سرویس: غیر تولیدی 09:45 - سه شنبه 11 دی 1397

دو سال پس از نامه امام (ره) مارکسیسم به موزه پیوست؛

پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب پیرامون افول آمریکا/ کوشکی: جامعه آمریکا فروپاشی خود را پذیرفته است

۲۰ سال پس از پیش‌بینی تاریخی امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتی به افول آمریکا اشاره کردند و با اشاره به نظر اندیشمندان جهانی، فروپاشی امپریالیسم آمریکا را و پیوستن آن به زباله‌دان تاریخ را پیش‌بینی کردند.

به گزارش اصفهان شرق،در اولین روز سال ۱۹۸۹ میلادی و ۱۱ دی ۱۳۶۷ نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رئیس‌جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت.

امام خمینی (ره) در شرایطی از صدای شکسته شدن استخوان‌های مارکسیسم سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به‌عنوان یک مجموعه و یکی از قدرت‌های برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به‌عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرونریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوری‌های این کشور، هنوز برقرار بود.

رهبر ایران در این نامه نسبت به مرگ کمونیسم هشدار داد و گفت: جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چراکه مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ چراکه مکتبی است مادی و با مادیت نمی‌توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت که اساسی‌ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است، به درآورد.

کل پیام دعوت به اسلام بود، این همان سیاستی بود که عین دیانت است و دیانتی که عین سیاست است.

ایشان از رهبر شوروی خواست به سیاست مذهب ستیزی خاتمه دهد و نسبت به اسلام مطالعاتی انجام دهد. وی در این نامه به برخی اندیشه‌های فلاسفه و عرفای مسلمان اشاره می‌کنند: اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینه‌ها تحقیق کنید، می‌توانید دستور دهید که صاحبان این‌گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشته‌های فارابی و بوعلی‌سینا (ره) در حکمت مشاء مراجعه کنند … تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این‌گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریک‌تر از موی منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.

در پایان پیام نیز امام راحل، ضمن تأکید بر قدرتمندی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پایگاه جهانی اسلام فرمودند: ما همچنان بر زندگی مسالمت‏آمیز و روابط متقابل معتقدیم و آن را محترم می‏شماریم.

اظهار ندامت گورباچف از بی‌توجهی به نامه امام (ره)

گورباچف با تشریح نابسامانی‌های اقتصادی و سیاسی روسیه، تصریح کرد «اگر ما پیشگویی‌های آیت‌الله خمینی را در آن پیام جدی می‌گرفتیم امروز قطعاً شاهد چنین وضعیتی نبودیم».

در سالگرد درگذشت آیت‌الله سید روح‌الله خمینی گورباچف طی مصاحبه‌ای با خبرنگار واحد مرکزی خبر در مسکو از اینکه به هشدارهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سه سال قبل از فروپاشی شوروی بی‌اعتنائی کرده بود، اظهار تأسف کرد و گفت: «مخاطب پیام آیت‌الله خمینی ازنظر من، همه اعصار در طول تاریخ بود.»

۲۰ سال پس از پیش‌بینی تاریخی امام خمینی (ره)، امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتی به افول آمریکا اشاره کردند و با اشاره به نظر اندیشمندان جهانی، فروپاشی امپریالیسم آمریکا را و پیوستن آن به زباله‌دان تاریخ را پیش‌بینی کردند.

افول امریکا به واقعیت مورد اجماع صاحب‌نظران معتبر جهان تبدیل‌شده است

امام خامنه‌ای دریکی از دیدارهای خود با اشاره به افول آمریکا گفتند: افول امریکا به واقعیتِ مورد اجماع صاحب‌نظران معتبر جهان تبدیل‌شده اما در سوی دیگر این چالش، ملت ایران باانگیزه، روحیه و کار و تلاش جوانان عزیزش، آینده‌ای درخشان و به‌مراتب بهتر را در پیش دارد.

ایشان سپس به شرایط امریکا در جهان اشاره کردند و افزودند: در یک نگاه وسیع‌تر، قدرت و اقتدار و هیمنه امریکا در دنیا، رو به افول و زوال است و امریکای امروز به‌مراتب ضعیف‌تر از امریکای چهار دهه قبل است؛ اکنون نه‌تنها اقتدار معنوی و قدرت نرم امریکا رو به افول است بلکه اقدامات رئیس‌جمهور عجیب‌وغریب فعلیِ امریکا، «لیبرال دموکراسی» را نیز که پایه تمدن غرب است، بی‌آبرو کرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان چندین سال قبل یک محقق معروف دنیا مبنی بر اینکه وضع کنونی امریکا، «نقطه نهایی تکامل تاریخی بشر است»، گفتند: همین جامعه‌شناس، اکنون سخنان قبلی خود را پس گرفته و مطالبی بیان می‌کند که نشانگر ضعف و افول امریکا و لیبرال دموکراسی است.

ایشان، «قدرت سخت» امریکا در زمینه‌های نظامی‌گری و اقتصاد را نیز رو به افول خواندند و افزودند: آن‌ها ابزار نظامی دارند اما به علت افسردگی، سردرگمی و تردید سربازانشان مجبورند از سازمان‌های جنایتکاری نظیر بلک واتر برای تحقق اهدافشان در کشورهای دیگر کمک بگیرند.

