سرویس: تولیدی 12:00 - شنبه 27 بهمن 1397

شکل‌گیری شعارهای انقلابی، مبتنی بر آموزه های دینی و قرآنی؛

مبانی قرآنی شعارهای انقلاب اسلامی در شعار«نه شرقی، نه غربی»

شعارهای انقلاب اسلامی، مبتنی بر آموزه های دینی به ویژه آیات قرآن کریم شکل گرفت، در قلب مردم نشست و بر زبان آنان جاری شد.

اصفهان شرق_ سید روح الله رفعتی پور، در بخش اول نوشتار حاضر بیان کردیم که انقلاب اسلامی، مبتنی بر آموزه های اصیل اسلامی محقق شد و شعارهای این انقلاب نیز بر اساس مبانی اسلامی شکل گرفت و در دل و بر زبان مردم جاری شد؛ همچنین مبنای قرآنی شعار استقلال خواهی ملت ایران در انقلاب اسلامی، بر اساس آیات قرآن بیان شد.

در این بخش مبنای قرآنی شعار نه شرقی نه غربی را بررسی خواهیم کرد.

در آیه ی ۳۵ سوره ی مبارکه ی نور آمده است: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»

بر اساس این آیه، تجلی گاه نور خداوند، آن جایی است که تمایل به این و آن یعنی شرق و غرب نداشته و متکی به دیگران نباشد و هنگامی که نور الهی در جایی تجلی پیدا کرد، منجر به درخشش و نورافشانی آن می شود.

در تطبیق شرایط مذکور در این آیه با انقلاب اسلامی، می توان دریافت هنگامی که ملت ایران با پیروی از امام راحل عظیم الشأن، بر آن شدند تا خود را از سلطه اجانب نجات دهند، آن گاه نور خداوند در این مرز و بوم تجلی یافت و امروز پس از چهل سال با همه ی مشکلات و موانعی که دشمن در مسیر انقلاب ایجاد کرده ( اعم از توطئه ها، کودتا، جنگ نظامی، تحریم ها، تهدیدها، فشارها و…)، ایران عزیز در همه‌ی جهان می درخشد و بدون کمک دیگران به جایگاهی رسیده که بر اساس آمار، ایران امروز جزو بیست کشور اول دنیا در حوزه های مختلف است. (يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ)

علاوه بر این، هر روز که انقلاب پیش می رود، پیشرفت های جدید در عرصه های مختلف و دستاوردهای جدیدی حاصل می شود(نُورٌ عَلَى نُورٍ) و حرکت رو به جلو ادامه دارد.

حال این سؤال قابل طرح است که آیا این نور بر هر جامعه ای و در هر جایی تجلی پیدا می کند؟
در پاسخ باید گفت خیر. نور الهی فقط در جایی تجلی می یابد که او اراده کرده باشد(يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ)؛ ضمن آن که حضرت حق در آیه ی ۳۶ همین سوره می فرماید: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»؛ به این معنا که خداوند متعال اراده کرده برخی مکان ها در عالم هستی منزلت رفیع یافته و اوج بگیرد؛ و امروز اوج گیری ایران عزیز را می توان به چشم دید و پیشرفت ها را به خوبی احساس کرد. ضمن این که فقط در ایران است که چهره ی واقعی اسلام ناب به جهان معرفی می شود.

در آیه ی بعد، خداوند متعال ویژگی جامعه ی انقلابی را نیز بیان فرموده است: «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ»

جامعه ی انقلابی ضمن آن که برای تأمین دنیای خود تلاش می کنند، اما مسائل و مشکلات اقتصادی، آنان را از هدف اصلی که همانا حاکم کردن دین در جامعه است، غافل نمی کند؛ زیرا پروردگار در آیه ی ۴۱ سوره ی حج فرمود:«الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»، که مؤمنان هرگاه در زمین قدرت یابند، دین را در جامعه اقامه می نمایند.

همچنین از آیه ی ۳۸ سوره ی نور، استفاده می شود که اگر مردم در جامعه ی اسلامی بر اساس تکلیف دینی و سیاسی خود عمل نمایند، خداوند به آنان پاداش مضاعف عطا می نماید و امورشان را سامان می بخشد:«لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ».

این مسأله را در چهل سال عمر مبارک انقلاب اسلامی بارها دیده ایم و دریافته ایم که پیشرفت های معجزه آسای انقلاب در عرصه های مختلف علمی، فناوری، صنعتی، پزشکی، هوافضا، نانو، بیو، هسته ای، موشکی و… با همه ی موانعی که دشمن بر سر راه ما ایجاد نموده_ فقط با لطف الهی امکان یافته است و هر روز بر این افتخارات افزوده می شود.

نکته ی جالب توجه آن که خداوند در آیه ی ۳۹ این سوره، هشدار داده است که جامعه ی انقلابی نباید به دشمن اعتماد کند، زیرا رفتار دشمن عین فریب است و تکیه بر دشمن هیچ دستاوردی در پی نخواهد داشت:«وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ».

متأسفانه در کشور ما، برخی افراد به خیال آن که می توان با تعامل با غربی ها مشکلات کشور را حل کرد، زمان و ظرفیت زیادی در این راه هزینه کردند و با از دست دادن فرصت های بسیار، در نهایت دست خالی و بدون نتیجه ماندند؛ تا جایی که خود آنان اعتراف کردند که از قراردادی همچون برجام «تقریبا هیچ» دستاوردی حاصل نشده است.

این مسأله قابل توجه است که امروز هم اروپایی ها همان رفتاری را از خود بروز می دهند که آمریکایی ها نشان داده بودند و اینان دو روی یک سکه و دو لبه ی یک قیچی هستند و به هیچ عنوان نه باید به آنان اعتماد کرد و نه دل بست؛ زیرا جامعه ی اسلامی فقط و فقط با توکل به خدا و تکیه بر ظرفیت های درونی می تواند به اهداف والای خود برسد.

به امید روزی که ایران اسلامی بر قله های عزت و عظمت جهانی بدرخشد و زمینه ساز ظهور و حکومت جهانی امام عصر علیه السلام که صاحب اصلی این انقلاب است باشیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.