایش از دارو تا تجهیزات در بیمارستان تأمین شود که این هزینه‌ها را یا بیمه یا دولت متقبل خواهد شد.

روحانی در همین رابطه تاکید کرد: بدین ترتیب مردم از هفته آینده با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد.

تمام مردم را بیمه خواهیم کرد

وی با بیان اینکه “تمام مردم را بیمه خواهیم کرد”، گفت: اعلام کرده‌ایم هر کسی بیمه نیست ثبت‌نام کند و ما او را بیمه می‌کنیم، یعنی برای هر فرد دفترچه‌ای صادر می‌کنیم و 23 هزار تومان بودجه برای هر نفر در سال مدنظر قرار دادیم و پیش‌بینی می‌کنیم حدود پنج میلیون نفر یا بیشتر، افرادی هستند که بیمه نیستند و ثبت‌نام خواهند کرد که همه آنها بیمه خواهند شد.

روحانی با بیان اینکه “بر اساس محاسبات ما، مخارج مردم در کارهای درمانی بسیار کاهش خواهد یافت و 10 درصد از هزینه‌ها را پردخت خواهند کرد”، گفت: در شرایط خاص، باز هم سهم بیمار نسبت به آنچه که قبلا بوده است، از نصف کمتر خواهد بود، پس کمک بزرگی به نظام سلامت خواهد شد.

وی افزود: آنچه در اسفند پارسال پرداخت کردیم و آنچه امسال پرداخت خواهیم کرد، 10 هزار میلیارد تومان غیر از بودجه عادی نظام سلامت که در بودجه پیش‌بینی شده است، به نظام سلامت کمک می‌کنیم که چهار هزار و 800 میلیارد تومانِ آن از بخش هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هیأت دولت درخواست کردم از این پس افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، در صورت‌حسابی که به آنها داده می‌شود، بخشی را که هدفمندی مرحله دوم یارانه‌ها به مردم کمک می‌کند کاملاً ثبت و مشخص کنند تا معلوم شود چه پولی در این مرحله برای نظام سلامت پرداخت می‌شود.

ارزش دفترچه‌های بیمه افزایش می‌یابد

روحانی در واکنش به این جمله مجری مبنی بر این‌که بیمه‌های درمانی چندان ارزشی در کشور ندارند و بسیاری از مراکز درمانی دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی را پذیرش نمی‌کنند، گفت: در گذشته یک مشکلی وجود داشت و آن این بود که پول بیمه خیلی دیر پرداخت می‌شد، اما امسال تقریبا از بدهی که وزارت رفاه و تعاون به بخش‌های سلامت و دارو داشت، مدت 14 ماه آن پرداخت شده است و در واقع تا ماه بهمن پرداخت شده است و به تدریج هر صورتحسابی که می‌آید پرداخت می‌شود، بنابراین ارزش دفترچه‌های بیمه افزایش می‌یابد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: قبلا 200 قلم دارو با دفترچه بیمه پرداخت می‌شد و بقیه داروها مشمول بیمه نبودند. ما ان‌شاءالله در اردیبهت‌ماه که فکر کنم 15 یا 16 اردیبهشت‌ماه باشد، اعلام می‌کنیم که تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند به بالای 300 قلم می‌رسند و ان‌شاءالله تا پایان سال به 350 قلم خواهد رسید. در مرحله اول، این تعداد از 200 قلم به بالای 300 قلم می‌رسد.

روحانی افزود: مشکل دیگری که وجود داشت این بود که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بعدازظهرها، شب‌ها و همچنین روزهای تعطیل متخصصی نبودند و مردم مجبور می‌شدند به بخش خصوصی مراجعه کنند. از این به بعد در بعدازظهرها، شب‌ها و همچنین روزهای تعطیل پزشک متخصص در بیمارستان حضور خواهد داشت.

وی همچنین به کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: به تدریج متخصصان را به شهرستان‌ها اعزام می‌کنیم تا مردم مجبور نباشند که برای مراجعه به شهرهای بزرگ بیایند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که این موارد در ظرف امسال و بسیاری از آنها در اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود، تصریح کرد: مردم در نظام سلامت شاهد یک تحول چشمگیر خواهند بود. البته تحقق برخی از این موارد تا پایان سال طول خواهد کشید.

روحانی با اشاره به اهمیت نوسازی برخی بیمارستان‌ها و زمان‌بر بودن این موضوع، یادآور شد: با اقداماتی که انجام می‌شود، مردم از نظر پولی که برای بیماری و بستری شدن خود پرداخت می‌کنند، کاملا متحول می‌شوند و ان‌اشاءالله ما این موضوع را از اردیبهشت‌ماه مشاهده خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که شما به بحث هدفمندی یارانه‌ها و این‌که صرفه‌جویی حاصل از بحث هدفمندی یارانه‌ها در چه بخش‌هایی مصرف می‌شود، اشاره کردید. سوال این است که اقشار کم درآمد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه چه چیزی به دست می‌آورند، گفت: ما وقتی تورم را کاهش می‌دهیم، همه گیرشان می‌آید.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که “از مردادماه تا اسفند 92 یعنی هفت – هشت ماهی که دولت یازدهم فعال بود، تورم 24 درصد کاهش پیدا کرد”، تصریح کرد: شاید این در تاریخ کشور ما بی‌نظیر باشد.

