سرویس: اخبار شهرستان 01:05 - پنجشنبه 18 بهمن 1397

گفتگو با پیشگام انقلابی شرق اصفهان؛

اعلامیه های امام به صورت جاساز در جعبه های گز به اژیه می رسید/ مردم شرق اصفهان پای کار انقلاب هستند

حاج مجتبی محسنی اژه ای از پیشگامان انقلابی شرق اصفهان گفت: مردم هر جا تابعیت محض از ولایت فقیه داشته باشند، پیروز میدان هستند؛ همانطور که دیروز کاخ ظلم را ویران کردند، امروز نیز می توانند دست دشمنان را کوتاه کنند.

به گزارش اصفهان شرق، چهل سال از انقلاب اسلامی سال 57 می گذرد؛ انقلابی که چهل سال سازندگی را برای کشور عزیزمان ایران در برداشت و ریشه هایش هر روز توانمندتر از دیروز در خاک گهربار کشور در حرکتی بادوام است.

این دهه دفتر خاطرات روزهای انقلاب باز ‏شده، دفتر خاطراتی که پر است از درس‏ های زندگی و قصه مردان و زنانی که در هر گوشه و کناری قدم های بزرگی برداشتند و خطرات را به جان خریدند تا ایران اسلامی سربلند بماند.

سخن از مردانی که پیشگام انقلاب بوده اند به دهه فجر خلاصه نمی شود ولی آنچه باید به عنوان رسالت خطیر خبری عنوان شود، حفظ خاطرات بزرگمردان دیروز و پیشکسوتان امروز است.

خاطراتی که نباید اجازه دهیم به دست فراموشی سپرده شود و گذشت زمان نتواند چیزی از ارزش آن کم کند. در این روزها که حال و هوای سال ‏های انقلاب را دارد و عطر و بوی شهیدان سرافراز دوران انقلاب و همین طور جنگ تحمیلی فضای شهر را پر کرده، یاد کردن از مردان بی ادعا می تواند تجدید میثاقی باشد با آرمان‏ های بلند آنها.

در راستای بررسی نقش شرق اصفهانی ها در انقلاب اسلامی با حاج مجتبی محسنی اژه ای یکی از بزرگ مردان شرق اصفهان به گفت وگو نشسته ایم که در ذیل به نظر شما می رسد.

 اصفهان شرق: خودتان معرفی کنید؟

مجتبی محسنی متولد 6 تیرماه 1331 در شهر اژیه از توابع شرق اصفهان هستم. در دوران انقلاب 26 ساله بودم و به لطف خدا و تربیت خانواده که از قشر متدین جامعه بودند، فعالیت زیادی در کنار دیگر جوانان انقلابی شهر اژیه داشتم.

اصفهان شرق: چه فعالیت هایی قبل از انقلاب داشتید؟ اگر می شود با ذکر خاطرات بیان کنید؟

مردم شهر اژیه متدین و انقلابی بودند و تعداد کمی از آنها با فعالیت بچه حزب الهی ها مخالفت می کردند به این خاطر جوانان زیادی از شهر اژیه پای کار انقلاب آمدند و ماندند.
به دلیل حضور ملا حیدرعلی اثنی عشری از روحانیون متدین و ارتباط ایشان با برخی از بزرگ مردان اژیه ای، اخبار و اطلاعات بسیاری از مبارزه ها و همچنین سخنان گهربار امام خمینی(ره) به شهر و جوانان انقلابی می رسید و همین امر زمینه ساز، شکل گیری راهپیمایی های بسیاری همسو با تظاهرات کلان شهرهای ایران می شد.
فعالیت های من و برادرام حاج حسن محسنی و تنی چند از جوانان شهر اژیه نیز، از پخش اعلامیه و شعارنویسی تا فعالیت های مخفی انقلابیون برای روشنگری مردم را شامل می شد و در این رابطه خانواده همسو با فعالیت ما بودند.

اصفهان شرق: گفتید اعلامیه؛ چطور به دست شما می رسید؟

جا دارد یادی کنم از شهید علی اکبر اژه ای که از مبارزان سیاسی شهر اژیه به شمار می آمد و نقش بسیار پررنگی در این رابطه داشت و اگر نبودند این شهدا و شجاعت و بصیرت آنها، شاید پایگاه انقلابیون به شکل فعال در دوران قبل از انقلاب و در مناطق دور از کلان شهرها، به آن پررنگی نبود.
اسم اعلامیه که می آید، ذهنم به حاج آقا کمال از بازاریان متدین اصفهان مشغول می شود. حاج اقا کمال، اعلامیه ها را درون جعبه گز و شیرینی بسته بندی می کرد و به صورت کاملا ماهرانه جاسازی می شد و به واسطه ماشین های عبوری و واسطه ها به دست ما می رسید تا بین شهرها و روستاهای اطراف توزیع کنیم.

