سرویس: تولیدی » خبر پوششی 16:34 - سه شنبه 09 اردیبهشت 1393

نگاه مسئولین را می طلبد

آثار تاریخی هرند طفل سر راهی که کسی بیماری آنها را نمی بیند

آنــــان كه خــاك را به نظــــر كيــميا كننـــد آيـــا شـود كه گوشــه چشمي بـه ما كننـــد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از هرند: از آنجايي كه حفظ آثار باستاني، حفظ فرهنگ يك جامعه است و فرهنگ هيچ شهری جز به وسيله هنر مردم آن شهر حفظ نمي‌شود لزوم توجه به اين گونه آثـار، يك وظيفه اسلامي و شهروندی مي‌باشد. شهرهرند با داشتن آثــار باستــاني فراوان، داراي فرهنگ غنـي و ارجمنـــد است كه متـأسفانه به علت عـدم توجـه در بيست، سي سال اخيـر آثـار باستـاني فراوانـي تخريب شده و از بين رفته‌اند و يا در آستــانه تخريب جدي قرار دارند و مردم هرند هر ساله شاهد از بيـن رفتن آثــار گرانقـدري مي‌باشند.

دلایل مختلفی برای فروریختن یک بنای تاریخی می توان نام برد. از بارانهای اسیدی گرفته تا شرایط متغیر آب و هوایی و در یک کلام، گذشت زمان.

Vater-Mark454545

ولی در هرند، علاوه بر عوامل فرسایشی طبیعی، عوامل دیگری نیز بناهای تاریخی را در معرض تهدید قرار داده است؛ اصلی ترین این عوامل، بی توجهی مسئولان نسبت به نگهداری و مراقبت از آثار تاریخی است و تا نشانه های ویرانی بنا از خط قرمز خطر، عبور نکند، کسی به فکر مرمت اثر تاریخی نمی افتد.

Vater-Mark552857

در شهر ما، پاسداري و محافظت از آثار باستاني و هويت تاريخي به دلايل گوناگون مورد غفلت واقع مي‌شود؛ حال چه در اثر عوامل طبيعي و چه در اثر عوامل انساني؛ مانند خشک شدن قنات ها بر اثر خشکسالی و رو به نابودي رفتن قنات ها و اين اواخر غفلت يک پيمانکار در خانه ی صباغی ها که موجب آبزدگي ديواره‌هاي اين اثر مهم و همچنین از بین رفتن درب های چوبی آن شده است.

Vater-Mark5757575

خانه ی صباغی ها و چندین آثار تاریخی هرند، غریب و بی‌کس مانده‌اند و فكر مي كنم آنها را چون عجوزه‌ هایی مي‌پندارند كه مايل نيستند از ترس آبرو به كسي نشانشان دهند! اما شما بگوييد اين گناه آنها است يا افرادي كه بايد به آنها مي‌رسيدند و كوتاهي كرده اند؟!

عده‌ای می گویند وظیفه شهرداری است! عده‌ی دیگری می‌گویند وظیفه میرات فرهنگی است! این آثارعین طفل سر راهی شده اند که کسی سرپرستی آنها را به ‌عهده نمی‌گیرد.

براي شانه خالي كردن از بار مسووليت آنها، هر كس بهانه‌اي مي‌تراشد.

در پایان خبری ناخوشایند از فرو ریختن قسمتی از برج کبوتر خانه در مزرعه ی خوادینان که در اثر کوتاهي در حفاظت و نگهداري و غفلت مسئولان رابه شما می دهم تا بدانید اثري ديگر هم به آثار در حال فنا اضافه شد.

Vater-Mark5765757

حال پایگاه خبری تحلیلی اصفهان شرق آمادگی خود راجهت اطلاع رسانی شفاف مسئولین مربوطه به مردم را اعلام می کند.

Vater-Mark5757هخVater-Mark575757

Vater-25686868

همچنین بخوانید:

3 نظر در مورد “آثار تاریخی هرند طفل سر راهی که کسی بیماری آنها را نمی بیند”

  1. هرندي گفت:

    حالا يعني واقعا اين برجي گه عكسش را گذاشتيد از هرنده؟؟؟؟؟؟

  2. امینی گفت:

    دیاری که نامش به نیکی برند
    نگین کویر است نامش هرند
    ضرب المثلی داریم که می گوید یزد دور است گز که نزدیک است اگه خیلی می خواهیدمطمئن بشوی یه سر تشریف بیاورید خدمتتان باشیم البته این توفیق شامل حال هرکسی نخواهد شد درماه رجب دعا کنید قسمتتان شود.اگر اهل مطالعه هستید که از نظراتتون معلومه نیستیدیه سر به سفرنامه های شاردل و…بزنید

  3. محمدی ه گفت:

    آثار باستانی میخوایم چیکار آقای مرادی مشکلات بیمارستانمو فراموش نکن /خرج آثار بیمارستانی واج تره

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.