روحانی ادامه داد: این به این معناست که مثلا فردی یک و نیم میلیون تومان در ماه درآمد داشته، نگذاشته‌ایم که ماهانه 250 هزار تومان از پول آن کم شود، چراکه اگر تورم با همان روند پیش می‌رفت، کسی که ماهانه 1 و نیم میلیون تومان درآمد داشت، ماهانه 250 هزار تومان از پولش کسر می‌شد. کاهش میزان رشد تورم، خود کمکی به مردم است.

وقتی مردم اطمینان پیدا کنند که مخارج درمانشان کاهش پیدا کرده است، وضعیت بهتری بوجود می‌آید

روحانی با تاکید بر اینکه “تورم مالیات عمومی ناخواسته و تحمیلی است”، به مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این مرحله اولین اقدامی که توسط دولت انجام می‌گیرد، مربوط به نظام سلامت است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت در سال جاری مبلغی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کمک می‌کند و مردم می‌توانند تأثیر این کمک را هم در خرید دارو و هم در مراجعه به بیمارستان و در کاهش قیمت‌ها مشاهده کنند.

رئیس‌جمهور افزود: ‌وقتی مردم به جای دریافت پول در مسأله سلامت اطمینان پیدا کنند که مخارجشان کاهش پیدا کرده است، وضعیت بهتری بوجود می‌آید.

تلاش می‌کنیم تا پایان سال پنج یارانه کالایی به نیازمندان بدهیم

وی با اشاره به پرداخت یارانه‌های کالایی از سوی دولت به عنوان بسته امنیت غذایی، اظهار کرد: ‌در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به افرادی که زندگی بسیار سختی دارند و در فشار قرار دارند یارانه‌ای کالایی تحت عنوان بسته امنیت غذایی پرداخت می‌شود. در این مرحله همه آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد خمینی و بهزیستی هستند، این یارانه پرداخت می‌شود.

روحانی با بیان اینکه “دولت 11 میلیون نفر زیر نظر این دو نهاد را تحت پوشش یارانه کالایی قرار می‌دهد”، خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال حداقل پنج مرتبه یارانه کالایی را به این دو گروه نیازمند پرداخت کنیم. این یازده میلیون نفر نیازمندترین افراد کشور هستند و هر کسی که در آینده نیز در این دو نهاد ثبت‌نام کند، تحت پوشش یارانه کالایی دولت قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ثبت‌نام مردم و اعلام درآمدها از سوی مردم برای دریافت یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد:‌ ما به همه مردم اعتماد داریم و اعتماد می‌کنیم و معتقدیم که در همه امور اعتماد به آنها کمکی برای دولت است.

روحانی خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که مردم در این مرحله اعلام کرده‌اند، پردازش می‌شود و چنانچه ما در این پردازش احساس کنیم که افراد نیازمند دیگری هم هستند، به این گروه یازده میلیون نفری اضافه می‌شوند.

مردم می‌توانند در هر زمانی که خواستند، از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند

وی با بیان اینکه “مردم می‌توانند در هر زمانی که خواستند، از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند”، گفت: هرچه تعداد افراد انصراف‌دهنده از دریافت یارانه بیشتر شود، دولت این تعداد را اعلام می‌کند و در این مرحله مبلغی بالغ بر 1300 میلیارد تومان از محل انصراف از درآمدها کسب شد که ما این درآمدها را مصرف می‌کنیم و به مردم هر سه ماه یک بار گزارش می‌دهیم که این پول‌ها در چه مواردی مصرف می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به مصارف درآمد حاصل از انصراف یارانه‌ها، اظهار کرد:‌ دولت با منابع حاصل از انصراف مردم از دریافت یارانه‌ها می‌تواند به مسائل مترو در شهرهای بزرگ و همچنین بنزین پاک، نفت و گاز یورو 4 و مسائل مربوط به سلامت توجه بیشتری داشته باشد.

دولت در نظر دارد مصرف حدود 20 میلیون بخاری را به نصف کاهش دهیم

روحانی با بیان اینکه “دولت در نظر دارد مصرف حدود 20 میلیون بخاری را به نصف کاهش دهیم”، گفت:‌ در این طرح، دولت اعتبارات لازم را به وزارت نفت می‌دهد و وزارت نفت طی اطلاعیه‌های خود، مردم را از این موضوع باخبر می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که ما در زمینه تولید چند کار را انجام خواهیم داد، گفت: اولا تولید برق را مورد توجه قرار می‌دهیم و معتقدیم اگر امروز به صورت فوری به برق کمک نکنیم، در تابستان امسال دچار مشکل خواهیم شد و ما نباید بگذاریم که مشکلی برای مردم ایجاد شود.

وی افزود: ما حدود 1300 میلیارد تومان به بخش تولید برق کمک خواهیم کرد تا خاموشی نداشته باشیم. همچنین 2200 میلیارد تومان به صورت یارانه تسهیلات پرداخت خواهد شد. ضمن این‌که دو هزار و 200 میلیارد تومان پرداخت می‌شود. برای این‌که ما بخواهیم یارانه‌ای در سود تسهیلات و سرمایه در گردش پرداخت کنیم. یعنی وام با سود کمتر را مورد توجه قرار دهیم.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نوع سرمایه‌گذاری در بخش نفت در همین راستا تصریح کرد: ما به این بخش کمک خواهیم کرد و این موضوع جزو برنامه‌های ما خواهد بود؛ چراکه موضوع نفت و گاز بسیار مهم است و به خاطر همین ما در این باره قدم‌های بسیار مهمی در سال جاری برمی‌داریم که البته این قدم‌ها در سال‌های گذشته نیز برداشته شده است.

امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید

روحانی با بیان این‌که امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: این موضوع به این معناست که 100 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور اضافه می‌شود و در زمستان امسال دست ما باز خواهد بود و در نهایت با طی این روند درآمد هم ایجاد خواهد شد، البته این برنامه در همان منبع مشترک در پارس جنوبی ادامه پیدا می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اولا مردم ما بدانند که در این مدت تولید و فروش نفت ما افزایش پیدا خواهد کرد و ان‌شاءالله در این راستا شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در صورت به بهره‌برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی در مساله گاز مشکل ما برطرف می‌شود و پتروشیمی ما نیز فعال‌تر خواهد شد، گفت: امسال چند واحد پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد و در سفرهای استانی در جنوب کشور طرح‌های بسیار مهمی در زمینه عمران و آبادانی و پتروشیمی مدنظر قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خبری در پاسخ به پرسش مجری این برنامه مبنی بر این‌که وقتی برای ارائه گزارش در حوزه نفت و گاز به مردم اختصاص داده شود گفت: دولت هر زمان بتواند به مردم گزارش می‌دهد چون آنها صاحبان اصلی کشور ما هستند و ما خادمان مردم هستیم و ما باید به ولی نعمت خود که مردم عزیز ما هستند گزارش دهیم.

روحانی تاکید کرد: در حوزه نفت و گاز حرکت‌ها بسیار خوب است و مردم ان‌شاءالله در مقاطع مختلف امسال و سال آینده طرح‌هایی که به افتتاح خواهد رسید را خواهند دید.

کشاورزی کشور متحول خواهد شد

وی در ادامه به حوزه کشاورزی و اقدامات دولت در این رابطه اشاره کرد و گفت: چند هفته پیش از وزارت کشاورزی بازدید کردم و در مصاحبه‌ای اعلام کردم در طول پنج سال آینده چه تحولاتی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که در هشت ماهی که از عمر دولت می‌گذرد، بخش کشاورزی تحول بزرگی را پشت سر گذاشته است، یادآور شد: مردم ما امسال آثار تحول را در بخش گندم و جو و سایر بخش‌های محصولات کشاورزی خواهند دید. از جمله در سال گذشته کود را به موقع رساندیم که در گذشته با مشکلات بسیار فراوان همراه بود.

روحانی با بیان این‌که مهم‌ترین مساله تضمین قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم، در شهریورماه بود، تصریح کرد: همیشه قیمت گندم در اسفند یا فروردین مشخص می‌شد، اما ما از شهریور این قیمت‌ها را اعلام کردیم.

وی افزود: در کالاهای اساسی این‌که قیمت تضمینی که دولت تضمین می‌کند، مشخص می‌شود و الان هرچقدر از محصولات کشاورزی که دولت خریداری و تضمین می‌کند، نقدا به کشاورزان پول پرداخت می‌شود.

به محض اینکه گندم خریداری می‌شود، پول به کشاورزان پرداخت می‌شود

روحانی با اشاره به این‌که تاکنون بیش از 200 هزار تن گندم خریداری شده است و ادامه دارد، گفت: به محض این‌که گندم خریداری می‌شود، پول به کشاورزان پرداخت می‌شود، چون در گذشته یکی از مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه بودند این بود که ماه‌ها برای دریافت پول معطل می‌شدند.

رئیس‌جمهور همچنین در زمینه وسایل کشاورزی هم اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، تصریح کرد: این اقدامات هم در حوزه تولید و هم در حوزه واردات بوده است و کشاورزی ما مثل حوزه نفت و گاز متحول خواهد شد.

مسیر ما صلح و آشتی در داخل و خارج است

رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم، در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت سیاست تنش‌زدایی دولت، گفت: من در موقعی که برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور مراجعه کرده بودم، در مصاحبه‌ای گفتم اگر موفق شوم، مسیر ما آشتی در عرصه داخلی و خارج است.

حسن روحانی در همین راستا تاکید کرد: مسیر ما صلح و آشتی در دنیا و داخل کشور است و من این قول را به مردم داده بودم؛ تحقق این قول را آغاز کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد.

وی در واکنش به این گفته مجری برنامه که “کلید نیز تأثیرگذار بوده است”، تاکید کرد: کلید ما در اختیار مردم است. کلید، تدبیر، هدایت‌های مردم، کمک‌های آنها، حضور و تلاششان و اعتمادی که مردم به ما دارند و اعتماد ما به مردم است. بنای ما اعتماد به مردم است و ان‌شاءالله مردم نیز به ما اعتماد خواهند داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “ما در عرصه سیاست خارجی قدم‌های بسیار بلندی را برداشته‌ایم”، تصریح کرد: البته باید حواسمان باشد که قدم‌هایمان را در این عرصه استوار و حساب‌شده برداریم.

عده‌ای از رفع تحریم‌ها عصبانی هستند

وی با اشاره به بحث تحریم‌ها و تلاش دولت برای رفع آنها، گفت: تحریم‌ها ظلم بزرگی بود که به ملت ما شد و هم ملت ما و هم دنیا از این تحریم‌ها ضرر کردند. البته تعداد محدودی نیز متأسفانه از این فشار و ظلم سود بردند که برخی از ارقام در این ارتباط و اسامی برخی از افراد در این ارتباط اعلام شد و به تدریج اگر افراد دیگری نیز در این زمینه هستند، اعلام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید یک نفر، 9 هزار میلیارد تومان برداشت کرده و نمی‌دانیم چه وقت و چه زمانی این مبلغ وصول خواهد شد. این اتفاق در سایه تحریم‌ها رخ داده است.

