سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 01:45 - دوشنبه 15 بهمن 1397

حال و هوای روزهای آبی زاینده رود از زبان کشاورزان شرق اصفهان؛

بازگشایی چندروزه زاینده رود، مرهم مقطعی بر زخم عمیق کشاورزان/ اجرای مصوبات شورای عالی آب، مطالبه اصلی حقابه‌‌دار است

مسئولان باید نسبت به اجرای مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب همت گمارند و جریان آب در رودخانه را به چند روز خلاصه نکنند، زیرا زندگی کشاورزان شرق اصفهان، در نبود آب فلج شده و معیشت این قشر به صفر کاهش پیدا می کند.

به گزارش اصفهان شرق، خبرنگار که باشی از سراب تا پایاب زاینده رود برایت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فرقی نمی کند با جاری شدن آب، در جوار سی و سه پل، همراه شادی و پایکوبی مردم شهر اصفهان باشی یا همزبان لحظه های ناب و مملو از زحمتکشی مردان کشاورز منطقه شرق اصفهان، قرار بگیری؛ آنچه برایم مهم و قابل ذکر خواهد بود، تلاش برای دائمی شدن لحظات شاد و پُر از امید مردمان شرق اصفهان است که قطعا در گرو دائمی بودن و جریان دائم زاینده رود محقق می شود.

در این رابطه مسئولان محترم استان و شهرستان اصفهان باید حداکثر مطالبه گری خود از رئیس جمهور و وزارت نیرو را ادامه دهند و لحظه ای سکوت در این بحبوحه سرزندگی اصفهان جایز نیست زیرا زندگی برای همیشه در جریان است.

یقینا جاری شدن آب زاینده رود از هشتم بهمن ماه 97 به مدت 20 روز، با تلاش بسیاری حاصل شد ولی نکته قابل توجه این است که ضعف در ادامه مطالبه گری قانونی مسئولان استان اصفهان، سکون دائم رودخانه زاینده رود، تداوم خشکیتالاب گاوخونی و روزگار سخت زندگی کشاورزان را به همراه دارد.

امروز بر حسب وظیفه و ایفای رسالت خبری، در حاشیه زاینده رود حرکت کردم، به وضوح دیدم لحظات ناب پیرمرد پرتلاش شرقnاصفهان را که کوله ای از سختی روزگار، کمرش را خم کرده بود ولی دست از تلاش برای کسب روزی حلال برنمی داشت و به خوبی مشاهده کردم، تلاش کشاورز ورزنه ای برای احیای زراعت خویش پس از دو سال، مرگ حاصل از خشکسالی، سوء مدیریت وزارت نیرو و عدم تحقق مصوبات 9 ماده ای زاینده رود را که صد البته باید به آن رسیدگی شود.


*بازگشایی چند روزه نمی تواند مشکلات شرق اصفهان را مرتفع کند

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: خشک شدن زاینده رود مشکلاتی ایجاد کرده که در آینده دامن فلات مرکزی و بسیاری از استان‌های کشور را خواهد گرفت باید توجه داشت که مسائل شرق اصفهان بسیار عمیق تر از بازگشایی های چند روزه است.

وی تاکید کرد: دولت های مختلف هر یک به اصفهان ظلم کرده اند ولی طی یک بازه زمانی و با یک مدیریت درست طبیعی، سیاسی و اجتماعی آب و نیز اجرای کامل مصوبات ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب به یاری خداوند مشکلات آب و رودخانه زاینده رود بطور اساسی رفع شود.

*کشاورز چاره ای جز کشت در این شرایط ندارد

اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان، به خبرنگار ما گفت: رودخانه در ۴۰ سال گذشته به حال خود رها شده است و  این امر باعث شده به خاطر اقدامات غیر کارشناسی سطح زمین رودخانه تسطیح شود که باید به حالت U شکل و خط القهری خود برگردانده شود.

وی اعلام کرد: در این راستا باید مختصر آبی در داخل رودخانه جاری شود و آب به سمت پایین رودخانه به شکل طبیعی جریان پیدا کند تا با حداقل آبی که در رودخانه جاری می شود کمترین میزان پرتی آب را داشته باشیم.

امینی بیان داشت: کشاورزان مجبورند غله بکارند هر چند در حال حاضر هم زمان برای کاشت غله دیر است، بهترین زمان برای غله کاری فصل پاییز است اما جز این کاری نمی توان کرد.


