سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:15 - دوشنبه 08 اردیبهشت 1393

تولید خواب‌های خوب با نرم‌افزار جدید

نوعی نرم‌افزار گوشی هوشمند قادر به خلق خواب‌های ایده‌آل برای افراد است به طوری که مکم می‌کند آن‌ها خوشحال و پرانرژی از خواب برخیزند.

به گزارش اصفهان شرق: این نرم‌افزار که Dream:ON خوانده می‌شود، در طول خواب بر شخص نظارت می‌کند و زمانی که وی خواب می‌بیند، نوعی «نمای صوتی» (soundscape) را می‌نوازد. هر نمای صوتی به دقت طراحی شده، به طوری که سناریوی خوشایندی مانند قدم‌زدن در جنگل یا خوابیدن در ساحل را تداعی می‌کند و نماهای صوتی بر خواب‌های افراد تاثیر می‌گذارند.

پروفسور ریچارد وایزمن از دانشگاه هارتفوردشایر به همراه طراحان نرم‌افزار شرکت YUZA در لندن، در سال 2010 برای خلق این نرم‌افزار همکاری داشت. وایزمن از این نرم‌افزار برای انجام مطالعه‌ای دو ساله با هدف کنترل خواب بهره برد. کاربران در پایان خواب، باید توصیفی از خواب تولیدشده از طریق نرم‌افزار را توضیح می‌دادند.

نرم‌افزار ابداعی بالغ بر 500 هزار بار دانلود شد و محققان میلیون‌ها گزارش خواب را دریافت کردند؛ پس از بررسی داده‌ها، وایزمن دریافت نماهای صوتی بر خواب‌های مردم تاثیرگذار بوده است. وی در این باره گفت: چنانچه فردی چشم‌انداز طبیعی را انتخاب می‌کرد، بیش‌تر احتمال داشت که درباره گل‌ها و سبزه‌ها خواب ببیند؛ در مقایسه، چنانچه وی چشم‌انداز ساحل را انتخاب می‌کرد، بیشتر احتمال داشت درباره تابیدن آفتاب بر پوستش خواب ببیند.

افزون بر این، محققان دریافتند خواب‌های افراد زمانی که ماه کامل بود، عجیب بود و وایزمن معتقد است: در سال 2013، دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه بازل دریافتند زمانی که ماه کامل است، مردم دارای الگوهای مختل در خوابشان هستند و ما نیز با این الگوها آشنا هستیم.

تیم علمی همچنین دریافت تعدادی از نماهای صوتی خاص، خواب‌های خوشایندتری تولید می‌کنند.

داشتن خواب مثبت به افراد کمک می‌کند صبح‌ها با مزاج بهتری برخیزند و بازدهی‌شان افزایش یابد. این مطالعه می‌تواند اساس لازم برای نوع جدید درمان ارائه دهد تا به اشخاصی که از مشکلات روانشناختی خاص مانند افسردگی رنج می‌برند، کمک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.