روحانی با بیان اینکه “تحریم‌ها شفافیت در جامعه و اقتصاد را از بین می‌برد”،‌ اظهار کرد: مردم از رفع تحریم‌ها خوشحال می‌شوند؛ البته اقلیت ناچیزی هستند که از برداشتن تحریم‌ها عصبانی هستند چراکه لطمه می‌خورند چون از این تحریم‌ها سوءاستفاده می‌کردند و برخی از تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد نیز از این موضوع منشاء می‌گیرد.

تخریب‌ها برای خارج کردن دولت از راهش صورت می‌گیرد

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی تخریب‌ها علیه دولت، گفت: یکی از اهداف این تخریب‌ها این است که دولت را به حاشیه‌پردازی مشغول کنند و اینکه نگذارند دولت راه خود را ادامه دهد.

وی تاکید کرد: اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخریب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسیده‌ایم که لازم بدانم برای مردم توضیح دهم. ما از این مسائل عبور می‌کنیم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسیر خود خارج کنند.

دروغ و تخریب به معنای مخالفت با منافع ملی و دستور رهبری است

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: مردم باید بدانند که دولت به عنوان خادم مردم، هدفش بهبود زندگی مردم از لحاظ مادی و معنوی است و این مسیر را ادامه می‌دهد. البته همان‌طور که اشاره کردم، عده‌ای دلشان نمی‌خواهد دولت موفق شود و در این ارتباط یا قاعده بازی را نمی‌دانند یا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “جایی که نقد است، ما از نقد استفاده می‌کنیم”، افزود: اما جایی که دروغ و تخریب است، این به معنای مخالفت با منافع ملی و دستور مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ، گفت: فرهنگ از اخلاق، ادب و برادری شروع می‌شود.

برای پاسخ به شایعه پراکن‌ها احساس نیاز نمی‌کنم

رییس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که در بخش فرهنگ نباید تهمت و افترا بزنیم و شایعه‌پراکنی کنیم، تصریح کرد: دولت نباید در مسیر خود دچار مشکل شود. دولت نماینده اکثریت قاطع مردم است و مردم نیز خواهان بهبود زندگی و آشتی هستند که هدف دولت است.

وی ادامه داد: چنانچه گروهی بخواهد رای اکثریت مردم را نادیده بگیرد و به مسیری که مسیر دولت و منافع مردم است، لطمه بزند، در آنجا خود مردم باید به صحنه بیایند و چنانچه لازم بود، دولت برای مردم توضیح می‌دهد، اما من اکنون این نیاز را احساس نمی‌کنم.

روحانی با بیان این‌که بسیاری از دوستان هم از طرق مختلف از ما درخواست داشتند در صحبت‌های خود به شایعه‌پراکن‌ها و تحلیل‌گرها پاسخی بدهم، گفت: من امروز این نیاز را احساس نمی‌کنم هر زمان که نیاز بود این صحبت‌ها را اعلام می‌کنم.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که هدف ما هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی آشتی بوده است، به روابط کشور با دنیا اشاره کرد و گفت: امروز روابط ما با دنیا بهتر از گذشته است، جایگاه و نفوذ ایران امروز بهتر از گذشته است. روابط ما با همسایگان و هم غیرهمسایگان روز به روز بهتر می‌شود.

روحانی با بیان این‌که ما در میان همسایگان خود شاهد تحولات بسیار خوب با روسیه خواهیم بود، گفت: هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سیاسی ما شاهد تحولات بسیار خوبی در روابط با روسیه خواهیم بود. در مورد غیرهمسایگان نیز ما شاهد تحول بسیار خوب در ماه‌های آینده در روابط با چین خواهیم بود، بنابراین ما در حال ادامه رابطه با همسایگان و هم غیرهمسایگان هستیم.

وی با تاکید بر این‌که ما در زمینه رفع تمکین و شکست آن در حال ادامه روابط با همسایگان و غیرهمسایگان هستیم، اظهار کرد: ما گام نخست را امروز برداشته‌ایم. ما امروز در زمینه بانکی در مورد تمام کالاهای اساسی روالی عادی را طی می‌کنیم و دیگر شرایط مانند شرایط تحریم نیست. امروز در مورد کالاهای اساسی و چه شرکت‌های خصوصی چنانچه بخواهند کالایی وارد کنند، ابتدا در شعبات مختلف بانک ها ال‌سی باز می‌شود، جنس وارد می‌شود و پس از وارد شدن جنس، برخلاف ماه‌های قبل که کل پول از طریق واسطه و قبل از دریافت جنس پرداخت می‌شد، پرداخت می‌شود.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که امروز نخستین قدم در شکستن تحریم‌ها برئداشته شده است، گفت: این شرایط مربوط به پول‌های بلوکه شده ایران که باید واریز شود، نیست. بحث مربوط به پول بلوکه شده ایران بحث دیگری است. ما امروز کلا شاهد تحولی در نظام خرید به ویژه در مورد کالاهای اساسی و دارو هستیم.

روحانی با بیان این‌که ما در زمینه دستیابی به توافق نهایی با 1+5 گام‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، اظهار کرد: من از تیم مذاکره‌کننده، وزارت امور خارجه و همه ارگان‌های دیگری که در کنار وزارت خارجه در این زمینه فعالیت می‌کنند تشکر می‌کنم؛ چراکه بار سنگینی بر روی دوش آنهاست و آنها به عنوان سربازانی که در خط مقدم ما در سیاست خارجی هستند، تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله روندی که امروز پیش می‌رود، روند پایان تحریم‌ها خواهد بود. منتها در این راه باید حساب‌شده گام برداریم. مردم نیز همانگونه که عمل کردند، باید دولت را کمک و همراهی کنند. رسانه‌ها نیز باید حواسشان جمع باشد.