اصفهان شرق: نقش شما در توزیع اعلامیه ها چه بود؟

وقتی اعلامیه ها به شهر می رسید، به سرعت تقسیم بندی می کردیم و بین دیگر انقلابیون که تشنه سخنان امام خمینی(ره) بودند، توزیع می کردیم.
من اعلامیه ها را از تریبون در مراسم های دهه محرم برای مردم قرائت می کردم و هیچ ترسی از بیان فرمایشات امام راحل در شرایط خفقان قبل از انقلاب نداشتم.
راستش را بخواهید اقای شکرآرا، معلم متدینی بود که در شهر اژیه تدریس می کرد و نقش خوبی در همراهی با ما و روشنگری مردم داشت.

یک روز خاطرم است که در جمعیت مردم این شعار را می دادم و همه تکرار می کردند:
کاخت کنم زیر و زبر، یابن مرجانه
ای ظالم بیدادگر، یابن مرجانه

اصفهان شرق: از شعار نویسی که به عنوان دیگر فعالیت شما در ابتدای مصاحبه بازگو شد، بگویید؟

دیوار نویسی با شعارهایی که رنگ و بوی انقلابی و خدایی می داد، از جمله کارهای شبانه من و برادرم شده بود. شب ها بر دیوار مساجد، مکان های عمومی و دیوارهای منتهی به جاده اصلی؛ شعار می نوشتیم و با طلوع سپیده دم، رنگ شعارهای حماسی و همچنین مرگ بر شاه بر دیوارهای شهر اژیه و همچنین شهرها و روستاهای اطرارف، فریاد انقلابی ما جوانان را، در قالب نوشتار به گوش مردم می رساند و در قلب مردم انقلابی بودن را جا می داد.

*صدها مرد و زن اژیه ای با چند کامیون مقابل پاسگاه کوهپایه شعار دادیم

اصفهان شرق: فعالیت شما در شهرهای اطراف چگونه بود؟

فعالیت های ما از سال 56 به سمت براآن جنوبی و شمالی و شهر زیار که در زمان انقلاب روستا بود، کشیده شد. ماشین شخصی که در آن زمان زیاد نبود، به این خاطر سوار کامیون به مکان مورد نظر برای راهپیمایی می رفتیم.
عده ای در اژیه به ما گفتند، اگر واقعا ترسی ندارید؛ راهپیمایی های خودتان را در شهر کوهپایه ببرید؛ زیرا پاسگاه در شهر کوهپایه بود و مردم به دلیل وجود نیروهای ژاندارم، تظاهرات آنچنانی را انجام نمی دادند.
ما تصمیم گرفتیم در قالب صدها مرد و زن با کامیون به کوهپایه برویم و این کار را کردیم. خاطرم است نیروهای پاسگاه همه مقابل ساختمان بدون هیچ عکس العملی ایستادند.

اصفهان شرق: توسط ژاندارم آن زمان دستگیر شدید؟

برای شرکت در مراسم سوم، حاج آقا مصطفی خمینی فرزند امام، به قم رفتیم. خاطرم است که نیروهای ژاندارم به من شک کردند و من را به پاسگاه بردند. نمی خواستیم که ارتباط ما آشکار شود و به این خاطر وقتی از من سوال شد که چرا این موقع شب در شهر قم هستم، دستم که از کار و فعالیت کشاورزی پینه بسته بود را نشان آنها دادم و گفتم من کشاورزم و برای زیارت امده ام. مامور پاسگاه دستی به کف دستم کشید و سرش را تکان داد و پس از گرفتن مشخصات و آدرس منزلمان، من را رها کردند.
به سرعت با تلفن عمومی به منزل یکی از دوستان در شهر اصفهان، تلفن زدم و از او خواستم به سرعت به خانواده اطلاع دهد که رساله و کتب مربوط به امام خمینی(ره) و همچنین اعلامیه ها را مخفی کنند؛ چون دلهره داشتم با گرفتن ادرس، به منزلمان رفته و دردسر برای دیگر دوستان انقلابی ام ایجاد شود.
خانواده تمام کتب را در دستمالی گذاشته بودند و در زمین یکی از باغ ها مخفی کرده بودند.

*یک هفته میهمان مردم شهر ری بودیم تا امام آمد

اصفهان شرق: اوج حضور شما در راهپیمایی ها چه زمانی از انقلاب بود؟

یک هفته قبل از حضور امام خمینی در 12 بهمن 57، با تعدادی از دوستانم به تهران رفتیم. به دلیل وقفه ای که در پرواز امام به تهران ایجاد شد، روزها در دانشگاه تهران تظاهرات می رفتیم و تحصن می کردیم و شب ها در مسجدی در شهر ری، استراحت می کردیم و مهمان مردم عزیز شهر ری بودیم.
وقتی امام آمد خودمان را به بهشت زهرا رساندیم و شیرینی ورود امام به تهران برایم دنیایی خاطره ساخت که بازگو کردنش، آرامش عمیقی را به من هدیه می کند.

