سرویس: اجتماعی 17:26 - یکشنبه 02 دی 1397

از سوی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مطرح شد؛

استفاده از خمیردندان و عسل برای درمان سوختگی ممنوع!/ بهترین راه های پیشگری از سوختگی را بشناسید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این اعتقادات که در اذهان مردم ریشه دوانده است که باید بر روی محل سوختگی از آرد، خمیر دندان، کرم مرطوب کننده یا عسل استفاده کنند کاملاً اشتباه است و تنها روش درمانی و علمی زیر آب گرفتن محل ضایعه و مراجعه به پزشک است.

به گزارش اصفهان شرق، فریبرز مکاریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز روند رو به افزایش سوختگی در میان مردم به ویژه کودکان را شاهد هستیم به طوری که امسال تاکید ما بر رعایت ۱۶ توصیه پیشگیری از سوختگی است.

وی بیان داشت: سوختگی اگر برکسی عارض شود به دلیل هزینه‌های سرسام آور آن، هیچ گاه پوست به همان حالت اول خود بر نمی گردد و همین مسئله اهمیت پیشگیری از سوختگی را نشان می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام این که روزی روند رو به افزایش سرطان سینه و مراجعه افراد با توده سرطانی بین سه الی پنج سانتیمتر را شاهد بودیم که امکان هیچ اقدام درمانی مثبت بر روی این افراد نیست، افزود: این در حالی است که طی۱۰ سال اطلاع رسانی و حساس سازی زنان به این مطلب که اگر توده سفتی را در سینه خود احساس کردید به پزشک مراجعه کنید، امروزه مراجعه زنان مبتلا به سرطان با توده بین یک و نیم تا دو سانت را شاهدبوده ایم.

وی گفت: ما امروز این حساس سازی و اطلاع رسانی را برای پیشگیری از سوختگی نیاز داریم تا مادران به کودکان خود توجه بیشتری داشته باشند و بدانند به هنگام بروز سوختگی از بهترین روش یعنی گرفتن زیر آب استفاده کنند و سپس سریع به پزشک مراجعه کنند.

مکاریان با اشاره به اینکه سوختگی همواره از ساده‌ترین روش هایی ایجاد می شود که مورد غفلت خانواده‌هاست، گفت: برای مثال مادران باید بدانند نباید فرزند در بغل، آشپزی کنند یا مراقب کتری آب جوش در روی اجاق گاز باشند و کتری آب جوش را به همراه خود وسط اتاق نیاورند، به طور کلی کودک را از وسایل داغ و احتمال سوختگی دور نگه دارند.

وی با اعلام اینکه زیر آب گرفتن محل سوختگی در همان پنج دقیقه و زمان طلایی به بهبودی سوختگی و روند درمان کمک بسیار می‌کند، ادامه داد: بر خلاف اعتقاد عمومی که همان ابتدا روی سوختگی نباید آب ریخت چراکه باعث عفونت و آب‌آوردگی شود این مطلب یک اشتباه محض است و باید محل سوختگی را بلافاصله در زیر آب گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: این اعتقادات که در اذهان مردم ریشه دوانده است که باید بر روی محل سوختگی از آرد، خمیر دندان، کرم مرطوب کننده یا عسل استفاده کنند کاملاً اشتباه است و تنها روش درمانی و علمی زیر آب گرفتن محل ضایعه و مراجعه به پزشک است.

مکاریان مکاریان تأکید کرد: درمان سوختگی بسیار سخت است  و کم‌هزینه‌ترین راه در کنترل سوختگی پیشگیری از وقوع آن است.

وی با بیان اینکه در ایران سوختگی ناشی از گاز، شایع‌ترین دلیل سوختگی با شعله محسوب می شود، به اقدامات اولیه لازم در مواجهه با سوختگی نیز پرداخت و بیان داشت: در ابتدا باید لباس فردی که دچار سوختگی شده را از بدن وی خارج کرده و در صورت شدت سوختگی با قیچی چید،  محل سوختگی را با آب خنک به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه شستشو داده و ناحیه سوختگی با یک گاز استریل یا یک دستمال تمیز پوشانده شود و فرد به مرکز سوختگی رسانده شود؛ یخ، آرد، سیب‌زمینی، کره، سفیده تخم مرغ ، خمیر دندان و سایر مرهم‌های خانگی نباید مورد استفاده قرار گیرد و از دست‌کاری تاول‌ها نیز باید خودداری کرد.

وی با تأکید بر این‌که مایعات داغ به ویژه آب جوش ، علت اصلی سوختگی در کودکان زیر  چهار سال است، بیان داشت :  ۶۹ درجه سانتیگراد حرارت در طول یک ثانیه تمام ضخامت دست را می‌سوزاند و این عدد برای کودکان در حدود ۶۵ درجه سانتیگراد است.

مکاریان گفت: سهل‌انگاری والدین یا مراقبان آنها شایع‌ترین علت سوختگی در کودکان است.

وی با اشاره به این‌که انتخاب تجهیزات ایمنی مناسب برای مقابله با آتش‌سوزی در منزل و همچنین آشنایی با نحوه استفاده از آن‌ها ضروری است ، ادامه داد : از یخ و آب یخ برای تسکین درد سوختگی استفاده نکنید، اگر لباس کسی آتش گرفت اجازه ندهید بدود ، بایستد ، بخوابد و یا بغلتد.

وی به شروع اغلب آتش‌سوزی‌های خانه از آشپزخانه اشاره و بیان داشت : ظروف پخت و پز را طوری روی اجاق گاز قرار دهید که دسته آن‌ها به سمت بیرون نباشد، از شعله‌های عقب اجاق گاز برای قرار دادن ظروف پخت و پز استفاده کنید، بیماران صرعی به تنهایی در کنار اجاق گاز قرار نگیرند و فضای یک متری اجاق گاز برای کودکان باید منطقه ممنوعه باشد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.