در این راستا، امروز و پس از بازگشایی آب به جمع کشاورزان شرق اصفهانی رفتیم و حال و هوای این روزهای منطقه و خواسته قانونی این قشر زحمت کش از مسئولان را جویا شدیم.

*حقابه کشاورزان به جای رویش غله از زمین به سوی صنعت می رود

منصور یوسفی عمده مالک کشاورز بخش مرکزی شهرستان اصفهان که حدود 18 هکتار زمین زراعی اش، در این مدت خشک و بی آب در روستای روران از توابع براآن جنوبی افتاده بود، اظهار کرد: کشاورزی شغل پدران ماست و شکی نیست که احیای این شغل بابرکت منوط به این زمان یا گذشته نبوده و آیندگان را نیز دربر می گیرد.

وی بیان کرد: مسئولان باید نسبت به اجرای مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب همت گمارند و جریان آب در رودخانه را به چند روز خلاصه نکنند، زیرا زندگی کشاورزان شرق اصفهان، در نبود آب فلج شده و معیشت این قشر به صفر کاهش پیدا می کند.


وی که عاشق کشاورزی بود و از جریان آب در زمین زراعی اش، لذت می برد، گفت: مسئولان حقابه کشاورزان را به آنها بدهند و نگذارند که این حقابه به جای کشت و برداشت غله، راهی صنعت شود و قطعا این ظلم به کشاورز بوده و آسیب غیرقابل جبرانی به آنها وارد می کند.

یوسفی با اشاره به اینکه کشت در این فصل از سال، کاهش برداشت محصول به یک سوم را دربردارد، خاطرنشان کرد: کشاورز می داند در زمستان کشت ثمره خوبی ندارد ولی چاره ای نیست و قناعت کشاورزان سبب شده است که برای کسب روزی حلال به هر چیزی راضی شوند و همین جاری شدن بیست روزه آب در زاینده رود، روحیه عجیبی به کشاورزان این منطقه داده است.

*اجرای مصوبات شورای عالی آب، مطالبه اصلی حقابه‌‌دار است

علی اصغر داستانپور به همراه پدرش حسین داستانپور، مشغول آبیاری اول زمین زیرکشت دانه های طلایی گندم بودند و با چهره ای پر از امید و قلبی مملو از آرامش و توکل به خدا، دقایقی هم صحبت با تیم خبری اصفهان شرق شدند.

علی اصغر که در تمام لحظات گزارش، مشغول واره باز کردن و هدایت آب به کرت های کشاورزی بود، با اشاره به اینکه جاری شدن آب، سرزندگی را به همه کشاورزان شرق اصفهان هدیه کرده است، تصریح کرد: اجرای مصوبات شواری عالی آب که در هر جلسه به آن اشاره می کنند، خواسته اصلی کشاورزان است و از مسئولان شهرستان و استان می خواهند که تا تحقق کامل آن ساکت ننشینند.

وی با اشاره به اینکه زراعت کشاورزان وابسته به جریان زاینده رود است و در غیر این صورت همین زمین های حاصلخیز، چند سال بعد به ویلا تبدیل می شود، افزود: وزارت نیرو باید به درستی مدیریت کند و نگذارد که حقابه کشاورزان شرق اصفهان، در جایی دیگر مصرف شود زیرا طی 18 ماه خشکی کامل رودخانه، همه زمین های کشاورزی بدون کشت رها شده بود و برخی به دلیل فشار بار زندگی مجبور به فروش زمین به شهری ها برای ساخت ویلا باغ، شدند.


*کشاورز آب می خواهد و بس!!

حسن حاجیان که ظاهرش به بالای هفتاد سال می خورد، به خبرنگار ما گفت: از مسئولان بخواهید که آب را به روی ما قطع نکنند زیرا، نشاط امروز کشاورزان و به دنبال آن زندگی خانوادگی آنها، به آب و کشت و کار خلاصه شده است؛ در غیر این صورت اوضاع سخت اقتصادی به کشاورزان فشار سختی وارد می کند.

