سرویس: اخبار شهرستان 14:22 - دوشنبه 17 دی 1397

فقر پشت درب خانه های شرق اصفهان؛

حرف کشاورزان نان شب است/ حق‌آبه را بدهید، خسارت پیشکش

پس از اینکه کشاورزان شرق اصفهان حق‌آبه خود را از دست دادند و گرد و خاک برای مدت طولانی بر روی زمین های کشاورزی و خانه هایشان مهمان شد وضعیت معیشت مردم این منطقه در شرایط نامطلوبی قرار گرفت تا جایی که برخی در این منطقه به نان شب محتاج شدند.

به گزارش اصفهان شرق، بعد از میل بشر به یکجا نشینی رفته رفته با توجه به شرایط محیطی و اکتسابی فردی در خطه‌های مختلف میل به یک شغل آشکارتر و زمینه گسترش آن با توجه به شرایط محیطی یو خط فراهم‌تر شد تا بعد از نسل‌های شغل‌ها نیز گاها ارثیه‌ای از گذشتگان به حساب آید.

در میان شغل‌های موروثی کشاورزی که از جمله اولین شغل‌های بشر به حساب می‌آید و شرایط محیطی نقش مهمی در حفظ و گسترش آن دارد پر رنگ تر و پر فروغ‌تر است؛ رونق کشاورزی و میزان در دسترس بودن آب از دیر باز در کنار یکدیگر مطرح بوده است و در بسیاری از موقعیت‌ها عوامل طبیعی و انسانی فراوانی آب را تحت تاثیر قرار داده و گاهی نیز با خشکی مطلق همراه کرده است؛ اتفاقی که زمینه‌ساز مشکلات معیشتی برای مشاغل وابسته به آب فراهم خواهد کرد و جایگزینی مشاغل جدید نیز به دلیل سطح فراگیری نیروی کار با سختی همراه خواهد بود.

خشکی و کمبود منابع آبی در خطه‌های که بیشتر از هر چیزی کشاورزی را از گذشتگان خود ارث بردند و همسایه به همسایه و محله به محله و شهر به شهر جزء، کشاورزی منبع درآمدی وجود ندارد رفته رفته با کاهش کاشت و برداشت و کم شدن درآمد، سفره‌های خانه‌هایشان را کوچک تر می‌کند البته کشاورزان نماد روزهای سختند.

زیبایی و پویایی اصفهان زبان زد است زیبایی که عاریه از زنده‌رودش گرفته شده است رودی که از غرب به شرق استان آبادانی و سرسبزی را به ارمغان اورده است و مردم بخشندگی را کنار این رود بخشنده به ارث بردند و در همزیستی با این رود کشاورزی به عنوان تنها شغل آن‌ها شناخته می‌شود.

بعد از خشکسالی‌ها پی‌در پی آب در خانه خود غریبه شد و بستر رودخانه زاینده‌رود خشک و خشک‌تر شد و خشکی رودخانه ‌کشاورزی را خشکاند و این خشکی سراغازی برای مشکلات قابل توجه کشاورزان شده است و در شرق شهرستان اصفهان سونامی فقر را به پا کرد؛ البته کشاورزان در چنین مناطقی حتی اگر با تصمیمات انسانی رودهای پر آب و منابع آبی خود را از دست بدهند و به این وضعیت دچار شوند و تفکر به این جهت پیش برود که این آب در جای دیگر پر بازده‌تر است باید بپذیرند چرا که مالکیتی بر آن ندارند و این آب متعلق به منافع عمومی است اما در شرق اصفهان در حالی که تنگ‌دستی و مشکلات معیشتی کشاورزان بیداد می‌کند اما کشاورزان شرق خود مالک آب هستند و این در حالی است که حق‌آبه قانونی و شرعی آن‌ها به دلایل مختلف به دست‌شان نمی‌رسد.

حرف کشاورز نان شب است
بعد از اینکه کشاورزان شرق اصفهان حق‌آبه خود را از دست دادند و گرد و خاک برای مدت طولانی بر روی گرد و خاک‌هایشان مهمان شد وضعیت معیشت مردم این منطقه در شرایط نامطلوبی قرار دارد حسن شمس کشاورز شرق اصفهان در گفت‌وگو با صاحب نیوز می‌گوید: سال‌ها است حما از حق آبه که از آن سند مالکیت داریم محروم هستیم.

او می‌گوید: در سال‌های اول از پس‌اندازهای خود استفاده کردیم در سال‌های دام‌ها و حتی برخی از وسایل زندگی را فروختیم که فقط نیازهای اولیه خود را برطرف کنیم و هر مسوولی که می‌آمد قول می‌داد که حق آبه ما رو احیا کند اما ما هر چه گذشت از حق خودمان دورتر شدیم.

