اصفهان شرق

دمنوشی زمستانه برای درمان سرماخوردگی

کدخبر: 179474
1397/11/14 در ساعت 17:15

به گزارش اصفهان شرق، یکی از گیاهان مفید که نام آشنایی نیز دارد، گیاه اکالیپتوس است، گیاه اکالیپتوس برای روزهای زمستان که اکثر افراد سرماخوردگی را در آن تجربه می‌کنند بسیار مناسب است، از دمنوش و بخور این گیاه برای بهبود علائم سرماخوردگی از جمله گلو درد و رفع التهاب گلو و بینی استفاده می‌شود.

آشنایی مختصر با گیاه اکالیپتوس

اکالیپتوس(Eucalyptus) گیاه وحشی بومی استرالیا است، در جنگل‌های انبوه رشد می‌کند و غذای بسیاری از حیوانات از جمله خرس‌های کوالا است، امروزه این گیاه در سرتاسر جهان کشت می‌شود، برخی از گونه‌های آن به اندازه درختان بزرگ رشد می‌کند و ریشه‌ آن سه برابر وزن خود، آب جذب می‌کند.

نام‌های دیگر این درخت، کافور، اوکالیپتوس، درخت تب‌و‌نوبه و درخت صمغ آبی است، اکالیپتوس درختی همیشه سبز و با ارتفاع 45 تا 65 متر است، برگ‌های این گیاه بخش دارویی آن را تشکیل می‌دهند، رنگ تمام برگ‌های اولیه و شاخه‌ها سبز مایل به آبی یا کبود است که به تدریج سبز مایل به سفید و مومی می‌شود.

اکالیپتوس مصارف بسیاری دارد، از اسانس این گیاه برای ساخت انواع عطر، صابون و برخی موادغذایی و نوشیدنی‌ها استفاده و حتی این گیاه به منظور دفع حشرات به روغن شمع و افشانه‌های حشره‌کش اضافه می‌شود.

خواص و موارد مصرف اکالیپتوس

در طب سنتی ایرانی این گیاه طبع گرم و خشک دارد و به صورت دمنوش، بخور، عرق و روغن استفاده می‌شود، اکالیپتوس یکی از بهترین دمنوش‌های فصل زمستان است که علاوه بر گرم‌گردن بدن در این روزهای سرد، از سرماخوردگی و علائم آن پیشگیری می‌کند.

اکالیپتوس ضدمیکروب است و برخی علائم سینوزیت مانند سردرد را کاهش و جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد؛ همچنین اکالیپتوس ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده است و به همین خاطر می‌تواند به درمان عفونت‌های ادراری کمک کند.

در صورت آلوده شدن لباس یا پوست بدن با قیر، استفاده از روغن اکالیپتوس یک راه مؤثر و بی‌ضرر برای زدودن قیر است.

اکالیپتوس گیاه معجزه‌گر در درمان سرماخوردگی

اکالیپتوس خواص زیادی برای سیستم تنفسی دارد، برای درمان التهاب سینه، ریه‌ها، بینی و گلو به کار می‌رود و می‌تواند برخی از باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد، اکالیپتوس زکام(التهاب مخاط بینی) ویروسی را تسکین می‌دهد، برای درمان برونشیت و سرفه مؤثر است و باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود، برای این منظور باید روزانه 2 تا 4 فنجان از دمنوش اکالیپتوس را بعد از غذا مصرف کرد، همچنین می‌توانید 3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را در مقدار کمی روغن بادام شیرین حل کرده و قفسه سینه یا پشتتان را ماساژ دهید.

اکالیپتوس علاوه بر ضدعفونی کردن دهان و گلو موجب رفع احتقان بینی نیز می‌شود؛ برای استفاده استنشاقی از اکالیپتوس، 5 تا 10 قطره از روغن اکالیپتوس را به دو لیوان آب جوش اضافه کرده و بخار آن را زیر یک حوله استنشاق کنید.

بهترین درمان برای کاهش تب

این گیاه فوق‌العاده، سرفه‌های چرکی را نیز تسکین می‌دهد و برای پایین آوردن تب مؤثر است، برای کاهش تب 10 تا 15 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر ریخته و آن را داخل وان حمام بریزید و به مدت 3 تا 4 روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید و یا اینکه 10 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

تسکین دردهای مفصلی و روماتیسمی

استفاده موضعی از این گیاه باعث تسکین دردهای روماتیسمی و درد مفاصل است، روغن این گیاه به صورت پماد یا مخلوط با روغن‌های پایه در تخفیف التهاب و تسکین دردهای عضلانی مصرف می‌شود، برای تسکین دردهای موضعی، 2 قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید و روزانه 2 تا 3 مرتبه مفاصل دردناک را با آن ماساژ دهید.

 روش تهیه دمنوش اکالیپتوس

برای تهیه 2 فنجان دمنوش اکالیپتوس، یک قاشق مرباخوری از برگ‌های خرد شده اکالیپتوس را به یک لیوان یا 200 سی‌سی آب جوش اضافه و در قوری چینی یا پیرکس دم کنید، پس از گذشت 20 دقیقه دمنوش اکالیپتوس آماده مصرف است، برای شیرین کردن آن می‌توان از مقدار کمی نبات و یا عسل استفاده کرد، در زمان سرماخوردگی روزانه 2 تا 4 فنجان از این دمنوش تا بهبودی استفاده شود.

چه افرادی نباید از اکالیپتوس استفاده کنند؟

مصرف اکالیپتوس در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است و همچنین کودکان زیر دوسال نباید از این دمنوش استفاده کنند، حتی کودکان بزرگتر و یا سالمندان با سن بیشتر از 65 سال بهتر است با مصرف پزشک از دمنوش رقیق شده آن مصرف کنند.

افرادی که مبتلا به التهاب معده یا روده یا التهاب مجرای صفرا هستند و یا ناراحتی کبدی دارند، باید از مصرف عصاره برگ اکالیپتوس اجتناب کنند.

مصرف بیش از اندازه عصاره این گیاه می‌تواند باعث انواع شکم‌درد، آسیب کبدی، ورم معده، سردرد، تشنج، ورم کلیه، پیدایش خون در ادرار، ضعیف شدن رفلکس‌ها و حرکات تنفسی، پایین آمدن فشار خون و درجه حرارت بدن و مصرف زیاد آن باعث فلج دستگاه تنفسی‌، خفگی و مرگ می‌شود.

مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس به دلیل اسانس‌های موجود در آن باعث مرگ می‌شود و نباید برای مصارف داخلی استفاده شود ولی برای استعمال موضعی سمی نیست؛ محلول‌های روغنی آن نباید در فرآورده‌های بینی به کار روند، زیرا حرکات مژک‌ها را مهار کرده و پنومونی چرب ایجاد می‌کند.

عصاره اکالیپتوس می‌تواند اثر داروهایی را که برای درمان کمبود قندخون به کار می‌رود، خنثی کند و با آن‌ها تداخل دارویی دارد؛ تماس با مواد حاصل از گیاه و حتی تماس با قسمت‌های مختلف گیاه نظیر شاخ و برگ آن در افراد حساس کهیر ایجاد می‌کند.