اصفهان شرق: خاطره ای از حضورتان در تهران دارید؟

بله؛ یکی از روزها که در تظاهرات دانشگاه تهران شرکت کرده بودم، یکی از ماموران از بالای یکی از دیوارهای منتهی به خیابان دانشگاه تیر اندازی کرد و مردم را به گلوله بست. فردای آن روز که تظاهرات رفتیم، ماشینی بین مردم نگه داشت و سربازی از آن پیاده شد و گفت که مردم فردی که دیروز دستور تیراندازی به شما را صادر کرده در ماشین نشته است؛ خاطرم است که یکی از جوانان انقلابی که در کنار من ایستاده بود به سرعت در ماشین را باز کرد و آن رییس پاسگاه را به پایین ماشین کشید؛ شجاعت جوانان انقلابی، چیزی نیست که از خاطر ما پاک شود زیرا جوانان یاد گرفته بودند که باید دست دشمنان داخل و خارج از سر ملت کم شود.

*مردم هر جا تابعیت محض از ولایت فقیه داشته باشند، پیروز میدان هستند

اصفهان شرق: نقش مردم و روحانیت در پیروزی انقلاب تا امروز را شرح دهید؟

هر جا دشمن دید که نظام اسلامی از آن جهت تقویت می شود به دشمنی می پردازد. نقش مردم و علما در دوران قبل و بعد از انقلاب قابل توجه بود به نحوی که اولین حرکت ها از دل مردم برای سربلندی نظام اسلامی شکل می گرفت و علما برای روشنگری مردم در مساجد و حسینیه ها نقش خوبی را ایفا می کردند.
قابل ذکر است که مردم هر جا تابعیت محض از ولایت فقیه داشته باشند، پیروز میدان هستند به گونه ای که دیروز پای کلام امام خمینی(ره) بودند و دست ظلم از سرشان کوتاه شد و امروز نیز باید به صورت محض پای ولایت فقیه بایستند تا انقلاب هیچ آسیبی نبیند زیرا گوش سپردن به فرمایشات امام خامنه ای(مدظله العالی) و حاضر شدن در میدان عمل، می تواند کشور را از گزند ددمنشی های دشمنان قسم خورده خارجی و دست سپرده های آنها در داخل، حفظ کند.

اصفهان شرق: بعد از انقلاب فعالیت خود را در چه حیطه ای ادامه دادید؟ اکنون چه فعالیتی دارید؟

از همان شروع انقلاب اسلامی در بهمن سال 57، فعالیت های خود برای حفظ نظام را به لطف خدا اغاز کرده و در این مسیر قدم برداشتم. به دلیل علاقه بسیار به بسیج و سپاه در تاریخ 20 دی ماه 1360 به عضویت سپاه پاسداران درآمدم و در پُست هایی همچون فرمانده حوزه بسیج، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام علی(ع)، فرمانده ناحیه بسیج نطنز، جانشین سپاه و دیگر بخش های سازمان ارزشمند سپاه پاسداران خدمت کردم و پس از بازنشتگی با تمدید کارت بسیج در پایگاه های محلی، امروز به عنوان هادی سیاسی و رییس مجمع بسیج ناحیه امام علی(ع)، همکاری مستمر دارم.
عضو شورای شهر اژیه هستم و از خدا خواستارم تا رفتار و عمل خدمت خالصانه به مردم را از من نگیرد زیرا همه چیز باید برای خدا خالص شود.

*مردم آگاه هستند و مشکلات را پای نظام اسلامی ایران نمی نویسند

اصفهان شرق: دستاوردهای چهل ساله انقلاب در منطقه شرق اصفهان را چگونه دیدید؟ نظرتان در خصوص مردم این روزها با وجود شرایط سخت اقتصادی چیست؟

انقلاب برای شرق اصفهان همه امکاناتی آورد. به برکت انقلاب جاده ها، امکانات رفاهی نظیر آب اشامیدنی، برق و گاز و همچنی امکانات بهداشتی در شرق اصفهان به صورت ارزنده توزیع شد. یک پزشک هندی و یا پاکستانی در شرق اصفهان هرازگاهی می آمد و مردم را مداوا می کرد ولی امروز هر روستا و شهر بهداری با پزشک های متعهد دارد و این دستاورد کمی نیست.
دور از انصاف است که با مشاهده برخی شرایط سخت این زمان که حاصل عدم تدبیر مسئولان و شرایط تحریم است؛ دستاوردهای انقلاب اسلامی را نادیده بگیریم.
قطعا اگر مسئولان به فرمایشات گهربار رهبری گوش می دادند امروز شاهد برخی مشکلات نبودیم و چه بسا که رهبری حتی در شرایط برجام بارها عدم اعتماد به آمریکا را عنوان کردند ولی برخی از مسئولان بی توجه از کنارش رد شدند و امروز شرایط سخت ترحیم ها حاصل اعتماد به دشمن توسط برخی مسئولان داخلی است.
مردم ما پای کار انقلاب و نظام هستند و نمی گذارند نظام اسلامی ایران آسیب ببیند.

مصاحبه از زهرا شجاعی

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.