وی که اهل روستای رحیم آباد از توابع بخش براآن جنوبی بود و زراعتش در جوار روستای روران قرار داشت، به خبرنگار ما تاکید کرد: کشاورز اگر هر سال بتواند به کشت و زرع بپردازد، هیچ دل نگرانی ندارد زیرا دخل و خرجش حساب شده است ولی وقتی چند سال هیچ آبی ندارد و باید به زمین خشکش خیره شود، سخت ترین روزهای زندگی را تجربه می کند و در این خصوص نمایندگان مجلس، وزرات نیرو و مسئولان استانی باید برای دائمی شدن جریان زاینده رود و جلوگیری از کشت و کار غیرقانونی در بالادست، تلاش کنند.


*آب باید جریان داشته باشد تا کشاورز برای کسب روزی حلال به چه کنم مبتلا نشود

در ادامه گزارش امروز از فضای پر از تلاش کشاورزان شرق اصفهان، به کشاورزانی برخورد کردیم که متحد شده بودند تا موانع از سر راه آب برداشته شود و شاهد پرت حداقلی آب هم نباشند.

اسماعیل سلیمی کشاورز جوانی بود که به محض دیدن خبرنگار اصفهان شرق، درخواست انعکاس مطالبه قشر کشاورز به مسئولان پایتخت نشین را داشت و گفت: بازگشایی چندروزه زاینده رود، مرهم مقطعی بر زخم عمیق کشاورزان است و مسئولان باید نسبت به دائمی شدن زاینده رود و اجرای مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب که فقط بر روی کاغذ نوشته شده، همت داشته باشند.

وی تاکید کرد: کشاورزان نماینده های خود را به صورت قانونی برای پیگیری مشکلاتشان به جلو می فرستند و توقع دارند که حقابه و حتی خسارت نکشتشان به موقع به زندگی آنها وارد شود نه اینکه کشاورز با تداوم خشکسالی، توان زندگی و تامین معیشتش را هم نداشته باشد.


*کشاورز شرق اصفهانی آب برای کشت و کار می خواهد و بس!

غلامعلی حسینی و رضا دهقانی، به خبرنگار ما از مشکلاتشان گفتند و این گونه اذعان کردند: خواسته ما از مسئولان کشوری، تامین حقابه ای است که از چندین سال گذشته تا کنون به صورت قانونی باید در اختیار کشاورزان شرق اصفهانی گذاشته می شد و جز این حرف دیگری ندارند.

غلامعلی خاطرنشان کرد: کشاورز استرس این را دارد که حدود 15 روز دیگر آب بسته می شود و برای از بین نرفتن محصول کشت شده خود، متوسل به باران این رحمت الهی خواهد شد ولی مسئولان گاها این دغدغه کشاورزان را مشاهده نکرده و جلوی برداشت های بی رویه بالادست را نمی گیرند.

به گزارش اصفهان شرق، یادمان باشد جریان بیست روزه آب در رودخانه، برای تعداد کثیری از مردم مناطق غرب و شرق اصفهان، احیای زندگی و جاری شدن حیات در کشت و زراعتشان است و در این رابطه مسئولان باید نسبت به احقاق حق کشاورزان شرق اصفهان نهایت تلاش را داشته باشند. به راستی شادی امروز کشاورزان حاصل حرکت آب از سد زاینده رود تا تالاب گاوخونی است ولی به دلیل برداشت های بی رویه بالادست و عدم جلوگیری از آن، روز به روز اوضاع کشاورزان سخت تر شده و اتش دل گاوخونی زبانه اش بیشتر به اطراف پراکنده می شود.

نمایندگان مردم اصفهان در مجلس، وزارت نیرو، رئیس جمهور و همه مسئولانی که به نوعی با حقابه کشاورزان و مطالبه به حق آنها مرتبط هستند، باید هر چه سریعتر نسبت به خواسته های قانونی این قشر زحمت کش، وارد عمل شده و گرهی از مشکلات آنها باز کنند. گره مشکلات کشاورزان با تدبیر صحیح و اجرای همه وعده های مسئولان در خصوص مسائل مرتبط با حوضه زاینده رود، حل می شود ولی برخی از مسئولان فکر باز کردن گره با دندان را دارند و نمی دانند، گذر زمان و عدم رفع این مسائل، چرخ زندگی کشاورزان را پنچر و زندگی این قشر آبرومند را فلج خواهد کرد.

گزارش از زهرا شجاعی

انتهای پیام/

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.