اصفهان شرق

رعایت بهداشت محیط بهترین راه پیشگیری از بیماری سالک است/ مبارزه فقط در 25 درصد اماکن آلوده انجام می‎شود

کدخبر: 179143
1397/10/22 در ساعت 11:53

به گزارش اصفهان شرق؛ با توجه به رشد چشمگیر بیماری سالک در منطقه جرقویه علیا کمیته بهداشتی با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و محلی در سالن اجتماعات بخشداری جرقویه علیا برگزار شد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت شماره 2 اصفهان با بیان این که رشد بیماری سالک در منطقه افزایش یافته است، گفت: رعایت بهداشت محیط بهترین راه پیشگیری از بیماری سالک است.

دکتر فروغی ادامه داد: رعایت بهداشت محیط با جمع  آوری و دفع صحیح و بهداشتی و مستمر زباله، جمع  آوری فضولات حیوانی و جلوگیری از انباشته شدن آن ها جمع آوری نخاله های ساختمانی نزدیک شهر و کنترل تاغزارهای نزدیک اماکن عمومی امکان پذیر است.

وی با اشاره به راه های مبارزه عامل انتقال دهنده عامل بیماری، تصریح کرد: بهسازی محیط، دوری از محل زندگی پشه خاکی و مناطق آلوده به سالک به ویژه هنگام غروب و اوایل شب، محافظت بدن در برابر نیش زدن پشه، نصب توری فلزی با منافذ ریز به در و پنجره ها، از جمله این روش هاست.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت شماره 2 اصفهان؛ استفاده از پمادها و مواد دور کننده حشرات به هنگام کار و خواب، محافظت از زخم سالک و پوشاندن آن با گاز استریل و مبارزه با جوندگان و سگ های ولگرد را از دیگر روش های پیشگیری از بیماری سالک برشمرد.

فروغی با تأیید وجود مشکلات قانونی در نهادها و ارگان‎ها، اذعان کرد: برای مبارزه با این بیماری باید همه بسیج شوند و آموزش را از مدارس، مساجد و کانون‎ها شروع کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مبارزه با بیماری سالک فقط در 25 درصد اماکن آلوده انجام می‎شود که امیدواریم با تأمین اعتبار بتوان در 75 درصد از اماکن باقیمانده نیز مبارزه شروع شود تا بتوان ابتلا به این بیماری را به حداقل رساند.

 در ادامه دهیاران روستاها نیز در مورد مشکلات موجود در روستاها سخنانی بیان کردند.

مصوبات جلسه 

شهرداری برای جمع آوری زباله های ساختمانی اطراف شهر و دهیاران نیز در روستاها اقدام کنند.

برای ایجاد اماکن توریستی و تفریحی باید قبل از هر گونه اقدامی با مسئولان بهداشتی هماهنگ شود تا از نظر بهداشتی مورد بررسی قرار گیرد.

مسئولان محیط زیست و جهاد کشاورزی نیز در خصوص تاغزارهای اطراف روستای خارا با شبکه بهداشت هماهنگی های لازم را جهت از بین بردن موش ها و ارائه راهکار برای رفع این مشکل داشته باشند.

نیروی انتظامی و بسیج کنترل لازم را بر کامیون های حمل کود و محل تخلیه آن ها داشته باشند؛ همچنین دهیاران بر بهداشتی بودن گاوداری ها، مرغداری ها نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/