اصفهان شرق

مشاغل خانگی، فرصتی برای خودکفایی زنان است/ جذب سوادآموزان در سه دوره آموزشی سوادآموزی، تحکیم و انتقال

کدخبر: 178487
1397/10/07 در ساعت 16:05

به گزارش اصفهان شرق، اهمیت مبارزه با بی سوادی بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش تمام کشورهای جهان، و به خصوص جوامع در حال توسعه، از دیرباز به اهمیّت این امر پی برده اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل شده، برنامه های گسترده ای برای مبارزه با بی سوادی به انجام رسانده است.

تشکیل نهضت سوادآموزی و فعالیت ها و موفقیت های آن در صحنه های بین المللی، شاهد گویایی بر این ادعاست، همچنین تلاش گسترده و همگانی مردم و مسئولان دلسوز، به ویژه دست اندرکاران این نهاد بزرگ، پدید آمدن ایرانِ باسواد و با فرهنگ را فراهم خواهد ساخت.

**جذب سوادآموزان در سه دوره آموزشی سوادآموزی، تحکیم و انتقال

کارشناس نهضت سوادآموزی بخش جرقویه سفلی، گفت: فعالیت ها و تلاش های بسیاری در این چند ساله با راهنمایی و تدبیر رئیس اداره آموزش و پرورش، دکتر زارع در موضوع سواد آموزی و تحکیم بنیان خانواده شده است.

محمد باقری در توضیح این فعالیت ها، ادامه داد: تشکیل و برگزاری جلسات گروه بهبود سواد آموزی با حضور مسئولان اداره و منطقه و ثبت مرکز یادگیری محلی غیر دولتی امام رضا(ع) شهر نصرآباد، جذب سواد آموزان در سه دوره آموزشی سوادآموزی، تحکیم و انتقال، تشکیل کلاس های آموزشی و فوق برنامه، برگزاری طرح خواندن کتاب با خانواده و مسابقات انشاء نویسی، بخشی از این فعالیت هاست.

باقری با توجه به اهمیت سواد آموزی، تصریح کرد: جذب 45 نفر در دوره بی سوادی ، 40 نفر در دوره تحکیم و 120 نفر دروه انتقال که سهمیه منطقه 20 نفر در دوره تحکیم و 80 نفر در دوره انتقال بوده که با پیگیری کارشناس سوادآموزی و ریاست اداره و پس از برگزاری جلسه پشتیبانی سوادآموزی، به 40 نفر در دوره تحکیم و 120 نفر دوره انتقال افزایش پیدا کرد و کلاس ها تشکیل شده و سوادآموزان در حال تحصیل هستند.

کارشناس نهضت سوادآموزی بخش جرقویه سفلی، خاظر نشان کرد: سازمان ها و اداره ها، همکاری خوبی با ما داشته اند، از جمله رئیس آموزش و پرورش، بخشدار، و همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، جهاد کشاورزی و آموزش دهندگان که در پیشبرد اهداف نهضت سوادآموزی تلاش و همکاری دارند، تشکر می کنیم.

**ایجاد شغل های خانگی و خود کفا بودن خانم های خانه دار 

زهرا جهان نورد مدیر مرکز یادگیری محلی امام رضا(ع) در ادامه این گزارش، در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: این مرکز به مدت سه ماه است که راه اندازی شده و فعالیت های مختلفی انجام می دهد.

وی ادامه داد: 120 نفر سواد آموز و 12 نفر آموزش دهنده در این مرکز فعالیت دارند که در سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال مشغول آموزش هستند.

جهان نورد با بیان این که در این مرکز سعی شده علاوه بر  پرداختن به تحصیل، کلاس های فوق برنامه مانند مهارت های زندگی آشپزی و خیاطی و…به صورت رایگان برای سواد آموزان برگزار شود، تصریح کرد: همچنین برای فرزندان سواد آموزان کلاس قصه گویی و فوق برنامه برگزار و در مناسبت مذهبی و ملی برنامه های مختلف از جمله همایش پیاده روی، مراسم عزاداری و…. برگزار می شود.

مدیر مرکز یادگیری محلی امام رضا(ع)  با اشاره به اهداف این مرکز آموزشی، خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری کلاس های فوق برنامه ایجاد شغل های خانگی و خود کفا بودن خانم های خانه دار است، همچنین این کلاس های به صورت مستمر دائر می باشد و حدود 135 حرفه آموز را جذب کرده است.

جهان نورد ادامه داد: سوادآموزی در بین سواد آموزان، داریم که معلول است ولی با شوق و علاقه زیاد مشغول به تحصیل شده و این نشان می دهد که انسان در هر وضعیتی که هست نباید از علم و دانش فاصله بگیرد.

وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) در مورد علم آموزی، گفت: امام علم آموزی را عبادت و از حوائج ضروری و اولیه زندگی افراد می شمارند، آن بزرگوار همچنین، مردم را به قیام عمومی برای ریشه کن کردن مشکل بی سوادی، که آن را در کشوری همچون ایران مایه شرم می داند، فرا خوانده که همه باید لبیک بگویند.