رییس جمهور با بیان این‌که آنچه مربوط به منافع ملی است مساله دولت نیست، بلکه مساله همه ملت و منافع کل کشور مطرح است، اظهار کرد: وضع درآمدی کشور به ویژه در زمینه درآمد ارزی و همچنین روند تعامل ما با نظام بانکی امسال به مراتب نسبت به سال‌های گذشته بهتر خواهد بود.

اینکه برخی معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی‌شود،‌ نظر درستی نیست

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که “ما در کجای مذاکرات هسته‌ای هستیم و به این مذاکرات باید چه نوع نگاهی داشته باشیم؟” گفت: عده‌ای معتقدند که ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت یعنی هیچ‌وقت نمی‌توانیم روابط‌مان را با دنیا معمولی کنیم ولی من این موضوع را هیچ‌وقت قبول نداشته‌ام و الان هم نمی‌پذیرم.

حسن روحانی ادامه داد: این سخن بدین معنا نیست که ما با همه دنیا روابط صمیمانه خواهیم داشت و مسلماً کشورهای مختلف اهداف مختلف دارند. به هر ترتیب شرایط ما با آمریکا دشوار بوده و خواهد بود. این کشور، کشوری است که سال‌ها با ما روابط خصمانه داشته و هنوز هم دارد و این موضوع به زودی حل و فصل نمی‌شود.

وی افزود: معتقدم ما می‌توانیم با هر کشوری که دچار تنش هستیم، آن تنش را کاهش دهیم و در همین چند ماه نیز این کار انجام شده است؛ چنانکه ما توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه را مدنظر قرار داده‌ایم و حضور سیاسیون و اقتصادیون از کشورهای مختلف غرب و شرق در تهران گواه همین موضوع است.

رئیس‌جمهور در همین راستا تاکید کرد: بر این اساس، نظر کسانی که معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی‌شود،‌ نظر درستی نیست؛ چراکه ما می‌توانیم مسائلمان را با دنیا حل کنیم؛ البته برخی مسائل پیچیده است و یک روزه حل نمی‌شود.

روحانی با بیان اینکه “در موضوع هسته‌ای تحریم را ظلم بزرگی به مردم و ملتمان می‌دانیم و باید این تحریم‌ها را برداریم و معتقدیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم”،‌ گفت:‌ ما در مذاکرات هسته‌ای از همان اول اعلام کردیم که این مذاکرات بر مبنای برد – برد خواهد بود و اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند در یک مذاکره طرف مقابل را شکست دهد و خودش صددرصد به پیروزی برسد، اشتباه می‌کند؛ چراکه دنیای سیاست اینگونه نیست و ما باید به نقطه تعامل برسیم.

وی، خط قرمز کشورمان در بحث هسته‌ای را حقوق ملت ایران دانست و تاکید کرد: ما از حق ملتمان کوتاه نخواهیم آمد اما اینکه از حق خود به چه سبکی استفاده کنیم، تندتر یا کندتر استفاده کنیم، وابسته به تصمیمات نظام ماست. ما از حقمان کوتاه نخواهیم آمد و اجازه نمی‌دهیم که هیچگاه منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت‌ها، بیگانگان و متخاصمان قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: تیمی که در حال مذاکره است، خوب مسائل را می‌فهمد و متخصص این کار است. مسائل حقوقی و سیاسی را درک می‌کند و تجربه لازم را دارد، دلیلش هم این است که ما در مرحله اول توانستیم موفق شویم در حالیکه بسیاری فکر می‌کردند این توفیق امکان‌پذیر نیست.

روحانی با بیان اینکه “ما در حال پیشرفت هستیم و به مرحله نهایی وارد شده‌ایم”، گفت: اگر طرف مقابل ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و حفظ حقوق ملت ایران و منافع ایران حرکت کند، ما در زمان کوتاهی می‌توانیم مسائلمان را حل و فصل کنیم و دلیلش این است که ما چیزی را مخفی نکرده‌ایم و نمی‌خواهیم مخفی کنیم. فعالیت‌های ما صلح‌آمیز بوده و خواهد بود و همه فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس بوده و خواهد بود؛ بنابراین چه مشکلی برای اینکه مسائلمان را با دنیا حل و فصل کنیم وجود دارد؟

وی ادامه داد: دنیا هم این موضوع را فهمیده است که مسیر تهدید و فشار و تحریم به سر آمده و افکار عمومی دنیا هم پذیرای این موضوع نیست. آنگاه که غرب علیه ملت ایران قدم برداشت، قطعاً ضد حقوق بشر بود؛ چراکه در تحریم دارو و کالاهای اساسی به مردم ما فشار وارد کرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی مردم برای خرید گندم مورد نیاز و داروهای مورد نیاز خود به دلیل تحریم غیرقانونی و غلط غرب دچار مشکل باشند، در واقع این کار خلاف حقوق بشر، اصول انسانی و چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است.

با منطق با جهان حرف می‌زنیم

رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خبری خود با مردم با بیان این‌که دنیا امروز می‌بیند که ما با منطق با جهان حرف می‌زنیم، گفت: دنیای سیاست دنیای شعار نیست و آنها که فکر می‌کنند، اگر با صدای بلند و با درشتی با دیگران صحبت کنند در دنیا پیروز می‌شوند، مسائل سیاسی را خوب نمی‌شناسند البته اگر قصدمان تعامل باشد نه تقابل.