شمس می‌گوید: در اخبار می‌‌گویند که خسارت به کشاورزان داده شد اما کدام خسارت؟ من در سال نزدیک به چند ۱۰ میلیون درآمد داشتم و چندین کارگر در فصل های کاشت و برداشت برای من کار می‌کردند و از خیران بودم اما امروز می‌گویند خسارت من در سال پانصد تومان است آیا این توهین نیست؟

کشاورز شرق اصفهانی در ادامه می‌گوید: ما خواستار اجرای قانون ۹ ماده‌ای آب هستیم؛ قانونی که خود دولت گذاشته اما خودش هم اجرا نمی‌کند.

حسن شمس با اشاره به استعفای نمایندگان مجلس اصفهان، می‌گوید: صدای کشاورزان را کسی انگار نمی‌شنود؛ شاید شما فکر کنید حرف کشاورز شرق اصفهان زیاده خواهی یا رفاه و تجملات است اما نه، حرف کشاورز نان شب است فقط همین.

سناریو تلخ اصفهان از کجا شروع شد؟

یکی از نیاز‌های اساسی مردم دسترسی به آب آشامیدنی است؛ اب آشامیدنی در برخی از استان‌ها با چالش‌ها و کمبودهایی روبه رو بود که یکی از راهکارها استفاده از زاینده‌رود به عنوان یک خط انتقال برای برطرف کردن نیازهای استان به شمار می‌رفت و با نگاه‌های کارشناسی دنبال می‌شد؛ یکی از استان‌های هدف که مشکلاتی در تامین آب شرب خود داشت استان یزد بود استانی که در همجواری اصفهان از دیرباز مردم دو این استان روابط خیلی خوب و احساسی در کنار هم داشتند.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان می‌گوید: مرحوم هاشمی قبلاً گفته بود که بعد از تأمین آب برای اصفهان، آب به یزد برود ولی آقای خاتمی این کار را نکرد و بدون تأمین آب برای اصفهان، انتقال آب به یزد را انجام داد، البته امروز انتظار می‌رود که تکمیل سد تونل سوم کوهرنگ بدون درنگ انجام شود.

وی با انتقاد از عملیاتی نشدن وعده‌های دولت در تحقق حقابه‌ها تصریح کرد: کار دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که مسیر رودخانه زاینده رود توسط کارشناسان بررسی و ساماندهی شود.

بعد از گذشت سال‌ها اجرای نصف و نیمه یک پروژه، استان اصفهان و خصوصا شرق اصفهان را فلج کرد، از طرفی مشکلات استان یزد را هم آنگونه که نیاز بود بر طرف نکرد چرا که اول آب به یزد از آنچه پیش بینی می‌شد کمتر به این استان اختصاص یافت و علاوه بر آن کشاورزان شرق اصفهان را از حق‌آبه خود محروم کرد.

گرد و غبار تالاب گاوخونی عامل بیماری در اصفهان و یزد

علاوه بر این چالش‌ها، حق‌آبه تالاب گاوخونی هم از دست رفت تا گرد و غبار این تالاب عامل بیماری در اصفهان و یزد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باشد و در واقع هر دو استان هستند که از این طرح نیمه تمام زیان دیدند، البته کشاورزان شرق اصفهانی در تامین معیشت متفاوت ترند و کارد به استخوانشان رسیده است.

وضعیت کشاورزان شرق در حال حاضر چگونه است؟

مشکلات عدیده معیشتی کشاورزان و در پی محقق نشدن وعده مسئولان برای جاری‌سازی آب زاینده‌رود در پاییز و رعایت نشدن حقآبه‌هایشان، تجمعات اعتراضی کشاورزان را به همراه داشته است البته تجمعاتی که با هوشیاری این قشر زحمت کش کاملا آرام دنبال شده است و مشت محکمی به نگاه‌های ضد انقلاب که در صدد استفاده از ایگونه اعتراض ها هستند، زد.

کشاورزانی که مهم‌ترین مطالبه آنها بازگرداندن حقآبه‌های دیرینه و بین‌ نسلیشان است و تنها منبع درآمدشان کشاورزی است.

کشاورز حامی انقلاب است و فقط حق‌آبه خود را می‌خواهد

اکبر کریمی کشاورز ۶۰ ساله شرق اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان شرق، می‌گوید: ما از ابتدای انقلاب حامی نظام بودیم و اکنون در هر کوچه‌ای که می‌روید در شرق اصفهان یک خانواده شهید است.

او با بیان اینکه در سال گذشته ما وقتی می‌خواستیم تجمع کنیم اما دیدیم کشور اعتراضاتی را دارد علی رغم اینکه شب را گرسنه می‌خوابیدیم، می‌گوید: برای آرامش کشور باز هم شرایط سخت را تحمل کردیم؛ اکنون نیز حامی نظامیم و هر کجا لازم باشد در حمایت از انقلاب قدم بر می‌داریم.

