سرویس: سیاسی 17:25 - یکشنبه 14 بهمن 1397

همراه با سیاست؛

اتاق فرماندهی فتنه آینده به روایت لاریجانی/ مرتضی حاجی: دولت آینده هم اصلاح‌طلب است!

یک نماینده اصلاح طلب مجلس به تازگی وعده جدیدی را برای پالرمو و CFT مطرح کرده است.

به گزراش اصفهان شرق، «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، از نمایندگان اصلاح طلب مجلس به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار کرده است:

«در صورتی که موافقتنامه های کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد، نرخ ارز افزایش پیدا نمی‌کند !»

*پیش از این، رئیس جمهور روحانی هم در اظهاراتی از این گفته بود که با پیوستن به FATF شاهد ارزانی ۲۰ درصدی خواهیم بود !

این اظهارات اما در حالیست که برجام رئیس جمهور روحانی که وعده ارزانی، لغو تمام تحریم ها و افزایش حقوق از قِبل آن داده شده بود؛ نه تنها موجب لغو کارای هیچ تحریمی نشد بلکه موجب گرانی تا ۲۰۰ درصدی برخی اقلام نیز شده و امروز همه در جامعه می دانند که گوشت ۱۰۰ هزار تومانی و دلار ۲۰ هزار تومانی همگی از نفحات برجام هستند.

سوالی که برخی محافل تحلیلی مشغول تأمل و تدقیق بر روی آن هستند اینست که در فرجام این فرایند «وعده، شکست وعده، در ادامه به راه انداختن بازی «کی بود کی بود من نبودم»، مقصرتراشی و در نهایت، انداختن مسئولیت قضایا به گردن رهبری»؛ چه رویدادی نهفته است و طراحان این فرایند چه هدفی را در سر دارند؟

***

اتاق فرماندهی فتنه آینده به روایت لاریجانی

«محمدجواد لاریجانی»، دیپلمات سابق، از فعالان اصولگرا و معاون حقوق بشر قوه قضائیه به تازگی در سخنانی در اجتماع هیئت‌های مذهبی شهرستان مهدی‌شهر با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور نابه‌سامان است و این محصول ۲ موضوع و پدیده است، گفت: امروز در کشور ۲ موضوع فتنه اقتصادی و افت کارآمدی سبب مشکلات اقتصادی موجود در کشور شده است و این دو مورد باهم اتفاق افتاده است.

او با بیان اینکه فتنه اقتصادی مانند همان فتنه ۸۸ است تصریح کرد: در فتنه ۸۸ دشمنان می‌خواستند تا مردم را به کف خیابان‌ها بیاورند و «رأی ما کجاست؟» هم کلیدواژه و شعار دشمنان در این فتنه بود و امروز هم دشمن به دنبال کشاندن مردم به خیابان‌ها با شعار «پول ما کجاست؟» هستند و این برنامه دشمنان است، البته فتنه اتاق فرماندهی نیز دارد و این بار اتاق فرماندهی فتنه اقتصادی از سوی دشمنان آشکار است.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه برجام در دل دشمنان امید ایجاد کرده و این امید در دل دشمن سبب شده است تا فتنه اقتصادی شکل بگیرد خاطرنشان کرد: برجام توانست در دل دشمن امیدی ایجاد کند؛ مبنی بر اینکه ما مستأصل شده‌ایم؛ اما ملت بزرگ ایران هیچ‌گاه مستأصل نشده است .

*محمدجواد لاریجانی، مرضیه وحید دستجردی و سیدحسین نقوی حسینی از جمله فعالان اصولگرایی هستند که طی ماه های گذشته درباره «فتنه اقتصادی» توضیحاتی را خطاب به افکار عمومی بیان کرده اند.

این در حالی است که جریان چپ در عین تلاش برای سیاه نمایی از اوضاع کشور و فراهم آوردن اصول محدثه این فتنه که بر بستر سابوتاژ اقتصادی و تخریب گسترده اقتصاد در اذهان مردم صورت می گیرد؛ اصرار دارند که هیچ فتنه ای در کار نیست و اصلاح طلبان هم قصدی برای ایجاد فتنه ندارند !

برخی معاریف اصلاح طلب مثل بهزاد نبوی در این زمینه اصرار فراوانی دارند مبنی بر اینکه مقصّر اصلی شرایط موجود کشور رهبر انقلاب است !

سعید حجاریان نیز به تازگی در چند مطلب جداگانه از عام البلوی بودن شرایط کشور، احتمال انقلابی شدن جنوب تا شمال تهران و رویارویی مردم و نیروهای نظامی سخن گفته است .

گفتنیست، جواد لاریجانی پیش از این مسئله سابوتاژ اقتصادی را نیز هشدار داده بود.