روحانی با تاکید بر این‌که سیاست این دولت تعامل سازنده است، خاطرنشان کرد: چشم‌انداز بیست ساله هم که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری بعد از قانون اساسی مهم‌ترین سیاست ماست، بر تعامل سازنده تاکید می‌کند.

وی با بیان این‌که اگر مبنا تعامل سازنده باشد، می‌دانیم که تعامل سازنده راه خود را دارد و دولت این راه را به خوبی می‌شناسد و تا امروز موفق بوده و خواهد بود ، افزود: خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد:به سهم خودم با شناختی که از دنیا و مساله دارم، نسبت به مذاکرات بدبین نیستم، اما این‌که آیا در زمان شش ماه بتوانیم به توافق برسیم، وابسته به این است که طرف مقابل ما آماده تعامل درست باشد.

روحانی با بیان این‌که ما آماده تعامل درست هستیم، گفت: کشور و ملت ما آماده است برای این‌که با استدلال و تعامل سازنده با دنیا حرف بزند و پای میز مذاکره بنشیند و با منطق صحبت کند. البته فشار، زور و سخن ناحق را هیچ‌وقت نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

رییس جمهور در ادامه در رابطه با بده بستان‌هایی که در مذاکرات ایران با 1+5 انجام خواهد شد، توضیح داد: آنچه ما می‌دهیم شفافیت بیشتر است، نه چیز دیگر. یعنی آنچه جمهوری اسلامی ایران در این معامله داده یا خواهد داد، شفافیت بیشتر برای اعتماد بیشتر افکار عمومی دنیاست. چون ما هیچ‌وقت دنبال سلاح نبودیم و نخواهیم بود و باکی نداریم این مساله را شفاف‌تر بیان کنیم تا همه اعتماد کنند.

وی افزود: آن چیز که ما می‌خواهیم بگیریم جز حق ما نیست و شکستن تحریم‌ها حق ماست.

رییس جمهور با بیان این‌که برداشته شدن عهدنامه‌ها و تحریم‌های ناحق سازمان ملل حق ماست ، تصریح کرد: برای شکستن تحریم قدم‌هایی برداشته شده است یعنی آنها تحریم پتروشیمی، خودرو و قطعات هواپیما را برداشته‌اند و همه شرکت‌های مهم هواپیمایی برای فروش قطعه و تعمیرات اعلام آمادگی کردند و ما مشکلی نداریم و اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

روحانی با بیان این‌که در مورد تعاملات بانکی همه تحریم‌ها برداشته نشده است، تصریح کرد:اما یک قدم مهم برداشته شده است و آن این است که در مورد دارو و کالاهای اساسی عین روال سابق خرید می‌کنیم بدون اینکه سنتی اضافه بپردازیم.

وی افزود: امسال قیمت داروی خارجی ده درصد کاهش خواهد یافت و لوازم پزشکی نیز کاهش پیدا کرده است و این کاهش‌ها به میزان یک‌سوم و یا کمتر از یک‌سوم است.

رییس جمهور تاکید کرد: در تمام زمینه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شده است، اما قدم اصلی این است که تمام تحریم‌ها برداشته شود. چون تحریم‌ها غیرقانونی است و ان‌شاءالله در مذاکرات نهایی این قدم‌ها برداشته خواهد شد.

حل‌وفصل مسائل اقتصادی و سیاسی در روابط بین‌الملل یک‌شبه انجام نمی‌شود

روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، در پاسخ به پرسشی در مورد گسترش روابط ایران با کشورهای اروپای غربی و نتایج حاصل از این گسترش روابط، از جمله در بحث افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران مورد اشتیاق همه آنهاست؛ البته باید توجه داشت که حل و فصل مسائل اقتصادی و سیاسی در روابط بین‌الملل یک‌شبه انجام نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به ابراز علاقه شرکت‌های خارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران اظهار کرد: آنها در این ارتباط ابراز علاقه کردند. برخی از آنها مذاکره می‌کنند و در برخی از موارد مقدمات نوشتن قرارداد در حال طی شدن است. البته برای اینکه مسائل اجرایی شود، در ابتدا باید مشکلات بانکی ما حل و فصل شود؛ چراکه سرمایه‌گذار نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاری پولش را در چمدان بگذارد یا سودش را با چمدان منتقل کند.

وی با بیان اینکه “با توافقی که انجام شده، یک قدم به حل و فصل این موضوع برداشته شده و قدم‌های فراوانی باید برداشته شود و ان‌شاءالله در توافق نهایی این مساله حل خواهد شد”، به رفت و آمد وزرای خارجه کشورهای اروپایی به ایران اشاره کرد و گفت: یکی از وزرای خارجه کشورهای اروپایی که هفته گذشته ملاقاتی با ما داشت، گفت که این اولین سفر وزیر خارجه کشورش در طی 90 سال گذشته به ایران بوده است.

خوشبین هستم

روحانی با بیان اینکه “این رفت و آمدها بیانگر این است که همه به آینده امیدوارند و خوشبین هستند”، تصریح کرد: معلوم است که همه امید دارند و همانطور که گفتم، خوشبین هستم چراکه قدم اول خوب برداشته شده و تا امروز قدم‌های مناسبی برداشته شده است. ما باید این روند را در راستای حقوق ملت ایران با توجه به خطوط قرمز و همچنین رعایت عزت و حکمت ادامه دهیم.