کریمی در ادامه می‌گوید: ما حق‌آبه خود را می‌خواهیم چرا که ما راهی جزء کشاورزی برای امرار معاش نداریم؛ چرا یک کشاورز باید شب با چند سیب زمینی پخته به خانه برود و تازه آن هم غذای چند روز یک خانواده باشد.

اکبر کریمی می‌گوید: مسوولان خصوصا وزیر نیرو بین کشاورزان بیاید و از نزدیک مشکلات را ببیند امروز کشاورز مظلوم است هر روز چند ده هزار تومان را مطرح می‌کنند که ان هم به یک نفر می‌دهند به یک نفر نمی‌دهند، کشاورزان خسارت نمی‌خواهند و حق خود که حق آبه است را می‌خواهند.

استعفای نمایندگان دو خواسته را عملی کرد

حجت الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان شرق با اشاره به دلایل استعفای ۱۹ نماینده اصفهان، می‌گوید: ما قانون‌هایی چون مصوبات شورای عالی اب، مساله حق‌ابه ها، سهم ابه دارها، اشتراکی ها و جلوگیری از برداشت های بی رویه اب و همچنین مصوبات قانونی مانند قانون توزیع عادلانه آب بند 44 و 45 را داشتیم ولی مجریان قانون به قانون عمل نکردند.

او در مورد دلایل دیگر استعفا، می‌گوید: وعده هایی که رئیس جمهور و دیگر مسوولان در مورد آب اصفهان دادند و به ان عمل نکردند و در ردیف های بودجه ای، ردیف اب شرب و اب کشاورزی را در ردیف سامانه دوم قرار ندادند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه به دو خواسته عمل شد، می‌گوید: رئیس جمهور به جهانگیری دستور داد که ستاد سامان دهی احیای زاینده رود در دولت راجع به اب شرب، کشاورزی، صنعت و گردشگری مطرح شود که این کار انجام شده است و احتمالا به زودی به تصویب می رسد که این هزینه‌ای خواهد داشت که دولت باید در بودجه خود پیش‌بینی کند.

اگر آب پشت سد به ۳۰۰ میلیون متر مکعب برسد آب برای کشاورزان رها می‌شود

او می‌گوید: سامان دهی آب شرب مطرح بود که ۱۴ شهرستان در اصفهان باید آب شرب داشته باشند اکنون پشت سد ۱۴۰ میلیون متر مکعب است که حدود ۸۰ متر مکعب آن رسوبات و گل آلود است و قابل استفاده حدود ۵۰ میلیون متر مکعب است و نگران تابستان هستیم و کاهش بارندگی هم داشتیم؛ البته کوهرنگ با ۵۴۰ میلیمتر این روزها بارندگی خوبی داشته که ما در حال پیگیری هستیم که اب برای شرب و کشاورزی تامین شود و مسوولان قول داده‌اند اگر اب پشت سد به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسید اب را برای کشاورزی رها کنند.

دو نکته مهم در مورد پرداخت خسارت به کشاورزان

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اگر حق‌آبه کشاورزان را نتوانستند بپردازند و کشاورزان کشت نکردند؛ صندوق خسارت زیر نظر شخص استاندار اصفهان تشکیل خواهد شد و باید کشاورزان خسارت را بپردازد.

او می‌گوید: در پرداخت خسارت دو نکته مهم است؛ اول باید استانداری و تیمش بررسی و شناسایی خسارت را متناسب با وضعیت کشت و مسایل مربوطه انجام دهند و دوم پرداخت به اندازه این شناسایی باشد.

سالک می‌گوید: نمی‌شود ماهانه مبلغی در نظر گرفت مانند شب عید سال گذشته که به هر نفر ۵۰۰ تومان دادند که نگرانی‌هایی از این پرداخت بوجود امد؛ اینبار استانداری باید شناسایی دقیقی را انجام و متناسب با این شناخت هر میزانی که درامدش از صنعت بود خسارت پرداخت شود.

فقر به معنای واقعی جلو چشم کشاورزان
علی رغم تمام اقدامات مسوولان در سفره‌های کشاورزان هنوز تغییری ایجاد نشده است و کشاورزان بد تر از گذشته فقر به معنای واقعی را پیش روی خود می‌بینند و اگر اکنون نیز آب به کشاورزان برسد حداقل یکسال دیگر طول می‌کشد تا ان‌ها به اولین درامد خود برسند.

به نظر می‌رسد مطالبه بحق کشاورزان باید از سوی مسوولان و دولت مردان دیده شود و معیشت ان‌ها در قدم اول حل شود و در قدم دوم حق‌آبه ان‌ها در اختیارشان قرار گیرد.

‘گزارش از جمشید حسینی جزه

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.