سرویس: اخبار شهرستان 11:07 - یکشنبه 07 بهمن 1397

اما و اگرهای بیماری سالک در منطقه سالک خیز اصفهان؛

معضلات جدی بهداشت محیط؛ این بار از زبان مردم شرق اصفهان

مسئولان بهداشتی منطقه می خواهم که نسبت به افراد یا خانواده هایی که بهداشت محیط را رعایت نمی کنند برخورد جدی تری کنند؛ گاهی می بینیم آب های کثیف به صحرا می روند و باعث افزایش پشه خاکی عامل انتقال سالک می شود.

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به این که چندین سال است مرکز بهداشت شماره دو شهرستان اصفهان مبارزه با عامل بیماری سالک را در منطقه جرقویه علیا را در دستور کار قرار داده، امسال آمار مبتلایان به این بیماری افزایش چشمگیری داشته و به  همین دلیل مسئولان چندین جلسه را در بخشداری جرقویه علیا برگزار کردند، ولی در این جلسات هر ارگانی منافع خود را در نظر می گیرند و مبارزه با این بیماری با این روش جواب نمی دهد و همه باید با تعامل و همکاری وارد عمل شوند.

یکی از شهروندان حسن آبادی در خصوص مبارزه با این بیماری در منطقه گفت: هر ساله مرکز بهداشت شماره دو تعدادی از افراد را برای این کار معرفی می کنند که بعضاً افرادی هستند که هیچ اطلاعی از بیماری سالک نداشته و آموزشی هم ندیده اند و این افراد که از دانش آموز تا افراد مسن هستند، شاید در طول یک سال از مزرعه یا صحراها بازدید نکرده اند و این افراد در مرحله لانه کوبی موش ها نمی توانند کار را به نحو احسن انجام دهند.

وی در ادامه افزود: بنده خودم مشاهده کردم که یک مزرعه را در مدت دو ساعت لانه کوبی کردند  و مکان هایی را دیدم که اصلاً سر نزده بودند.

وی در تشریح یک راهکار برای بهتر شدن کار لانه کوبی موش ها گفت: اگر بجای انتخاب افراد بی تجربه و بی اطلاع، از کشاورزان هر مزرعه استفاده می شد، هم هزینه ها کاهش پیدا می کرد و هم کشاورر چون برای محصولش زحمت کشیده و اطلاع کافی از محل زندگی موش ها داشت بهتر می توانست این عمل را انجام دهد.

شهروند دیگری که دچار بیماری سالک شده بود انتقاداتی داشت و گفت: یکی از عواملی که باعث افزایش بیماری سالک شده است نظارت ناکافی در عمل لانه کوبی موش ها است. زیرا این کار توسط بهداشت انجام می شود و همین اداره نقش نظارت را بر عهده دارد؛ این عمل نمی تواند تمام نواقص را بیان کند پس اگر نظارت بر این کار را افرادی از مراکز دیگر انجام می دادند شاید کار بهتر و با کیفیت تر انجام  می شد.

شهروند دیگری یکی از عوامل افزایش سالک در منطقه را عمل نکردن به مصوبات جلسات مربوطه عنوان کرد و افزود: در سال گذشته یکی از مصوبات جلسه مبارزه با بیماری سالک توزیع قلم دافع حشرات و پشه بند در مراکز بهداشتی بود، آیا این کار انجام شد؟ تعدادی کمی قلم دافع حشرات آوردند مگر مسئولان خانه بهداشت نمی دانستند جمعیت یا تعداد خانوارها چه تعداد است؟ یکی از مصوبات دیگر این بود که مسئولان شهرستانی قول دادند که هر چند وقت در مساجد، کانون ها قیلم  در مورد راه های پشگیری پخش کنند این کار هم انجام نشد.

یکی دیگر از شهروندان شرق اصفهان در مورد افزایش مبتلایان به بیماری سالک گفت: در منطقه جرقویه علیا در طول سال گذشته علاوه بر موش سگ های ولگرد زیاد شده بودند و با توجه به اینکه بیماری سالک دو نوع شهری و روستایی ظاهر می شود و مخزن نوع شهری آن نیز سگ می باشد و نوع مبتلایان به سالک در منطقه هم نوع شهری است و هم نوع روستایی پس باید علاوه بر مبارزه با موش با سگ های ولگرد نیز مد نظر قرار گیرد تا در سال آینده آمار مبتلایان کمتر شود.

مسئولان بهداشتی از روستاها، شهرها، شهرستان و استان مروری بر مطالب و نظرات مردم داشته باشند. با توجه به حرف های شهروندان متوجه می شویم که مردم عادی نیز نسبت به هزینه دار بودن هر بیماری باور دارند و همیشه برای حل مشکلات آماده همکاری هستند به همین دلیل راهکارهای خوبی می دهند.

احمد صادقی، خبرنگار اصفهان شرق هم در این رابطه می گوید: مسئولان بهداشتی منطقه می خواهم که نسبت به افراد یا خانواده هایی که بهداشت محیط را رعایت نمی کنند برخورد جدی تری کنند؛ گاهی می بینیم آب های کثیف به صحرا می روند و باعث افزایش پشه از جمله پشه خاکی عامل انتقال سالک می شود و هم باعث آلوده شدن محصولات کشاورزان می شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “معضلات جدی بهداشت محیط؛ این بار از زبان مردم شرق اصفهان”

  1. شهروندحسن آبادی گفت:

    سلام احسنت به خبرنگار اصفهان شرق که دنبال واقعیات هستید اگر همه راست می گفتند بسیار ی از مشکلات حل می شد

  2. شهروندحسن آبادی گفت:

    سلام احسنت به خبرنگار اصفهان شرق که دنبال واقعیات هستید اگر همه راست می گفتند بسیار ی از مشکلات حل می شد

  3. شهروند حسن ابادی گفت:

    من هم موافق آقای این خبر هستم و از اقای صادقی تشکر می کنیم که دنبال واقعیات است بله مشکل سالک درصدی مقصر خود مسئولین هستند چرا در جلسات آمار غیر واقعی می دهید مگر اگر آمار دروغ بدهید مشکل حل خواهد شداین نکته هم دست است که وقتی یک ارگان کاری را انجام دهد و نظارت هم با خودش باشد امار واقعی نمی دهند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.