سرویس: تولیدی 17:44 - یکشنبه 14 بهمن 1397

مبانی شعارهای دوران انقلاب اسلامی در ایران؛

شکل‌گیری شعارهای انقلاب اسلامی، مبتنی بر آموزه های دینی و قرآنی

شعارهای انقلاب اسلامی، مبتنی بر آموزه های دینی به ویژه آیات قرآن کریم شکل گرفت، در قلب مردم نشست و بر زبان آنان جاری شد.

اصفهان شرق_ سید روح الله رفعتی پور، انقلاب شکوهمند اسلامی، بر پایه اعتقاد اصیل به اسلام عزیز و با هدف حاکمیت دین بر همه شئون جامعه در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و در پی آن، نظام جمهوری اسلامی در ایران مستقر شد.

شعارهای انقلاب اسلامی، مبتنی بر آموزه های دینی به ویژه آیات قرآن کریم شکل گرفت، در قلب مردم نشست و بر زبان آنان جاری شد.

دو شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» و نیز شعار «مرگ بر آمریکا» و… بر همین مبنا مطرح گردیده است.

در این نوشتار بر آنیم که مبنای قرآنی این شعارها را بررسی کنیم.

اساسا جامعه ی مطلوب از نگاه دین، جامعه ای است که زیر بار سلطه ی اغیار نباشد و آزاد و مستقل و در چارچوب آموزه های الهی طی مسیر نماید.
بر همین اساس، خداوند متعال در آخرین آیه ی سوره ی مبارکه ی فتح ویژگی های جامعه ی اسلامی را بیان فرموده است:
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا»

همان گونه که در آیه مشهود است، اولین ویژگی جامعه ی اسلامی، شدت و غلظت داشتن در برابر دشمنان و رحمت نسبت به نیروهای خودی است؛ ضمن آن که از مهمترین و بارزترین نشانه های این جامعه، بندگی نسبت به خالق هستی و امیدوار بودن به فضل اوست نه چشم داشتن به دست دیگران و تلاش برای حصول رضایت اجانب، آن گونه که متأسفانه امروز برخی افراد در کشور ما به دنبال آن هستند.

اما نکته مهم این است که آیه شریفه، جامعه ی اسلامی را به گیاهی تشبیه کرده که جوانه زده، رشد یافته، قدرت پیدا کرده و آنقدر توانمند و تنومند شده که می تواند بر ساقه ی خود بایستد؛ به عبارت دیگر یکی از مهمترین شرایط جامعه ی مطلوب از دیدگاه قرآن، «استقلال» و روی پای خود ایستادن است.

جالب این که خداوند متعال این رشد و بالندگی نظام اسلامی را باعث شگفتی بنیان گذاران آن و همچنین باعث خشم دشمنان عنوان نموده است.

امروز به روشنی ترجمان این آیه ی مبارکه را نسبت به انقلاب عزیز اسلامی می توان مشاهده کرد.

اما موضوع قابل توجه این که مسأله ی خشم دشمنان در آیات دیگر نیز مورد نظر قرار گرفته و نکاتی گفتنی درباره ی آن وجود دارد.
حضرت حق در آیات ۱۱۸ و ۱۱۹ سوره ی مبارکه ی آل عمران، مطلب بسیار مهمی را خطاب به جامعه ی مؤمنین مطرح فرموده است:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ*هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»


پروردگار مهربان در این دو آیه، ضمن دستور به عدم دوستی با دشمنان، هفت ویژگی برای آنان برشمرده است:

۱_ تا آن جا که بتوانند در کار مؤمنین خلل ایجاد می کنند( لا یالونکم خبالا)
۲_ از رنج و سختی مؤمنان، خشنود می شوند(ودوا ما عنتم)
۳_ دشمنی شان از دهانشان آشکار است یعنی دشمنی شان را حتی به زبان نیز می آورند(قد بدت البغضاء من افواههم)
۴_ نقشه هایی که کشیده اند، از آنچه به زبان می آورند بسیار بیشتر و بزرگتر است(و ما تخفی صدورهم اکبر)
۵_ در برابر دوستی مؤمنین با آنها، نسبت به مؤمنان دوستی نمی کنند( تحبونهم و لا یحبونکم)
۶_ هنگامی که با مؤمنان ملاقات می کنند، اعلام وفاداری می نمایند( و اذا لقوکم قالوا امنا)
۷_ اما در خلوت خود نسبت به مؤمنین بسیار خشمناک هستند( و اذا خلوا عضوا علیکم الانامل من الغیظ).

خداوند پس از بیان این ویژگی ها، به مؤمنین دستور می دهد در برابر کسانی که این خصوصیات را دارند، شعار «مرگ» سر دهند (قل موتوا بغیظکم).

همچنین یکی از اقداماتی که ملت شریف ما در جریان انقلاب اسلامی و پس از آن در طول این چهل سال مبارک انجام داده اند، راه پیمایی های باشکوه است که هرسال با عزم ملی و غیرت اسلامی صورت می گیرد.

طبق آیه ی ۱۲۰ سوره ی توبه، خداوند متعال گام برداشتن دسته جمعی که باعث خشم دشمنان می شود را از مصادیق عمل صالح دانسته و آن را از ویژگی های جامعه ی اسلامی بیان فرموده است(وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ… إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ).

بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که حضور در راه پیمایی های انقلابی و سر دادن شعار مرگ علیه بدخواهان و دشمنان این مرز و بوم که خشم آنان را به دنبال دارد، از جمله ی آموزه های دینی ماست و هر بار باید با جدیت و شکوه بیشتری آن را به نمایش بگذاریم که به لطف خدا امسال در روز ۲۲بهمن ملت ما بهتر از همیشه نسبت به این امر مهم همت خواهند ورزید.

ان شاءالله در بخش بعدی، مبنای قرآنی شعار نه شرقی نه غربی را بررسی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.