سرویس: اجتماعی 09:17 - جمعه 07 دی 1397

بررسی علل بدخوابی/ کم خوابی چه مضراتی برای سلامتی دارد؟

بسیاری از افراد خلاق و نابغه شب‌ها به نتیجه‌های شگفت انگیزی درباره اختراع‌های خود دست یافته اند و به طور معمول همگی دارای مشکل مشترکی به نام کم‌خوابی و بی‌خوابی مزمن هستند.

به گزارش اصفهان شرق، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افرادی که دارای قوه خلاقیت و نوآوری بالا هستند به طور معمول از مشکل کم خوابی یا بد خوابی رنج می‌برند و میانگین ساعت خواب آن‌ها در طول شبانه روز بین ۵ الی ۶ ساعت است.

آمار‌ها نشان می‌دهند حدود سه چهارم از افراد بزرگسال کمتر از هفت ساعت در شبانه روز می‌خوابند و زمان استراحت آن‌ها کوتاه است.

بی خوابی و کم خوابی برای سلامت بدن مضر است، اما در برخی افراد به ویژه افراد نوآور و خلاق اثر چندان خطرناکی بر سلامت ندارد.
این دسته از افراد شب‌ها به مطالعه، یادگیری، فکر کردن به ایده‌ها و پیاده سازی آن‌ها می‌پردازند، برخی حتی اعلام کرده اند بیدارماندن در شب سبب می‌شود تا ایده‌های منحصربه فردی به ذهن آن‌ها راه یابد که سبب موفقیتشان می‌شود.
پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهند حداقل هشت ساعت استراحت در طول شبانه روز برای بهبود و رشد سلول‌های مختلف بدن انسان ضروری است، در زمان خواب بدن به ترمیم سلول‌های آسیب دیده خود می‌پردازد، مواد سمی را از سلول‌های مغزی تخلیه می‌کند، به نوسازی و جوانسازی سلول‌های پوست می‌پردازد و برای سلامت ارگان‌های بدن به ویژه قلب بسیار ضروری است.

آمار‌ها نشان می‌دهند متخصصان تنها در انگلستان سالانه بیش از ۱۲ میلیون نسخه انواع دارو‌های ضد بی خوابی برای بیماران نوشته و تجویز می‌کنند که هزینه‌ای افزون بر ۷۲ میلیون پوند می‌شود.
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند نوعی آنزیم در مغز افراد می‌تواند سبب افزایش توانایی شناختی استثنایی در آن‌ها شود و تحت این وضعیت کمتر دچار خواب آلودگی و نیاز به خواب می‌شوند.
افراد خلاق معمولاً خواب سبکی دارند، دچار رویابینی می‌شوند و به طور عمیق برای بازه زمانی ۵ الی ۶ ساعت استراحت نمی‌کنند و خوابشان ناپیوسته است.

به گفته کارشناسان یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود افراد خلاق و نوآور دچارمشکل کم خوابی شوند، انباشت بیش از اندازه اطلاعات، ایده ها، خلاقیت‌ها و تفکر درباره پروژه هاست که سبب می‌شود ذهن به طور کلی هشیار وبیدار بماند و دراثرآن به خواب رفتنشان دچار اشکال شود.
در مطالعه انجام شده به وسیله محققان دانشگاه کانتربری در سال ۲۰۰۶ برروی داوطلبان این نتیجه به دست آمد، کودکانی که دچار کم خوابی و بی خوابی می‌شوند بیش از همسالان خود از قوه خلاقیت و نوآوری برخوردارند.

پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهند هرچقدر فرد بیشتر در طول خواب دچار حالت REM شود بیشتر احتمال دارد که فردی خلاق و نوآور باشد.
بروز حالت REM در طول خواب سبب اثرگذاری مثبت بر حافظه، افزایش یادگیری و تقویت قوه تخیل افراد می‌شود، محققان دانشگاه هاروارد با بررسی برروی افراد در طول خواب دریافتند، بیدارشدن ناگهانی زمانی که فرد در حالت REM در حین خواب قرار دارد می‌تواند به تقویت توان شناختی و خلاقیت او کمک کند.
کارشناسان به افراد خلاق توصیه می‌کنند ساعت خواب و بیداری مشخصی برای خود درنظر بگیرند، قبل از خواب با آب گرم استحمام کنند، حدود دو ساعت پیش از خواب از انجام کار ذهنی شدیدخودداری کنند، همچنین استفاده از وسایل الکترونیکی را پیش ازخواب محدود کنند.

مصرف مواد خوراکی سالم و سبک در وعده شام، نوشیدن دمنوش‌های گیاهی، شیر یا چای سبز می‌تواند سبب آرامش و احساس خواب آلودگی فرد شود.
خواب و استراحت در محیط کاملاً تاریک و بدون سرو صدا و آلودگی‌های صوتی می‌تواند سبب عمیق شدن خواب و در نهایت بهبود سلامت افراد شود.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.