از سمت ما مانعی برای گسترش روابط با عربستان نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “روابط ما با کشورهای دیگر از جمله کشورهایی مانند ترکیه، عراق، آذربایجان، عمان و… گسترش پیدا کرده است”، در مورد رابطه با عربستان نیز گفت: از سمت ما برای این موضوع مانعی نیست و مشکل آنها در ارتباط با منطقه است و امیدواریم که آنها شرایط منطقه را درک کنند و بدانند که راه‌حل مساله منطقه، برادری، صلح و امنیت و کنار زدن تروریست‌هاست. امیدوارم آنها به این نتیجه برسند و در این صورت مشکلی برای این موضوع ما نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا در مذاکرات غیر از مسائل هسته‌ای در مورد مسائل دیگر نیز گفت‌وگو خواهد شد؟” تاکید کرد: به غیر از آمریکا که رابطه ما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، ما با کشورهای 1+5 مساله‌ای نداریم، مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم و دو کشور چین و روسیه نیز عضو این گروه هستند که ما روابط خوبی با آنها داریم و این روابط نیز بهتر خواهد شد.

باید نظرات مختلف را تحمل کنیم

در ادامه مجری برنامه به مباحث داخلی کشور اشاره کرد و از رییس‌جمهور پرسید آیا شما همان‌طور که مکررا از خوش‌بینی نسبت به پیشرفت امور در تعاملات داخلی صحبت کرده‌اید، هنوز هم نسبت به این موضوع خوش‌بین هستید؟ که رییس‌جمهور در پاسخ به وی تصریح کرد: من هنوز هم خوشبخت هستم، چرا که ملت ما ملت بسیار بزرگ و فهیمی است.

روحانی افزود:‌ در ابتدا ما باید بپذیریم که جناح‌ها و احزاب مختلفی در کشور حضور دارند و نظرات آنها نظرات مختلفی است اشکالی هم ندارد؛ چرا که ما باید نظرات مختلف را تحمل کنیم و آستانه تحمل خود را بالا ببریم. ما نباید به خاطر یک نکته جزئی روبروی هم قرار بگیریم.

رابطه خوبی با قوای مقننه و قضائیه داریم

وی با اشاره به کشور شرایط در سال‌های گذشته، اظهار کرد: در گذشته شرایطی بود که قوا روبروی هم قرار می‌گرفتند و حتی از یکدیگر شکایت می‌کردند اما ما امروز در روابط خوبی با مجلس قرار داریم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که مردم باید نطق، کلام یا سوال یک نماینده را کنار بگذارند، گفت: امروز دولت با کلیت مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه و همچنین با قوه قضاییه روابط خوبی داریم. امروز قوای سه‌گانه با هم روابط بسیار خوبی دارند و همواره به کمک هم می‌شتابند و با یکدیگر تفاهم و تعامل دارند.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اقوام و اقلیت‌های موجود در کشور با بیان این که امروز اقوام و اقلیت‌های کشور شرایط بسیار خوبی دارند، گفت: من در سفر به سیستان و بلوچستان از این‌که مشاهده کردم شیعه و سنی،‌ بلوچ، زابلی و سیستانی برادرانه کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، بسیار لذت بردم.

وی با اشاره به استعدادهای موجود در سواحل جنوبی کشور، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان و سواحل جنوبی کشور تماما استعداد بسیاری برای شکوفایی دارند. این مناطق هر چه شکوفا‌تر شوند و توسعه بیشتر شود، اختلافات ما هم کمتر می‌شود.

همه اقلیت‌ها و اقوام از حقوق برابر شهروندی برخوردارند

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که ما نیاز به انسجام و وحدت داریم، خاطرنشان کرد: شیعه و سنی، اقلیت‌های دینی و همه اقوام ایرانی، ایرانی هستند و همه از حقوق برابر شهروندی برخوردارند. تمام جناح‌هایی که قانون اساسی ما را قبول دارند و در چارچوب قانون اساسی ما فعالیت می‌کنند، موافقان و مخالفان دولت همه عزیز و محترم هستند و از حقوق برابر برخوردارند.

روحانی خاطرنشان کرد: تنها حرفی که ما داریم این است که چارچوب منافع ملی، منافع چارچوب و دیانت را مراعات کنند. من نسبت به همه جناح‌ها،‌ احزاب و گروه‌ها و حتی آنهایی که تخریب می‌کنند و عددشان نیز کم است می‌خواهم که بدانند ما زیر یک سقف هستیم و داخل یک خانواده قرار داریم و نقد آنها روی چشم ما قرار دارد اما نگذارند اخلاق لطمه ببیند.

به همه شعارهایم وفادار خواهم بود

وی با بیان این‌که اخلاق، تعامل سازنده با دنیا و احیای اقتصاد از جمله شعارهای اصلی من در انتخابات بود، گفت: من امروز در حال دنبال و پیگیری همه آن شعارها هستم و فراموش نکرده‌ام که چه شعارها و وعده‌هایی داده‌ام. من به همه قول‌هایی که به مردم در 22 فروردین سال 92 و روز ثبت‌نام ریاست‌جمهوری در همه سخنرانی‌های خودم اعلام کردم وفادار خواهم بود.

همه باید به قانون اساسی احترام بگذاریم

رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این‌که مردم ما بدانند برخی موارد یک روزه حل نخواهد شد، گفت: یکسری موضوعات است که به سیاست داخلی، وحدت و انسجام و جناح‌های درون کشور مربوط می‌شود که زمان می‌برند.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که همه باید به هم کمک کنیم، تاکید کرد: باید شرایط را آماده‌تر کنیم، بنابراین عجله بعضی‌ها کار ما را سخت می‌کند.

