سرویس: اخبار شهرستان 16:16 - چهارشنبه 19 دی 1397

تجمع متفاوت کشاورزان اصفهانی؛

کام کشاورزان شیرین شد/ زاینده‌رود هفته اول بهمن جاری می‌شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: براساس جلسات متعدد برگزار شده با مسئولان و کشاورزان به این نتیجه رسیدیم که در هفته اول بهمن ماه بهترین زمان برای رهاسازی آب در زاینده رود برای کشاورزان است، منتظر اعلام رسمی زمان دقیق از سوی وزارت نیرو هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، حسن ساسانی پیش از ظهر امروز در جمع کشاورزان شرف اصفهان در مسچد گلزار خوراسگان با بیان اینکه از صنف کشاورزان برای پیگیری به جق مطالبات کشاورزان تشکر می کنیم، اظهار کرد: جهاد کشاورزی مطالبه گر حقوق کشاورزان است و در مقابل آنها قرار ندارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان همچون دیگر مسئولان در کنار کشاورزان شرق اصفهان برای جل مشکلات آن ها است، تصریح کرد: همه به واقع از حق کشاورزان دفاع می کنیم.

وی افزود: خداوند یاری کرده و بارش ها زیاد بود و در نتیجه رهاسازی آب قطعی شد، در بحث ساماندهی بستر زاینده رود ما جدی هستیم و استان چهارمحال و بختیاری به جد در بحث ساماندهی رودخانه کار میکند.

ساسانی ابراز کرد: در بالادست سد زاینده رود همه بندهای خاکی که باعث می شود آب از بین برود باید اصلاح و یا تخریب شود لذا وقتی ما دراستان خود چنین اقدامی را بکنیم چهارمحال و بختیاری نیز تشویق می شود.

وی ادامه داد: حق آبه و خسارت به کشاورزان محاسبه شده و به زودی اختصاص می یابد همچنین طی جسلسات و مذاکرات صورت گرفته نهایتا هفته اول بهمن ماه بهترین زمان برای کشاورزان جهت رها سازی آب در زاینده رود است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در پایان بیان کرد: حق کشاورزان به حدی برای همه ما مهم است که دیروز به وزارت نیرو نامه ارسال شده و امروز پاسخ هایی داده شده است ولی منتظر اعلام رسمی زمان دقیق از سوی وزارت نیرو بودیم.

کاهش بارش در سال های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.

کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه و حل مشکلات معیشتی خود را خواهان شدند.

حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.

زاینده رود 360 کیلومتر طول دارد که 280 کیلومتر آن آب ندارد و تالاب گاوخونی هم در نبود آب در سالهای آینده به تاکید کارشناسان یکی از چالش های زیست محیطی کشور و فلات مرکزی ایران تبدیل می شود.

این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.

حسین محمدرضایی امروز در گفت‌وگو با اصفهان شرق اظهار داشت: کشاورزان اصفهانی برای جلوگیری از سوءاستفاده گروه‌های معاند، تجمع امروز خود را از میدان خواجو به مسجد گلزار در منطقه 15 (خوراسگان) اصفهان منتقل و از مسؤولان برای حضور در این گردهمایی دعوت کردند.

عضو هیأت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان افزود: در این تجمع که صبح امروز انجام شد، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با حضور در جمع کشاورزان از بازگشایی آب زاینده‌رود در اصفهان و رسیدن آن برای کشت کشاورزان شرق خبر داد.

وی با بیان این که تاریخ دقیق این بازگشایی در روزهای آینده با تأیید مسؤولان وزارت نیرو اعلام خواهد شد، تصریح کرد: مسؤولان آب منطقه‌ای قول بازگشایی آب را پیش از این داده بودند اما خواستیم در جمع کشاورزان حاضر شده و خودشان این موضوع را بیان کنند.

محمدرضایی در پاسخ به این سؤال که جاری شدن زاینده‌رود قطعی است یا خیر گفت: البته باز شدن آب باید با تأیید شورای هماهنگی در تهران صورت می‌گیرد.

عضو هیأت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان در پایان عنوان کرد: جهاد کشاورزی هم قول داد یارانه‌ برای بذر گندم کشاورزان اختصاص دهد، چرا که با توجه به شرایط پیش آمده کشاورزان پولی برای خرید بذر ندارند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.