حضرت امام خامنه‌ای فرمودند: بدهی افسانه‌ای امریکا و کسری بودجه ۸۰۰ میلیارد دلاری این کشور در سال جاری را از نشانه‌های روند زوال اقتصادی امریکا برشمردند و خاطرنشان کردند: آن‌ها این واقعیات را با ظاهرسازی و شعار می‌پوشانند اما در زیر این زرق و برق، افول اقتصادی مشهود است.

ایشان با جلب‌توجه کشورهای منطقه به واقعیت افول امریکا افزودند: کسانی که به پشتیبانی امریکا حاضرند مسئله فلسطین را به‌کلی به فراموشی بسپارند، متوجه باشند که امریکا حتی در منطقه خودش هم رو به زوال است اما ملت‌های این منطقه و حقایق آن، زنده و پابرجا هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری افول امریکا به کسانی که به سازش با امریکا گرایش دارند، افزودند: بیهوده نقشه بی‌اساس و بی‌پایه نکشید، زوال امریکا یک واقعیت است.

ایشان عوامل افول شیطان بزرگ را بلندمدت و مربوط به عملکرد سلطه طلبانه آن در طول تاریخ این کشور دانستند و تأکید کردند: بر اساس سنت الهی، امریکا محکوم است که از صحنه قدرت جهانی زایل بشود.

برخی در داخل پیش‌بینی امام در مورد افول شوروی را هم قبول نداشتند

محمدصادق کوشکی مورخ و تحلیلگر بین‌الملل در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز بابیان اینکه نامه‌ای که حضرت امام خمینی در زمستان ۱۳۶۷ به گروباچف رئیس اتحادیه شورای نوشتن مبتنی بر نگرش الهی و دینی بود، اظهار کرد: امام راحل در این پیام نگرش الهی که باطل امر پایداری نیست و دیر یا زود خاتمه خواهد پذیرفت، تأکید داشتند.

تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: نگاه حکیمانه امام (ره) به مسئله کمونیست و حاکمیت ناموفق ۷۰ سال آن در بلوک شرق و مشخصاً در اتحاد شوری باعث شد که ایشان در این نامه‌ به‌صراحت این نکته را بیان کنند که به‌زودی شاهد افول بلوک شرق و سپرده شدن اندیشه چپ‌گرایی و مارکسیسم خواهیم بود و این‌ها به موزه‌های تاریخ خواهد پیوست.

وی با تأکید بر اینکه دو سال پس از ارسال نامه این حقانیت آینده‌نگری امام به‌صراحت معلوم شد، بیان کرد: پیش‌بینی امام خمینی (ره) با معیار‌های مادی قابل‌سنجش نبود و نیست مگر اینکه ایشان را توصیف کنند سنت‌های الهی بدانیم.

کوشکی بابیان اینکه امام (ره) در نامه‌ به گورباچف یک سنت الهی را بیان کردند، افزود: در زمان حاضر این قاعده برای همه دولت‌ها و قوای استکباری ازجمله آمریکا صدق می‌کند و ازآنجایی‌که هیچ ظالمی و قدرت استکباری پایدار نخواهد ماند، بیان این سنت الهی توسط رهبر انقلاب یک امر مسبوق به سابقه است.

وی ادامه داد: همیشه در طول تاریخ شاهد بودیم که کسانی راوی اندیشه دینی و نگرش هستند و سنت‌های الهی را بیان می‌کنند، دیر یا زود این وعده محقق می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی اضافه کرد: کارشناسان در خصوص فروپاشی آمریکا و ساختاری استکباری آن کتاب و مقاله نوشته‌اند و این نابودی و به افول رفتن آمریکا، امری است که در درون خود این کشور وجود دارد.

وی با اشاره به عجیب بودن این پیش‌بینی‌ها، تشریح کرد: بیان این سنت‌های الهی در کشور ممکن است برای برخی عجیب و باورنکردنی باشد چراکه این عده‌ای که سنت‌های الهی را باور نمی‌کنند و خیال می‌کنند آمریکا قدرت دائمی و پایان‌ناپذیر است و این باور به علت دور شدنشان از اندیشه‌های دینی است.

کوشکی ادامه داد: تحلیل برخی‌ها این است که امکان ندارد آمریکا مانند اتحادیه شوری فروپاشی شود اما خود اندیشمندان و هنرمندان آمریکایی در داخل کشور خود در مورد افول آمریکا اثر هنری خلق می‌کنند.

وی در پایان گفت: اگر حتی با نگرش مادی دقیق نگاه کنیم متوجه این فروپاشی و سقوط قدرت آمریکا در آینده نزدیک خواهیم بود‌.

امروز علاوه بر صحبت‌های رهبر معظم انقلاب و اندیشمندان مسلمان که از زبان سنت‌های الهی به این افول اشاره می‌کنند، رفتارهای تکانشی رئیس‌جمهور آمریکا و افزایش اختلافات زیربنایی در بین اندیشمندان غربی، این امر را برای اندیشمندان جهان مسجل کرده است که رویارویی تمدنی که هانتینگتون به آن اشاره‌کرده بود در پرده آخر آن به رویارویی دو تمدن لیبرالیستی و الهی خواهد رسید و پیروز نهایی بر طبق نظرات خود اندیشمندان غربی، لیبرالیسم غربی نخواهد بود.

گزارش از محمدرضا باقری

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.