سرویس: غیر تولیدی 17:03 - یکشنبه 28 بهمن 1397

نام‌آوران ورزش نصف‌جهان-58

امینی: به خاطر برادرم دو و میدانی را انتخاب کردم/ به گذشته بروم فوتبالیست می‌شوم

پیش‌کسوت ورزش اصفهان در پنجاه و هشتمین گفت‌وگوی خبرگزاری ما با نام‌آوران ورزش نصف‌جهان از فعالیت خود در رشته دو و میدانی سخن گفت.

به گزارش اصفهان شرق؛ دو و میدانی از رشته‌هایی است که تاریخچه آن به یونان باستان برمی‌گردد و از رشته‌های ثابت و پر‌طرفدار المپیک از گذشته تاکنون بوده است.

دو و میدانی ماده‌های زیادی دارد و شامل دو‌ها، پرش‌ها، پرتاب‌ها، پیاده‌روی و رشته‌های ترکیبی است و از این جهت سهم بسیاری در مدال‌های بازی‌های المپیک و آسیایی دارد و به همین خاطر مورد توجه کشور‌های جهان قرار دارد تا جایی که برخی کشور‌ها ورزشکارانی را از سایر کشور‌هایی که پتانسیل زیادی در این رشته دارند، به خدمت می‌گیرند.

دو و میدانی با توجه به این‌که امکانات خاصی نیاز ندارد و از رشته‌های کم‌هزینه محسوب می‌شود در ایران از زمان گذشته وجود داشته است اما تا‌کنون نتوانسته است جایگاه خود را در کسب مدال باز کند و فقط در برخی ماده‌ها و به صورت موردی شاهد افتخار‌آفرینی ورزشکاران هستیم.

استان اصفهان نیز سالیان سال در دو و میدانی حرف اول را در کشور می‌زده و افتخارات زیادی را به دست آورده است اما مدتی در برزخ قرار داشت و وضعیت آن در ابهام بود؛ در پنجاه و هشتمین شماره نام‌آوران ورزش نصف‌جهان به سراغ غلامرضا امینی رفتیم و با وی گپ و گفتی انجام دادیم.

از فوتبال به دو و میدانی کوچ کردم

امینی در خصوص شروع ورزش خود اظهار داشت: ورزش را از سال 1345 با فوتبال آغاز کردم، در حالی که در فوتبال خیلی موفق بودم اما آن را رها کردم و دو و میدانی را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم.

پیش‌کسوت ورزش اصفهان افزود: وقتی یکی از افراد خانواده به یک رشته روی می‌آورد، سایر اعضای خانواده نیز به سمت آن رشته می‌روند؛ برادر بزرگ من رشته دو و میدانی را انتخاب کرده بود و بعد از وی برادر دیگرم و بعد هم من پا به عرصه دو و میدانی گذاشتم.

وی در ادامه بیان داشت: در سال 1350 ستاره مسابقات آموزشگاه‌های اصفهان شدم، رکورد‌هایم اینقدر خوب بود که در حالی که راهنمایی بودم در مسابقات دبیرستانی‌ها شرکت کردم و مقام کسب کردم؛ در سال 1353 رکورد 400 متر جوانان ایران را شکستم و با 4 طلا ستاره مسابقات جوانان شدم و در مسابقات کشوری نیز در 400 متر با‌مانع دوم شدم.

امینی با اشاره به این‌که در دو و میدانی ماده سخت و آسان نداریم و به نظر همه ماده‌ها دشوار هستند، گفت: اگر به گذشته بازگردم دو و میدانی را انتخاب نمی‌کنم و فوتبال را ادامه می‌دهم، در دو و میدانی افراد خیلی زود محو می‌شوند و درآمد فوتبال نیز در این رشته وجود ندارد که کار را سخت می‌کند.

دو و میدانی اصفهان تحلیل رفته است

پیش‌کسوت ورزش اصفهان با بیان این‌که مدرک مربی‌گری و داوری بی‌المللی را دارم، تصریح کرد: دو و میدانی مادر ورزش‌هاست زیرا هر وقت به این رشته در کشور اهمیت داده شده و دو و میدانی قدرتمند باشد، سایر ورزش‌ها نیز جان تازه‌ای خواهند گرفت.

وی در خصوص وضعیت دو و میدانی اصفهان نیز عنوان داشت: اصفهان یک شهر برخوردار است اما کسی مسؤول آن می‌شود که آشنایی با این رشته ندارد، همین می‌شود که دو و میدانی اصفهان که همیشه حرف اول را در کشور می‌زده است، حالا در رتبه‌های سوم یا پایین‌تر قرار می‌گیرد.

امینی افزود: امیدوارم رئیس جدید هیأت دو و میدانی استان اصفهان بتواند برکتی به این رشته در اصفهان بدهند و اصفهان به جایگاه اصلی خودش بازگردد؛ در 5 یا 6 ساله اخیر دو و میدانی اصفهان بسیار تحلیل رفت و امیدوارم یک زمین دو و میدانی خوب برای ورزشکاران اصفهانی ایجاد شود.

پیش‌کسوت ورزش اصفهان در مورد وضعیت قدیمی‌های ورزش اصفهان نیز خاطر‌نشان کرد: متاسفانه اهمیتی به پیش‌کسوتان داده نمی‌شود، حدود 15 سال است که پیش‌کسوتان دو و میدانی اصفهان جلسه دورهمی خودمانی دارند؛ این ورزشکاران قدیمی زحمت کشیده و برای شهر و کشور افتخار‌آفرینی کرده‌اند و درست نیست خیلی زود فراموش شوند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.