به خوبی می‌دانم که چه قولی داده‌ام و چه باید بکنم

روحانی با بیان این‌که گفته می‌شود، رییس جمهور بعضی از صحبت‌هایش را فراموش کرده است، گفت: من هیچ چیز یادم نرفته است و به شکر خدا حافظه‌ام خوب بوده و هنوز خوب است و به خوبی می‌دانم که چه قولی داده‌ام و چه باید بکنم.

وی با بیان این‌که در کشور همه قوا باید دست به دست هم بدهیم و به قانون اساسی احترام بگذاریم، خاطرنشان کرد: همه باید یادمان باشد که زیر پرچم رهبری انقلاب هستیم و همه باید به ولایت فقیه احترام بگذاریم و همه باید احترام بزرگان را مدنظر قرار دهیم.

رییس جمهور با بیان این‌که شکستن بزرگ‌ها هنر نیست، تصریح کرد: این کار نه با مروت و نه با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست.

روحانی با بیان این‌که بیان اختلاف نظرها و تضارب آرا اشکالی ندارد، گفت: باید احترام یکدیگر را نگه داریم و به اخلاق پایبند باشیم.

رییس جمهور با بیان این‌که ملت ما زنده، رشید و بزرگ است، تصریح کرد: من به ملت بزرگ و عزیزمان اطمینان می‌دهم، دولت در مسیری که انتخاب کرده است و قول داده است، در این مسیر مستحکم قدم‌ها را بر می‌دارد.

وی همچنین تاکید کرد: من هم به اقتصاد و هم به رونق اقتصادی که امسال سال رونق اقتصادی است و هم به ادامه مهار تورم و اشتغال خوشبین هستم و در سیاست خارجی نیز بدبین نیستم و تعامل ما با دنیا ادامه پیدا خواهد و در مساله هسته‌ای نیز قدم به قدم موضوع را حل خواهیم کرد.

به بخش فرهنگ حتماً کمک می‌کنیم

روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که “آیا این موضوع که دخالت دولت در بخش فرهنگ کمتر می‌شود، به معنای بی‌توجهی دولت به این بخش است؟” گفت: دخالت غیر از کمک است و ما به بخش فرهنگ حتماً کمک می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: من از وضع دانشگاه‌هایمان راضی هستم و دانشگاه‌های ما بسیار آرام،‌ بانشاط و فعال هستند. در همین راستا از اساتید، دانشجویان و فرهنگیان و البته از کارگران عزیز که این ایام،‌ ایام آنهاست تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه “در زمینه فرهنگ قدم‌های خوبی در حال برداشته شدن است”، گفت: در شرکت‌های دانش‌بینان نیز در جهت تحرک و تجاری‌سازی فعالیت‌های آنها قدم‌های خوبی برداشته شده است؛ ضمن اینکه معاونت فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم نیز قدم‌های خوبی برداشته‌اند.

کارشناسان، پیشکسوتان و انجمن‌های حوزه فرهنگ بیشتر به صحنه بیایند

روحانی افزود: اینکه من می‌گویم دولت کمتر در فرهنگ مداخله کند، به این معناست که کارشناسان فرهنگ و پیشکسوتان و انجمن‌های تخصصی خودشان بیشتر به صحنه بیایند. ما دلمان می‌خواهد در خیلی از موارد که ما وارد می‌شویم، آنها وارد شوند؛ البته در چارچوب قانون. قانون هم باید شفاف باشد و در کشور اجرا شود و همه به آن احترام بگذاریم.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین اظهار کرد: در بحث ورزش نیز افتخارات فراوانی در ماه‌های اخیر آفریده شده است که امیدواریم ادامه داشته باشد.

برخی از قدم مثبتی که در روز زن برداشته شد ناراحت شده‌اند

وی در ادامه با بیان اینکه “جوانان و زنان ما نیز تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و ما امسال نشاط خاصی در میان زنان دیده‌ایم”، گفت: برای اولین‌بار نهاد ریاست‌جمهوری از زنان سفرا برای معرفی روز زن در تهران دعوت کرد که البته مثل اینکه برخی از این شادمانی و قدم مثبت کمی ناراحت شده‌اند. پیروزی ملت ما، پیروزی همه است. آنها که منتقد دولت هستند، به پیروزی‌ها احترام بگذارند و اینها همه قدم‌های موفقی بود که برداشته شد.

موفقیت را پیش روی ملت ایران می‌بینم

روحانی تاکید کرد: ان‌شاءالله در همه زمینه‌ها با کمک و حمایت مردم راه را ادامه خواهیم داد و من کاملاً امیدوارم و موفقیت را پیش روی ملت ایران می‌بینم و ان‌شاءالله شاهد موفقیت‌های بیشتر در سایر زمینه‌ها خواهیم بود.

رئیس‌جمهور با تشکر از مردم، خطاب به مجریان برنامه گفت: شما به نمایندگی از مردم پرسش‌ها را مطرح کردید. از شما، صداوسیما و همچنین شنوندگان و بینندگان عزیز که این برنامه را مشاهده کردند و گوش دادند، تشکر می‌کنم.

وی در بخش پایانی سخنان خود، با آرزوی توفیق برای تمام مردم ایران در پناه اجرای احکام مقدس دین مبین اسلام و فرهنگ بالای ایرانی، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم همواره هویت ایرانی و اسلامی خود را حفظ کنیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.