او در یک مصاحبه در همین زمینه می گوید:

«برای آمریکا و دوَل غربی فتنه اصل نبود بلکه مختل کردن و تضعیف و ساقط کردن نظام اسلامی ایران هدف بود و هست و لذا غرب در دو مسیر برای مقاصدی که فتنه متوجه آن بوده است، کار می‌کند، اول اینکه روی اصحاب فتنه زیاد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند چرا که می‌دانند بازسازی آنها بسیار پرهزینه است و بعید است به جایی برسد. اما برای اختلال در نظام به ویژه اختلال اقتصادی بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند یعنی در حال حاضر خط فتنه به خط سابوتاژ اقتصادی –خرابکاری و اغتشاش به بهانه مشکلات اقتصادی- تبدیل شده است .»

***

باید در ساختار قدرت بازنگری کرد تا روحانی بتواند رفع حصر کند

مرتضی حاجی: دولت آینده هم اصلاح‌طلب است!

«مرتضی حاجی»، فعال اصلاح طلب و از عاملان وضع موجود کشور به تازگی در بخشی از مصاحبه با شفقنا گفته است:

ما قدرت های پنهان و غیر مسئول زیادی در کشور داریم. یک کاندیدای ریاست جمهوری برنامه هایی اعلام می کند که این برنامه ها از دیدگاه او ناشی می شود. مردم به او رأی می دهند و او انتخاب می شود ولی در اجرای برنامه هایش با بخش دیگری از نظام که خارج از دولت است برخورد می کند بنابراین این چالش ایجاد می شود.

به طور مثال در مورد حصر که در وعده های انتخاباتی بود ولی خارج از اختیارات رییس جمهور است. باید در ساختار قدرت بازنگری کرد و کسی که منتخب مردم است بتواند به آنچه به مردم وعده کرده است عمل کند. رأی پشتوانه مردمی دارد و اگر برنامه ها عملیاتی نشود به رأی دهنده ها پشت کرده ایم. باید مکانیزمی طراحی شود که کاندیداها قبل از اعلام برنامه ها نشستی با سایر بخش های قدرت داشته باشند و برنامه های خود را اعلام کنند و از قوه قضاییه و شورای نگهبان و نیروهای نظامی و انتظامی و… برآیندی حاصل شود وگرنه چطور می توانند به وعده هایی که داده اند عمل کنند!

او در بخش دیگری از صحبت های خود نیز پیرامون دولت آینده می گوید:

من نمی دانم مردم در انتخابات آتی چقدر حضور پیدا می کنند، ولی باید باور پیدا کنیم که مسیر هر تغییری در کشور از صندوق های رأی می گذرد. مردم باید پای صندوق ها حاضر شوند و با رأی خود خواسته های خود را طلب کنند. قهر کردن با صندوق ها هیچ کمکی به کشور نمی کند. نمی توان پیش بینی کرد، ولی به نظر من دولت آینده نیز دولتی اصلاح طلب و با گرایشات اصلاح طلبی خواهد بود چون اصولگرایان موفق به نشان داده کارنامه ای موفق نشده اند. در حداقل تصور می توان گفت دولتی معتدل بر سر کار می آید و اصولگرایان تند رو هیچ شانسی نخواهند داشت. اصولگرایان میانه اگر بتوانند با اصلاح طلبان به توافق برسند مورد استقبال قرار می گیرند .

*درباره اظهارات نقل شده از حاجی بیان ۲ نکته ضروریست:

یکم_ مسئله حصر فتنه گران یک رفتار عقلانی و قانونی است و به شاکله نظام و جامعه ربطی ندارد که فردی یا افرادی قصد دارند خارج از این رفتارهای عقلانی و قانونی عمل کنند و بدون عذرخواهی رسمی، پای فتنه گران را دوباره به عرصه جامعه باز کنند.

دوم_ اصولاً متأسفانه چیزی به نام «عذرخواهی» و بازنگری اشتباهات در اردوگاه اصلاحات جایی ندارد.

مرتضی حاجی در حالی از این می گوید که مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و دولت سیزدهم نیز به اصلاح طلبان رأی میدهند که وضعیتی که دولت آقای روحانی بعنوان منتخب اصلاح طلبان پدید آورده؛ در مقابل چشم مردم هست.

مردم در سال های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ عملاً به اصلاح طلبان رأی داده اند و این روزها با گوشت کیلیویی ۱۰۰ هزار تومان، دلار چند برابر، مسکن گران تر و حتی احتمال گران تر شدن بلیط مترو مواجه شده اند.

آیا این تجربه که ثمره «تَکرار می کنم» لیدر اصلاح طلبان است کافی نیست برای اینکه نگاه منطقی تری به انتخاب مردم در رأی گیری های آینده وجود داشته باشد؟

انتهای پیام/

منبع:مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.